درباره توجیه عجیب قلعه‌نویی؛ این تیم فعلی بلغارستان بود نه تیم قدرتمندِ سابق!

درباره توجیه عجیب قلعه‌نویی؛ این تیم فعلی بلغارستان بود نه تیم قدرتمندِ سابق!

پایگاه خبری فوتبالی- شاید بلغارستان واقعا به دنبال جوانگرایی و بازگشت به گذشته خوب خودش باشد اما تیم ملی ایران با تیم فعلی بلغارها بازی کرد که اصلا تیم خوبی نبود.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ایران پنج شنبه شب گذشته موفق شد در یک بازی تدارکاتی تیم ملی بلغارستان را در زمین این تیم با یک گل شکست بدهد. این نتیجه خوشحالی کادر فنی تیم ملی را در پی داشت اما اغلب هواداران تیم ملی و اهالی فوتبال در ایران، معتقدند که تیم ملی بلغارستان اصلا حریف قدری برای ایران نبود و نتوانست تیم امیر قلعه‌نویی را محک بزند.

پیروزی شب گذشته ژاپن مقابل آلمان آن هم با نتیجه 4 بر یک در زمین آلمان باعث شد منتقدان تیم ملی بیشتر از قبل روی نظرشان پافشاری کنند. حتی برخی کارشناسان فوتبال هم تائید کردند که ضعف مفرط بلغارستان باعث این بازی فایده چندانی برای تیم ملی ایران نداشته باشد.

احتمالا به دلیل افزایش همین دست انتقادات بود که امروز قلعه‌نویی بدون خودش در شروع صحبت‌هایش به بازی با بلغارستان بپردازد. او در دفاع از بازی تدارکاتی با بلغارستان گفت: «بلغارستان، قدرت نزول کرده فوتبال اروپاست و در گذشته ستاره‌های بزرگی داشته است. چیزی هم که ما الان دیدیم مترصد این هستند که با برنامه‌ریزی خوب و جوان‌گرایی به گذشته خودشان برگردند.»

قلعه‌نویی احتمالا قصد داشته بگوید که بلغارستان آنقدرها هم ضعیف نبوده اما حتی اگر بخواهیم به حرف‌های خود او هم استناد کنیم نظرها درباره بلغارستان عوض نمی‌شود. درباره قلعه‌نویی یک تصور عمومی وجود دارد که درست هم به نظر می‌رسد. این که او هر وقت تیمی را شکست می‌دهد به شدت از تیم بازنده تمجید و در توصیف آن غلو می‌کند. 

قلعه‌نویی درباره بلغارستان هم با همین نگاه صحبت کرده است. حرف او درباره نزول بلغارستان کاملا درست است. این تیم یک دوره بسیار درخشان داشت که مربوط به دهه 90 میلادی و به خصوص جام جهانی 1994 است. در آن دوره بلغارستان تا نیمه نهایی جام جهانی هم پیش رفت اما مغلوب ایتالیا شد و از رسیدن به فینال بازماند.

بعد از آن سال و خداحافظی تدریجی ستاره‌های بلغارستان، افول این تیم شروع شد. بعدتر تحولات سیاسی و اقتصادی مزید بر علت شد تا بلغارها هرگز نتوانند دوران درخشان دهه 90 را تکرار کنند. به هر حال عجیب است که قلعه‌نویی برای دفاع از فوتبال بلغارستان، از برنامه‌ریزی بلند مدت و جوانگرایی این تیم حرف زده است. چون تیم ملی ایران با تیم فعلی بلغارها بازی کرد که بسیار ضعیف بودند و هیچ نشانی از یک تیم اروپایی نداشتند. در واقع قلعه‌نویی نتوانست نظرات را درباره ضعیف بودن بلغارستان تغییر بدهد.

حقیقت این است که همه می‌دانند پیدا کردن حریف تدارکاتی خوب و پرقدرت برای تیم ملی ایران تبدیل به کار سختی شده و این چیزی نیست که بشود انکارش کرد. اما توقع از سرمربی تیم ملی هم این است که با نظرات درست همراه باشد و سعی نکند چیزهایی را که بدیهی است طور دیگری جلوه بدهد.

1359