ماجرای تبلیغات دور زمین ایران - قطر چه بود؟

ماجرای تبلیغات دور زمین ایران - قطر چه بود؟

پایگاه خبری فوتبالی – از دیشب، تبلیغات برندهای ایرانی در کنار زمین و در حین بازی ایران و قطر، سوژه فضای مجازی شده است.

به گزارش فوتبالی، یکی از سوژه‌های جالب بازی تیم های ایران و قطر که با پیروزی تیم ملی و قهرمانی در تورنمنت چهارجانبه اردن به پایان رسید، تبلیغات ایرانی دور زمین بود که تابلوهای الکترونیکی تبلیغاتی نشان می‌دادند؛ این درحالی است که بازی در اردن برگزار می‌شد و طبیعتاً این موضوع بحث‌برانگیز هم می شد. 

همین اتفاق باعث شده تا این موضوع سوژه فضای مجازی بین فوتبال دوستان شود و بسیاری صدا و سیما را در پخش این تبلیغات زرنگ بدانند. بدین معنی که صدا و سیما حق پخش مختصری پرداخت کرده اما با جایگزینی تبلیغات ایرانی از این برندها مبلغی دریافت می‌کند و با سانسور تبلیغات اصلی برای خودش درآمدزایی می‌کند.

 اما مطمئنا صدا و سیما به خاطر تبعات حقوقی، چنین کاری نمی کند. داستان از این قرار است که در خرید حق پخش زنده تلویزیونی و پس از بستن قرارداد، یکی از بندهای قرارداد مربوط به این است که شبکه تلویزیونی می تواند تبلیغات خودش را به شرکت فروشنده حق پخش تلویزیونی بدهد و بعد تبلیغات مد نظر در سایزی که توافق می شود، در تابلوهای دیجیتال کنار زمین، جانمایی می شود. در نهایت با خرید این حق، آن شبکه برای خودش درآمدزایی می کند. 

موضوعی که ظاهرا برای کاربران مبهم بوده این است که مشخص نیست آیا صدا و سیمای ایران با چنین روشی این تبلیغات را پخش کرده یا نه. لازم به ذکر است این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد و حتی در پخش بازی‌های دو تیم باشگاهی خارجی هم پیش از این شاهد تبلیغات ایرانی متفاوت با تصویر اصلی در صدا و سیما بوده‌ایم.

1997