گزارش فنی/ درباره 9 کارت زردی که تیم امید را نقره داغ کرد؛ خروس جنگی!

گزارش فنی/ درباره 9 کارت زردی که تیم امید را نقره داغ کرد؛ خروس جنگی!

پایگاه خبری فوتبالی- تیم امید با رضا عنایتی، نه تنها به المپیک نرسید و کابوس‌ نرسیدن به المپیک را به بالای نیم قرن رساند بلکه حتی نتوانست راهی مرحله نهایی رقابتهای قهرمانی زیر 23 سال آسیا شود

به گزارش فوتبالی، ایران و مالزی در شرایطی کاملا برابر از نظر امتیاز، تفاضل و گلهای زده و خورده بودند ولی فقط یکی از آنها می‌توانست آخرین تیم برتر دوم گروه‌ها باشد و به قطر برسد.

این عنوان به مالزی رسید که 4 اخطار در 3 بازی گرفته بود درحالیکه این آمار برای تیم امید، 9 اخطار در همین تعداد بازی بود. رشد تیم عنایتی در گرفتن اخطار کاملا ملموس بود:

 2 اخطار در بازی اول، 3 اخطار در بازی دوم و 4 اخطار در بازی سوم.

آنالیز این 9 کارت اما جزییات عجیبی را علنی می‌کند. تقریبا نیمی از این اخطارها را کاپیتان‌های اول و دوم‌ تیم امید گرفتند یعنی 4 اخطار برای حزباوی و سلمانی که مثلا قرار بود بقیه را آرام کنند. این 2 نفر برابر افغانستان بازی نکردند ولی در هر 2 بازی دیگر، اخطار گرفتند. در واقع اگر تیم امید به مرحله نهایی صعود می کرد، ایران در بازی اولش، سلمانی و حزباوی را در اختیار نداشت.

نکته دیگر این است که نیمی از این 9 اخطار هم توجیه فنی نداشت: یکی به دلیل ایجاد تاخیر در بازی و اتلاف زمان برای خروج از زمین به هنگام تعویض و 3 تا به واسطه اعتراض به داور.

تیم امید در بازی پایانی برابر ازبکستان، 3 اخطار به دلیل اعتراض به داور لبنانی گرفت. یکی از این 9 اخطار که در همان بازی اول به حزباوی رسید، توجیه فنی نداشت. او روی بازیکنی مرتکب خطا شد که در نیمه زمین خودی به سمت دروازه خودی و پشت به دروازه تیم امید، در حال حرکت با توپ بود. 2 تا از 3 اخطار بازی دوم با افغانستان هم با سختگیری محض داور داده شد درحالیکه می‌شد از کنارشان گذشت.

برابر هنگ‌کنگ

در گام اول و همان بازی افتتاحیه، 2 بازیکن تیم امید از داور بازی با هنگ‌کنگ اخطار گرفتند: یاسین سلمانی و محمدامین حزباوی و طعنه‌آمیز اینکه هر 2 نفر، جزو باتجربه‌ها بودند و کاپیتان اول و دوم تیم. اخطار اول را سلمانی در دقیقه 75 گرفت: به دلیل ایجاد تاخیر در خروج از زمین به هنگام تعویض. سلمانی وقتی تابلوی تعویض را دید، زمان زیادی را برای انتخاب کاپیتان دوم جهت بستن بازوبند تلف کرد. خب مگر قرار بود مقابل هنگ کنگ، وقت تلف کنیم؟ سه بر صفر هم جلو بودیم! حزباوی در دقیقه 77 اخطار گرفت: خطا روی بازیکن حریف. بازیکن هنگ‌کنگ در نیمه زمین خودشان و در حال رفتن به سمت یک‌سوم خودی بود که حزباوی رویش خطای بی‌دلیل و بی موردی را انجام داد.

برابر افغانستان

در غیاب سلمانی و حزباوی که روی نیمکت نشستند تا بازی مرگ و زندگی برابر ازبکستان را از دست ندهند، تیم امید برابر افغانستان 4 گل زد و 3 اخطار گرفت؛ علیرضا باویه، سامان تورانیان و طاها طباطبایی. اخطار به تورانیان در دقیقه 43 رقم خورد بابت خطا روی بازیکن حریف در کنار خط طولی. اخطاری که البته بسیار سختگیرانه داده شد. اخطار دقیقه 79 به طباطبایی بابت بی‌احتیاطی بود که هنگام پریدن به هوا برای زدن ضربه سر، دستش به سر و صورت بازیکن حریف خورد. باویه در دقیقه 2+90 از داور اخطار گرفت. شماره 6 در یک ضدحمله، دست بازیکن افغانستانی را در میانه زمین گرفت و مانع از حرکتش شد، اخطاری بازهم سختگیرانه

برابر ازبکستان

گل سرسبد بازیهای تیم امید جدال روز آخر با ازبکستان بود که با باخت‌ ایران و گرفتن 4 اخطار همراه شد. تنها یکی از این اخطارها اما فنی بود و 3 کارت زرد دیگر به دلیل اعتراض. اخطار اول را امیر جعفری در دقیقه 40 گرفت که پس از خطای شماره 3 ازبکستان روی صیادمنش به سمت داور و صحنه دوید و با یکی از بازیکنان رقیب (شماره 9) درگیر شد، درحالیکه اصلا نیازی به این کار نبود چون داور هم خطا را به سود ما گرفته و هم به بازیکن خطاکار، اخطار داده بود. اخطار دوم را حزباوی دقیقه 2+45 گرفت آنهم به دلیل اعتراض به داور. او اعتقاد داشت خطایی روی دروازه‌بان ازبکستان نکرده و تصمیم داور اشتباه است. به همین دلیل هم به سمت داور حرکت کرد و اعتراضش را نشان داد. دقیقه 55، یاسین سلمانی بعد از عدم کنترل صحیح توپ، بازیکن حریف را نقش بر زمین کرد تا از ضدحمله ازبکستان جلوگیری کند و به این دلیل، اخطار گرفت. اخطار دقیقه 80 را محمدرضا بردبار گرفت تا بازی فوق‌العاده ضعیفش را کامل کند. این اخطار بعد از خطای نصفه و نیمه او روی بازیکن ازبک داده شد. البته داور لبنانی قصدی برای دادن کارت زرد نداشت ولی اعتراض بازیکن‌، او را به نشان دادن اخطار مجبور کرد. در این صحنه حتی می‌توان گفت، داور به اشتباه اعلام خطا کرد. از اخطار گرفتن سرپرست تیم هم که بگذریم این سوال را باید کلی پرسید.

چرا بازیکنان تیم امید اینقدر پراسترس و خشن بودند؟ شیوه خروس جنگی در فوتبال امروز، دیگر جواب نمی دهد!

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی