گزارش ویژه/ بازخوانی یک همکاری غیرمنتظره؛ کی‌روش چطور سرمربی قطر شد؟

گزارش ویژه/ بازخوانی یک همکاری غیرمنتظره؛ کی‌روش چطور سرمربی قطر شد؟

پایگاه خبری فوتبالی– دیشب در ورزشگاه امان، حال هیچ کس، حتی خود قطری‌ها که چهار گل هم از ایران خورده بودند، از کی‌روش بدتر نبود.

به گزارش فوتبالی، کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که در جریان جام جهانی با تیم ملی، بدترین نتایج را گرفت، دیشب سرمربی کشور میزبان جام جهانی گذشته و جام ملتهای آسیای پیش رو بود و مغلوب ترین چهره بازی دیشب لقب گرفت.

شاید برای برخی سوال باشد که کارلوس کی روش، چطور سر از قطر درآورد. آن هم جایی که او هیچ علاقه ای به آن نداشت. زمانی که کارلوس کی‌روش سرمربی ایران بود حداقل دو بار وارد دعوای شدید با قطری‌ها شد و برای همین هیچ کس فکر نمی‌کرد یک روز مربی پرتغالی، سرمربی تیم ملی قطر شود.

همانطور که می دانید، تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته موفق شد با ارائه یک بازی خوب و مقتدرانه مقابل تیم ملی قطر به پیروزی 4 بر صفر برسد و قهرمان تورنمنت چهارجانبه اردن شود. این برد دلچسب اما یک شیرینیِ دیگر هم داشت. سرمربی تیم حریف کسی بود که حدود یک دهه هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت و در این مدت جنجال‌های زیادی در فوتبال ایران ساخت: کارلوس کی‌روش!

جالب این بود که قبل از شروع مسابقه، مدیران و بازیکنان تیم ملی در امان، حسابی با کی‌روش گرم گرفتند و رفتار صمیمانه‌ای با او داشتند. کی‌روش هم البته رفتار مشابهی را در پیش گرفت و مثلا در صحنه مصدومیت مرتضی پورعلی‌گنجی، سرمربی قطر شخصا وارد زمین شد و بالای سر ملی‌پوش ایران و شاگرد سابق خودش رفت.

بعد از شکست سنگینی که قطر در بازی دیشب متحمل شد، رسانه‌ها و خبرنگاران قطری به انتقاد از کی‌روش پرداختند و حتی برخی که عصبانی‌تر هم بودند خواستار اخراج سرمربی پرتغالی شدند.

حالا که بحث اخراج کی‌روش و قطع همکاری با او مطرح شده، یکی از سوالات مهم و البته معماهای بزرگی هنوز برای فوتبالدوستان ایرانی مطرح است این است که اصلا این همکاری چطور شکل گرفت؟

خبر احتمال توافق قطر و کی‌روش البته مدتی قبل از رسمی شدن، مطرح شده بود اما خیلی‌ها باور نمی کردند که چنین اتفاقی بیفتد. به هر حال قطر میزبان آخرین جام جهانی بود و به دنبال یک مربی می‌گشت که تیمِ خسته و ناامید و شکست‌خورده قطر در جام جهانی را جمع و جور کند. از طرفی کی‌روش در سال‌های اخیر به موفقیت بزرگی دست پیدا نکرده بود. او با ایران در حدود 9 سال نتوانست قهرمان جام ملت‌های آسیا شود و حتی از مرحله گروهی جام جهانی صعود کند.

پس از ناکامی در رساندن ایران به فینال جام ملت‌های 2019 کی‌روش به کلمبیا رفت اما در آنجا هم توفیقی پیدا نکرد و بلافاصله پس از برکناری از سرمربیگری کلمبیا، هدایت تیم ملی مصر را پذیرفت اما در مصر هم جز ناکامی دستاوردی نداشت. هم در فینال جام ملت‌های آفریقا در ضربات پنالتی به سنگال باخت و هم در بازی پلی‌آف صعود به جام جهانی مغلوب این تیم شد و به جام جهانی نرسید.

پس از قطع همکاری مصر با کی‌روش این مربی به شکل عجیبی در یک موقعیت استثنایی قرار گرفت. فدراسیون فوتبال ایران با رییس جدیدش یعنی مهدی تاج، اعتقادی به دراگان اسکوچیچ نداشت و در فاصله دو ماه و نیم مانده به جام جهانی، نیمکت تیم ملی ایران را به کی‌روش سپرد. البته استارت حضور کی روش در تیم ملی، در دوران سرپرستی میرشاد ماجدی در فدراسیون فوتبال رخ داد. جایی که گفته شد تماس های اولیه با او گرفته شده و حتی چند بازیکن بزرگ و باسابقه تیم ملی، در جلسه ای با سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان در دوحه قطر، خواهان بازگشت او شده بودند. در هر حال برخی ایده ها هم مطرح شده بود که چون ایران در گروه سختی قرار گرفته و با تیم ملی انگلیس قدرتمند و تیم ملی آمریکا بازی دارد کی روش می تواند با بازی دفاعی حداقل کاری کند که ایران سنگین به انگلیس نبازد و البته از آمریکا هم شکست نخورد. این تحلیل برعکس درآمد. کی‌روش با ایران در جام جهانی هم نتایج بدی گرفت. ایران شش گل از انگلیس خورد و بازی حیثیتی مقابل آمریکا را یک بر صفر، واگذار کرد و از گروهش بالا نرفت. با این وجود به نظر می‌رسید هنوز در داخل ایران کسانی هستند که تمایل به ادامه همکاری با این مربی را دارند اما فشار افکار بیشتر به سمت قطع همکاری با کی‌روش بود و در نهایت تاج هم تصمیم گرفت تا با کی روش ادامه ندهد.

سرمربی پرتغالی منتظر پیشنهاد ایران برای ادامه همکاری ماند اما وقتی مطمئن شد دیگر در ایران طرفدار چندانی ندارد در پستی اینستاگرامی از مردم و فوتبال ایران خداحافظی کرد.

در ایران نام‌های مثل وینچنزو مونتلا و فلیکس سانچز مطرح شده بود. مونتلا در ترکیه سرمربی تیم باشگاهی آدانا اسپور بود. تیمی که گفته می‌‌شود تحت مالکیت رجب طیب اردوغان رییس جمور ترکیه است و اردوغان نفوذ زیادی در آن دارد. به همین دلیل مونتلا اجازه جدایی از آدانا اسپور و نشستن روی نیمکت ایران را پیدا نکرد و حالا او سرمربی تیم ملی ترکیه شده است.

در آن سو اما ناگهان خبر توافق کی‌روش با فدراسیون فوتبال قطر به طور رسمی منتشر شد. این خبر هم برای ایرانی‌ها عجیب بود هم برای قطری‌ها. ایرانی‌ها فکر نمی‌کردند مربی معمولا ناکام‌شان مورد توجه قطر قرار بگیرد

از آن طرف قطری‌ها هم دلایل کافی داشتند که هرگز با کسی مثل کی‌روش کار نکنند. اول این که در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2014 شایعه شده بود کی‌روش از قطری‌ها پول گرفته تا تیم ملی ایران مقابل این تیم ببازد! این شایعه کی‌روش را بسیار عصبانی کرده بود. اما ایران در قطر هم تیم ملی این کشور را شکست داد. به این ترتیب شایعه تبانی هم نادرست از آب درآمد. اما این مساله تا سال‌ها در ذهن همه باقی ماند.

مساله بعدی مربوط به بازی ایران و قطر در مقدماتی جام جهانی 2018 است. همان مسابقه‌ای که ایران در آن با دو گل دقایق پایانی رضا قوچان نژاد و علیرضا جهانبخش به پیروزی رسید. پس از گل‌ اول ایران جواد نکونام که دستیار کی‌روش بود خوشحالی ویژه‌ای انجام داد که باعث آغاز درگیری بین اعضای دو تیم شد. طبیعتا کی‌روش هم پشت دستیارش درآمد و از نکونام حمایت کرد. این اتفاق باعث ناراحتی شدید قطری‌ها از کی‌روش شد. این اتفاق در کنار ماجرای سال 2014 باعث شد قطری‌ها هیچ نظر مثبتی درباره کی‌روش نداشته باشند.

اما چند سال بعد از آن روزها کی‌روش سرمربی قطر شد. نکته عجیب این است که رییس و دبیرکل فدراسیون فوتبال قطر هنوز همان کسانی هستند که در جریان اتفاقات سال‌های 2018 و 2014 هم رییس و دبیرکل بودند و اتفاقا دبیرکل فعلی فدراسیون فوتبال قطر، یکی از کسانی بود که به شدت به دنبال محروم و جریمه شدن کی‌روش بود و حالا حتی فوتبالدوستان قطری و اعضای فدراسیون فوتبال قطر هم هم تعجب کرده‌‌اند که او چطور رییس فدراسیون فوتبال قطر را راضی کرد تا کی‌روش را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال قطر انتخاب کند.

برخی عقیده دارند که دلیل اصلی این همکاری را باید در ایجنت و مدیر برنامه‌های کی‌روش جستجو کرد. او بود که همه موانع و مشکلاتی را که بر سر راه همکاری بین کی‌روش و قطر وجود داشت رفع کرد و کی‌روش پس از حداقل دو مورد جنگ علنی با قطری‌ها سرمربی این تیم شد. البته که کی روش پس از سالها سرمربیگری در سطوح مختلف ملی و باشگاهی، راه خوب کار پیدا کردن و خوب پول گرفتن را می داند. او ممکن است در یک دهه گذشته یک سرمربی ناکام باشد، اما لقب زرنگ از نظر کسب درآمد، برای او کاملا واژه‌ای برازنده است!

1359