گزارش ویژه/ ده نکته از بلغارستان – ایران؛ حریف اروپایی نمی زد!

گزارش ویژه/ ده نکته از بلغارستان – ایران؛ حریف اروپایی نمی زد!

پایگاه خبری فوتبالی- یک:امیرقلعه نویی در کنفرانس بعد از بازیهای فروردین به این موضوع اشاره کرد که در جام ملتها با دو مدل حریف روبرو هستیم، حریفان سبکتر و رقبای اصلی و برای مقابله با آنها باید چند مدل تاکتیک داشته باشیم. دیدار با بلغارستان قرار بود شبیه سازی رقبای اصلی تیم ملی در قطر باشد.

دو: وقتی سردار آزمون و طارمی را همزمان در اختیار دارید نوع فوتبال تیم ملی تغییر می کند اما وقتی یکی از آنها حضور دارد این سامان قدوس است که پشت سر مهاجم نوک بازی می کند. آمادگی بالای  سامان خبر خوبی برای کادر فنی تیم ملی است.

سه: شاکله ترکیب اصلی تیم ملی تا حدود زیادی مشخص است. علیرضا بیرانوند، رامین رضاییان، مرتضی پورعلی گنجی، احسان حاج صفی، سعید عزت اللهی، محمد محبی، علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی هشت چهره ای هستند که حضورشان در ترکیب اصلی تقریبا قطعی به نظر می رسد مگر اینکه از آمادگی دور باشند.

چهار: تردیدها درباره سه پست دیگر است، زوج مرتضی در قلب خط دفاعی یکی از بین شجاع خلیل زاده و کنعانی زادگان خواهد بود و زوج عزت اللهی در هافبک دفاعی ( این پست مدعی زیاد دارد) و سرانجام زوج طارمی که بسته به حریف تیم ملی ممکن است تغییر کند.

پنج: تیم ملی در ایجاد موقعیت به درجه قابل قبولی رسیده، بازی کردن با دو وینگر پابه توپ و سرعتی  ( جهانبخش و محبی) و جابجاییهای مداوم قدوس و طارمی شانس تیم ملی را در خلق فرصت مدام افزایش می داد اما خراب کردن موقعیتها نکته منفی بازی تیم ملی بود. چه می کنی آقای طارمی؟ گل بزن برادر!

شش: عدم نفوذ رامین رضاییان و احسان حاج صفی و اضافه نشدن آنها برای زوج سازی در جناحین مشخص بود که توسط کادرفنی به آنها تأکید شده تا فضایی پشت سر آنها به وجود نیاید. اتفاق خوبی هم بود اما در نهایت تیم ملی برای هجوم و گلزنی و ایجاد اختلاف به نفوذ از جناحین احتیاج دارد.

هفت: مصدومیتهای سریالی علیرضا بیرانوند در تیم ملی همچنان ادامه دارد. انگلستان، ازبکستان و حالا بلغارستان سه گانه بدشانسی علی بیرو در تیم ملی را کامل کرد. خیلی عجیب است. انگار علی برو چشم خورده باشد. البته سه شد وبازی شد و طبق قاعده نباید دوباره او مصدوم شود.

هشت: با رویه ای که امیرقلعه نویی در تیم ملی در پیش گرفته مشخصا تا پایان جام ملتهای آسیا خبر خاصی از جوان شدن تیم ملی نخواهد بود. موفقیت در جام ملتهای آسیا همیشه سخت تر از صعود به جام جهانی است برای همین امیر فعلا ترجیح داده با باتجربه ها ادامه دهد و پروژه جوانگرایی را به سال آینده موکول کند. البته هنوز هم بر سر ملاک موفقیت بحث است. اینکه تیم ملی به نیمه نهایی برود موفقیت کسب شده یا به فینال و یا حتی قهرمانی! مطمئنا از نظر افکار عمومی، رسیدن به نیمه نهایی موفقیت نیست چون تا دلتان بخواهد پس از انقلاب به نیمه نهایی جام ملتهای آسیا صعود کرده ایم اما در همه شان باخته ایم و امسال وقت صعود به فینال جام ملتهای آسیاست!

نه: بازی با تیم بلغارستان محک خوبی برای تیم ملی بود تا خود را مقابل یک تیم فیزیکی بسنجد اما بلغارستان تیم خوب و قدرتمندی نشان نداد و این درست که بازی در اروپا بود اما حریف زیاد هم اروپایی نمی زد. باید بدانید که فوتبال بلغارستان سالهاست که افت کرده اما در شرایطی که کمتر کشوری حاضر به بازی مقابل ما می شود همین بلغارستان هم نعمتی است!

ده: برنامه تیم ملی تا جام ملتهای آسیا پر است، دو روز دیگر آنگولا، مهرماه تورنمنت اردن ، آبان ماه هم مقدماتی جام جهانی  و دهه آخر دیماه هم آغاز جام ملتهای آسیا. از همین فرصتها باید نهایت بهره را برد چون وقت تنگ است.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی

9989