تحلیل جالب مربی تیم ملی؛ نقش سوباسا در پیروزی ژاپن مقابل آلمان

تحلیل جالب مربی تیم ملی؛ نقش سوباسا در پیروزی ژاپن مقابل آلمان

پایگاه خبری فوتبالی – خاص‌ترین درباره دلیل پیروزی پرگل ژاپن مقابل آلمان، مربوط به حمید مطهری است.

به گزارش فوتبالی، حدود 20 روز قبل بود که ژاپن در یک بازی دوستانه در خاک آلمان موفق شد با نتیجه 1-4، ژرمن‌‌ها را شکست دهد.جالب اینکه چشم بادامی‌ها، قبل و بعد از این بازی هم به حریفانشان 4 گل زدند تا نشان دهند که باید روی آنها به عنوان مدعی اصلی قهرمانی جام ملتها حساب کرد. 

حمید مطهری مربی تیم ملی، در بخشی از مصاحبه‌اش با خبرورزشی، با یک مقدمه جالب سراغ تحلیل شرایط فعلی تیم ملی ژاپن رفته است:" تا قبل از دهه ۹۰ میلادی ژاپنی‌ها بازنده مطلق فوتبال آسیا بودند. خبری از چشم بادامی‌ها در جام ملت‌ها نبود و آن‌ها ناکام همیشگی انتخابی جام‌های جهانی به شمار می‌رفتند. فوتبال در ژاپن حرفه‌ای نشده بود و لیگ سراسری معنایی در کشور آفتاب سوزان نداشت. آن سال‌ها این رشته‌ حتی در بین سه ورزش محبوب مردم شرقی‌ترین کشور آسیا جای نمی‌گرفت. انقلاب فوتبال ژاپن با یک انیمیشن آغاز شد. ابتدای دهه ۸۰ میلادی فدراسیون فوتبال ژاپن به یک کمپانی فیلمسازی پیشنهاد داد تا کارتونی را بسازد که به کمک پیشرفت فوتبال در این کشور بیاید. علت ساخت آن، ترغیب کودکان ژاپنی برای روی آوردن به فوتبال به جای ورزش‌های رزمی‌می‌داند. اتفاقی که سازندگان مجموعه کاپیتان سوباسا در آن موفقیت چشم‌گیری داشتند."

به گفته مطهری، فوتبال ژاپن پس از آن روند صعودی‌ را در فوتبال طی کرد که کمتر کشوری در سال‌های اخیر موفق به تکرار آن شده‌است. ۷ سال پس از آغاز مجموعه کاپیتان سوباسا، ژاپن نخستین حضور خود در جام ملت‌های آسیا را در ۱۹۸۸ تجربه کرد. چهار سال بعد از هت‌تریک قهرمانی عربستان جلوگیری کرد و جام قهرمانی را بالای سر برد. این پایان کار آن‌ها در این تورنمنت معتبر آسیایی نبود؛ آن‌ها سه بار دیگر عنوان نخست جام ملت‌ها را تصاحب کردند تا بالاتر از ایران و عربستان، رکورددار باشند.

مطهری حتی زدن چهار گل به آلمان را هم مرهون سوباسا می‌داند:" می‌خواهم بگویم زدن ۴ گل به آلمان الکی نبود و از کاپیتان سوباسا شروع شد! آن افرادی که برای امروز فوتبال ژاپن برنامه ریزی کردند شاید دیگر حتی زنده نباشند. تفاوت ما با آنها در برنامه ریزی و اجرای آن برنامه‌هاست. ژاپنی‌ها با سوباسا آسیا را فتح کردند و حالا بیشترین لژیونر را در اروپا دارند. نکته اینجاست که آنها استعداد ما ایرانی‌ها را ندارند اما با برنامه ریزی دقیق و پشتکار به این نقطه رسیده‌اند اما در فوتبال جایی برای نگرانی نیست و باید کار کرد. ما هم تلاش می‌کنیم در جام ملت‌های آسیا بهترین نسخه فوتبال ایران را ارائه دهیم."

1997