داودی در مسیر پاریس؛ «تالاخادزه» نه، به فکر «آیت شریفی» باش

داودی در مسیر پاریس؛ «تالاخادزه» نه، به فکر «آیت شریفی» باش

پایگاه خبری فوتبالی- کسب سهمیه المپیک در دسته فوق سنگین برای وزنه‌برداری ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و ۲ نماینده کشورمان شرایط مطلوبی برای رسیدن به پاریس دارند.

به گزارش روز فوتبالی، قدرت‌نمایی حسین رضازاده در المپیک سیدنی و رکوردشکنی‌های متوالی وی در پولادسرد موجب شد تا همواره از ایران به عنوان یکی از مدعیان اصلی دسته سنگین وزن یاد شود. رضازاده هر چند که با کسب ۲ نشان طلای المپیک و چهار عنوان قهرمانی جهان پیش از ۳۰ سالگی اعلام بازنشستگی کرد اما پس از هرکول اردبیلی، نفراتی مانند بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی، سعیدعلی‌ حسینی، بهادر مولایی، علی داودی و علیرضا یوسفی وارد کارزار شدند و عناوین جهانی و المپیکی زیادی در دسته فوق سنگین کسب کردند. هم اکنون نیز علیرضا اسفندیاری و طاها نعمتی در رده‌های سنی، عناوین قهرمانی آسیا و جهان را کسب کردند.

هر چند که در سال‌های گذشته و با ظهور لاشا تالاخادزه غول گرجستانی، هیجان این دسته برای ایرانیان کاهش پیدا کرد اما کسب نشان نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط علی داودی موجب شد ایران همچنان در جمع مدعیان رسیدن به سکوی مدالی دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم قرار گیرد. داودی پس از کسب این مدال مدتی دور از میادین بود و بازگشت وی به تخته رقابت با کسب نشان چهارمی رقابت‌های قهرمانی جهان در کلمبیا همراه شد.

هم اکنون در دسته فوق سنگین جهان نفرات سرشناسی مانند لالایان، سیمون مارتیروسیان، اکبر ژورائف، گورمیناسیان، مان اسعد، علی داودی و آیت شریفی حضور دارند. حضور این وزنه‌برداران در دسته فوق سنگین موجب شده تا جهانیان بار دیگر شاهد یکی از هیجان‌انگیزترین رقابت‌های وزنه‌برداری در آوردگاه‌های بین‌المللی باشند.

رقابتی شدن دسته فوق سنگین البته کار را برای نمایندگان ایران سخت کرده تا جایی که رسیدن به سکوی قهرمانی این دسته در قاره کهن هم نیاز به یک تلاش مضاعف دارد زیرا بحرین با استخدام قهرمان ارمنی‌ها عملا کار را برای داودی و دیگر وزنه‌برداران ایرانی سخت کرد. بحرین با این راهبرد موفق شد مدال طلای فوق سنگین را در رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کسب کند.

در سال ۲۰۲۲ علی داودی نماینده ایران بود که به عنوان نایب قهرمانی رسید و در سال ۲۰۲۳ آیت شریفی و علیرضا یوسفی با گورمیناسیان رقابت کردند که حاصل کار آنان ۲ تک نشان نقره در یکضرب و دوضرب بود.

شریفی با مهار وزنه ۱۹۷کیلوگرم در یکضرب نشان نقره گرفت و علیرضا یوسفی نیز با مهار وزنه ۲۴۶ کیلوگرم به نشان نقره دوضرب رسید. یوسفی بعد از مهار این وزنه مصدوم و از تمرینات تیم ملی دور شد تا رقابت‌های جهانی عربستان و المپیک ۲۰۲۴ پاریس را از دست بدهد.

در مسابقات جهانی ریاض هشت وزنه‌بردار در دسته فوق سنگین با هم به رقابت می‌پردازند که لاشا تالاخادزه گرجستانی، گورمیناسیان، لالایان و مارتیروسیان ارمنی، زیازولین بلاروسی و علی داودی سرشناس‌ترین آنان به شمار می‌روند. داودی و شریفی در این دسته رقابت سختی با گورمیناسیان، لالایان و مارتروسیان برای رسیدن به عنوان نایب قهرمانی دارند. داودی با رکورد ورودی ۴۵۵ کیلوگرم و شریفی با رکورد ورودی ۴۴۵ کیلوگرم گام به ریاض خواهند گذاشت. رکورد ورودی لالایان و گورمیناسیان ۴۶۰ کیلوگرم است. تالاخادزه نیز رکورد ورودی خود را ۴۶۵ کیلوگرم اعلام کرده است.

حضور تالاخادزه در عربستان موجب شده تا در مسابقات جهانی ریاض و در پیکارهای دسته فوق‌سنگین رقابت اصلی برای کسب نشان نقره باشد. در این رقابت هر چند که لالایان ارمنی و گورمیناسیان بحرینی شرایط بسیار مطلوبی در یکضرب دارند اما داودی و شریفی می‌توانند در دوضرب رقابت جذابی را رقم بزنند. بهترین رکورد دوضرب داودی ۲۴۷ کیلوگرم است که در رقابت‌های جهانی کلمبیا آن را به ثبت رساند. همچنین شریفی چندی پیش در رکورد گیری تیم ملی موفق شد ۲۵۰ کیلوگرم را ثبت کند. شریفی پیش از این نیز موفق به ثبت ۲۱۰ کیلوگرم در دوضرب شده بود.

علی داودی که نخستین گزینشی خود را در مسابقات جهانی سال ۲۰۲۲ کلمبیا به ثبت رساند اکنون دغدغه کمتری برای حضور در المپیک ندارد زیرا در جمع نفرات برتر دسته فوق سنگین است اما آنچه موجب دغدغه داودی شده یک حریف داخلی به نام آیت شریفی است. این ۲ وزنه‌بردار در اردوی تیم ملی زیر نظر نواب نصیرشلال تمرین می‌کنند و رابطه بسیار دوستانه‌ای با هم دارند اما این پولادمردان به خوبی می‌دانند که رفاقت در زمان رقابت رنگ خواهد باخت تا جایی که این ۲ قهرمان ملی بدون توجه به پیشینه دوستی باید تمام توان خود را برای قدرتنمایی در فولادسرد به کار بگیرند تا جایی در جمع کاروان اعزامی ایران در المپیک پاریس داشته باشند.

اگر آیت شریفی بتواند رکوردهای تمرینی خود (۲۱۰ یک‌ضرب و ۲۵۰ دوضرب) را در جهانی عربستان به ثبت برساند بی‌تردید در جدول گزینشی المپیک بالاتر از علی داودی قرار خواهد گرفت و آن زمان کار به رکوردگیری درون تیمی خواهد کشید. رکوردگیری موجب خواهد شد تا نماینده اعزامی ایران به المپیک پاریس از دل آن معرفی شود. در این دسته علیرضا یوسفی قهرمان جوانان جهان نیز حضور داشت اما مصدومیت مانع حضور وی در رقابت‌های جهانی ریاض شد.

9989