کار سخت فغانی در جام ملت‌ها؛ بازی‌های استرالیا و ایران به او نمی‌رسد!

کار سخت فغانی در جام ملت‌ها؛ بازی‌های استرالیا و ایران به او نمی‌رسد!

پایگاه خبری فوتبالی- این که علیرضا فغانی یکی از بازی‌‌های تیم ملی ایران را سوت بزند روی کاغذ منع قانونی ندارد چون حالا او یک داورِ استرالیایی است اما از نظر کلی کمیته داوران ای اف سی او را برای قضاوت بازی‌های ایران انتخاب نخواهد کرد.

به گزارش فوتبالی، هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از 22 دی تا 21 بهمن امسال و با حضور 24 کشور آسیایی به میزبانی قطر برگزار خواهد شد.

تیم ملی ایران در گروه C مسابقات با تیم‌های امارات، فلسطین و هنگ کنگ همگروه شده است. ایران به جز اعضای تیم ملی، 3 نماینده دیگر هم در این تورنمنت دارد. این 3 نماینده، تیم داوری ایران هستند. موعود بنیادی‌فر در فهرست داوران وسط این مسابقات قرار دارد که سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم به عنوان کمک‌داور او را در همراهی خواهند کرد.

اما به جز این 3 نفر نام یک ایرانی دیگر هم در فهرست داوران این مسابقات دیده می‌شود. او کسی نیست جز علیرضا فغانی، داور پرافتخار ایرانی که این بار قرار است به عنوان داورِ استرالیایی در مسابقات سوت بزند.

تا پیش از این فغانی به عنوان یک داور ایرانی در تورنمنت‌های مختلف و بزرگی سوت زده بود. اما حالا که او از استرالیا به این مسابقات می‌آید یک شایعه مطرح شده است؛ این که امکان دارد او یکی از بازی‌های تیم ملی ایران را هم سوت بزند! 

البته این شایعه خیلی راحت رد می شود، چون همه می دانند فغانی ایرانی است و نمی تواند بازیهای تیم ملی را قضاوت کند. اگر بر فرض محال هم برای قضاوت یک بازی ایران انتخاب شود، با اعتراض ها فدراسیون های آسیایی روبرو خواهد شد.

همانطور که گفته شد از لحاظ قوانین AFC این که فغانی بازی‌‌های تیم ملی ایران را سوت بزند منعی ندارد اما این اتفاق با اعتراض برخی تیم‌های دیگر روبرو می شود. چون به هر حال ملیت او ایرانی است و ای اف سی این ماجرا را می داند و او را انتخاب نمی کند.

جالب این که او قبلا یک بازیِ بسیار مهم را برای استرالیا سوت زده است. فغانی بازی فینال جام ملت‌های آسیا 2015 را که بین تیم‌های استرالیا و کره جنوبی برگزار شد قضاوت کرد. آن بازی با نتیجه دو بر یک به سود استرالیا به پایان رسید. آن روزها فغانی یک داور ایرانی بود که بازی استرالیا و کره جنوبی را سوت زد اما حالا او یک داور استرالیایی است.

کار فغانی در جام ملتها سخت است چرا که نمی تواند بازیهای ایران و استرالیا در جام ملتها را قضاوت کند. باید ایران و استرالیا پیش از فینال حذف شوند که او بتواند امید داشته باشد داور فینال شود

1359