گزارش فنی/ درباره خریدهای خارجیِ مورایس برای سپاهان؛ یکی از یکی بدتر!

گزارش فنی/ درباره خریدهای خارجیِ مورایس برای سپاهان؛ یکی از یکی بدتر!

پایگاه خبری فوتبالی- ژوزه مورایس در ابتدای فصل قبل، به ایران آمد و روی نیمکت سپاهان نشست. 

به گزارش فوتبالی، یک سرمربی پرتغالی با سابقه حضور در کادر فنی ژوزه مورینیو با آمدنش چشمها را خیره کرد. سپاهان با او، فصل خوبی را سپری کرد که البته منجر به قهرمانی و فتح جام نشد. یکی از بزرگترین نقاط سیاه کارنامه سپاهانیِ مورایس، خریدهای خارجی‌اش است. 6 بازیکنی که حالا فقط 2 نفر در این تیم حضور دارند و شاید به زودی (مثلا در نیم‌فصل)، هر دو هم رفتنی شوند. سپاهان حدود 4 ملیون یورو طبق قیمت‌های تخمین زده شده سایت ترانسفرمارکت برای این مردان هزینه کرده است. بیشتر این خریدها و شاید هم همگی‌شان، یا فاقد کیفیت لازم بودند یا نتوانستند کیفیت‌شان را در لباس سپاهان نشان دهند. البته مطمئنا رقم هایی که سپاهان با بازیکنان توافق کرده، پایین تر از ارقام ترانسفر مارکت است.

* ایگور کاتاتائو

در نیم‌فصل دوم لیگ قبل با قراردادی 5/2 ساله به سپاهان پیوست ولی وقتی فصل به پایان رسید، مجوز حضور این وینگر برزیلی تمدید نشد و او از اصفهان رفت. سایت سپاهان در معرفی او از سابقه بازی‌اش در  در لیگ‌های A و B برزیل، سوپرلیگ هند و پوشیدن پیراهن واسکودوگاما نوشت. 

کاتاتائو با لباس سپاهان 514 دقیقه در لیگ برتر و 65 دقیقه در جام حذفی بازی کرد و تنها یک گل و یک پاس گل در کارنامه‌اش ثبت شد. ارزش او در زمان پیوستن به سپاهان طبق سایت ترانسفرمارکت 800 هزار یورو بود.

* مانوئل فرناندز

بازیکنی با سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی پرتغال در جام جهانی که مهمترین خرید خارجی سپاهان در فصل قبل بود. او درحالی با قراردادی یک ساله راهی سپاهان شد که سابقه پوشیدن پیراهن والنسیا و اورتون در کارنامه‌اش دیده می‌شد. فهرست قهرمانی‌های این هافبک آن زمان 36 ساله، پر و پیمان بود: یک قهرمانی لیگ و 3 قهرمانی جام‌حذفی روسیه،  قهرمانی لیگ، جام ‌حذفی و سوپرکاپ پرتغال، قهرمانی جام‌حذفی ترکیه و قهرمانی جام‌حذفی اسپانیا.

 او اما تنها 716 دقیقه برای سپاهان در لیگ به میدان رفت و فصل را با زدن یک گل در 14 بازی (از مجموع 30 بازی) به پایان برد.

* نیلسون جونیور

تنها خارجی از جمع 5 خارجی جذب شده مورایس برای سپاهان در لیگ 22 که همچنان سپاهانی است؛ مدافعی برزیلی که این فصل، قراردادش به اتمام می‌رسد. این مدافع حالا 32 ساله، نسبت به فصل قبل افت ملموسی کرده است. 

او تا به حال در 27 بازی (شامل 22 بازی در لیگ قبل و 5 بازی در این فصل) برای سپاهان به زمین رفته، یک گل زده، یک اخطار گرفت و یک بار هم از زمین اخراج شده است.

* الویس کامسوبا

بازیکنی اصالتا اهل بروندایی که با توجه به داشتن پاسپورت استرالیایی، سهمیه آسیایی سپاهانِ مورایس بود و با آنها قراردادی 2 ساله بست. او پیش از سپاهان، تمام دوران فوتبالش را در استرالیا سپری کرده بود. ارزش او وقتی سپاهانی شد، 400 هزار یورو بود و جالب اینکه باشگاه قبلی‌اش، اف سی سیدنی، وقتی کامسوبا آنها را به مقصد سپاهان ترک کرد، چنین نوشت:«باشگاهی از خاورمیانه ۶ برابر رقم پیشنهادی ما را به او پیشنهاد کرده است». کامسوبا 3 هفته مانده به پایان فصل در توافقی دوجانبه، سپاهان را ترک کرد. 

علت این موضوع، احتمالا شدت مصدومیت او در بازی با هوادار بود. او به عنوان یک بازیکن هجومی، 652 دقیقه برای سپاهان بازی کرد و بدون زدن گل یا دادن پاس گل، از ایران رفت.

* رناتو داسیلویرا

یک مدافع 30 ساله برزیلی که با قراردادی 2 ساله به سپاهان پیوست اما در پایان نیم‌فصل اول، سپاهان را ترک کرد و از ایران رفت. رناتو پیش از جام جهانی، مهره اصلی خط دفاعی سپاهان بود ولی بعد از آن، کمتر به بازی گرفته شد. او 12 بازی 90 دقیقه‌ای برای سپاهان انجام داد و 2 بار کارت زرد گرفت. 

رناتو بعدها درباره علت جدایی‌اش گفت:«دلیل جداشدنم از سپاهان، پیشنهادی بود که از برزیل دریافت کردم. در این رابطه من و باشگاه به توافق رسیدیم چون آنها می‌خواستند خارجی دیگری را برای پست مهاجم به خدمت بگیرند». این مهاجم خارجی، کاتاتائو بود. سپاهان با حضور او در 6 بازی، کلین‌شیت کرد. 

* برایان دابو

هافبک متولد فرانسه، با سابقه بازی در ایتالیا و اهل بورکینافاسو. او، یکی از بازیکنانی بود که به دلیل مشکل قراردادش، زمان زیادی را بیرون از لیست سپاهان سپری کرد تا بالاخره یکی، دو هفته قبل مجوز بازی‌اش صادر شد. سایت ایتالیایی مرکاتو، مدت قرارداد او با سپاهان را یک ساله و مبلغش را یک ملیون یورو بدون احتساب پاداش اعلام کرد. 

مهمترین اتفاق دوران نه‌چندان زیاد حضور دابو در سپاهان هم، درگیری‌اش با مورایس بعد از تعویض شدن برابر نساجی است که باعث احضارش به کمیته انضباطی باشگاه شد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی