طلای رویایی آیتموخان و خوابِ المپیکی کامران قاسم‌پور؛ استارت قهرمان جهان از نقطه صفر

طلای رویایی آیتموخان و خوابِ المپیکی کامران قاسم‌پور؛ استارت قهرمان جهان از نقطه صفر

پایگاه خبری فوتبالی- کامران قاسم‌پور به فکر المپیک است، مدالی که با این همه شایستگی هنوز آن را ندارد، او برای رسیدن به پاریس ظاهرا باید استارتش را در چرخه از نقطه صفر بزند، چه انتخابش ۸۶ کیلو باشد و چه ۹۷ کیلوگرم؛ این قطعا به نفع اوست.

به گزارش فوتبالی و به نقل از آنا، کامران قاسم‌پور طی دو سال گذشته، به امپراطوری جی‌دن کاکس آمریکایی در ۹۲ کیلوگرم خاتمه داد و هم در اسلو و هم بلگراد، با شکست این کشتی‌گیر قَدر، قهرمان جهان شد.

کاکس هم کاملا متوجه شد که حریف قاسم‌پور نمی‌شود و تصمیمش را یک سال زودتر از بقیه برای تغییر وزن گرفت. او استارتش در چرخه انتخابی تیم ملی آمریکا در سال ۲۰۲۳ را در ۹۷ کیلوگرم زد، در مسابقات اوپن قهرمان شد، اما در فاینال ایکس با عصا آمد به امید اینکه شانس مجددی از فدراسیون کشتی آمریکا برای رویارویی با کایل اسنایدر پیدا کند که البته این اتفاق نیفتاد و کاکس به این شکل حضور در مسابقات جهانی را از دست داد.

در ۹۲ کیلو زاهید والنسیا از فاینال ایکس صاحب دوبنده تیم ملی آمریکا شد و به بلگراد آمد. کامران قاسم‌پور که با اختلاف زیاد نسبت به سایر ۹۲ کیلو‌های جهان، مدعی طلای این وزن بود و در دو سال گذشته طلا را از آن خود کرده بود هم نماینده ایران در مسابقات جهانی بود که مصدومیت کشاله ران و عدم بهبود کامل آن مانع از حضورش در بلگراد و کسب سومین نشان طلای جهانی متوالی‌اش شد.

در این میانه، که کاکس به خاطر قاسم‌پور تغییر وزن داد و به دوبنده ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشورش نرسید، قاسم‌پور هم بعد از مصدومیت آمادگی حضور در مسابقات جهانی را به دست نیاورد و به بلگراد نرفت، آیتموخان قزاق صاحب طلای این وزن شد.

او در خواب هم شاید نمی‌دید که از مسابقات جهانی طلا بگیرد، شاید که نه، این غافلگیرکننده‌تری طلای دوران قزاقستان باید باشد که این کشتی‌گیر جوان، در بازگشت به قزاقستان، هر روز در یک رسانه حاضر است و هنوز مصاحبه‌هایش تمام نشده، او خوشحال‌ترین قهرمانِ جهان در میکسدزون مسابقات بلگراد بود.

طلایی که قطعا به او برای ادامه کار هم اعتماد به نفس بالایی خواهد داد. شاید همین مدال، او را در ۹۲ کیلوگرم ماندگار کند و قید تلاش برای دوبنده تیم ملی کشورش در المپیک را هم بزند تا در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی که هنوز اتحادیه جهانی در موردش اطلاع‌رسانی نکرده، باز هم در ۹۲ کیلوگرم صاحب مدال شود چراکه این بار هم مدعیان اصلی ۹۲ کیلوگرم؛ قاسم‌پور و کاکس، به دنبال المپیک و مدالش هستند.

اما کامران قاسم‌پور؛ او هنوز خودش رسما اعلام نکرده که می‌خواهد در چرخه المپیک در ۸۶ کیلو کشتی بگیرد یا ۹۷ کیلو. چیزی که از مسابقات جهانی بلگراد هم دستِ قهرمان ۹۲ کیلوگرم جهان آمد، فیزیک و سختیِ کار در ۹۷ کیلوگرم بود. این وزن حالا علاوه بر اسنایدر آمریکایی و عبدالرشید سعدالله‌یف روس، مدعی جدیدی هم پیدا کرده که هر دو مدعی را با شکست سنگین در صربستان بدرقه کرد: اخمد تاج‌الدینوف روسی‌الاصل تیم ملی بحرین.

آیا کامران قاسم‌پور که در جام‌جهانی گذشته در آمریکا، ۵-صفر مغلوب کایل اسنایدر شد و اسنایدر هم در بلگراد ۱۱-صفر به همین کشتی‌گیر بحرینی باخت، میخواهد با قامتی که مناسب ۸۶ و ۹۲ کیلوگرم است، در ۹۷ کیلوگرم کشتی بگیرد؟

این سوالی است که قهرمان جهان می‌تواند به آن جواب دهد.

باتوجه به اینکه امسال قاسم‌پور عازم مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی نشد، طبق تعریف چرخه باید کارش را از نقطه صفر یعنی مسابقات کشوری استارت بزند، مگر آنکه کادرفنی تیم ملی بخواهد به واسطه کارنامه و جایگاهش، فُرجه‌ای برای او در نظر بگیرد که البته باتوجه به اینکه قاسم‌پور به هرشکل باید وزنش را تغییر دهد، هرچه بیشتر مسابقه بدهد، برایش بهتر خواهد بود. چه، تصمیمش بازگشت به ۸۶ کیلوگرم باشد و چه ۹۷ کیلوگرم.

اگر به ۸۶ کیلو برگردد، اگر چرخه طبق روال سال‌های گذشته برگزار شود، او باید با نفر اول این وزن که حسن یزدانی است در جام تختی کشتی بگیرد. رکوددار مدال تاریخ کشتی ایران، به واسطه مدال نقره‌ای که در صربستان گرفت، از جام تختی باید وارد چرخه شود.

اگر هم در ۹۷ کیلوگرم کشتی بگیرد، امسال طبق روال عادی، هیچ کشتی‌گیری از ابتدای چرخه معاف نیست، چون در این وزن مدال جهانی نگرفتیم؛ بنابراین قاسم‌پور که تازه وارد این وزن محسوب می‌شود باید در مسابقات کشوری به مصاف کشتی‌گیرانی برود که هم از نظر قدی و هم وزنی، شرایط متفاوتی نسبت به او دارند.

باید صبر کرد و دید کشتی‌گیری که ولع مدال المپیک دارد و تا به آن نرسد، آرام نخواهد گرفت، کارش را در کدام وزن از چرخه ادامه خواهد داد؟ بار دیگر به ۸۶ کیلوگرم برمی‌گردد و به فکر رویارویی با حسن یزدانیِ رکورددار و عنوان‌دار المپیک و جهان است و یا اینکه سنگ بزرگ را برداشته و دوبنده تیم ملی در ۹۷ کیلوگرم را نشانه می‌گیرد؟

1999