طاهری و واگویی چرایی حذف پرسپولیس در بنگلادش توسط محمدان!

طاهری و واگویی چرایی حذف پرسپولیس در بنگلادش توسط محمدان!

پایگاه خبری فوتبالی - پرسپولیس چیزی حدود ۳۵ سال پیش در یک نتیجه غیرمنتظره مقابل محمدان بنگلادش شکست خورد.

به گزارش فوتبالی، بازی پرسپولیس و محمدان بنگلادش همواره یکی از مسابقاتی است که هنوز هم باوجود گذشت ۳۵ سال باور آن برای اهالی فوتبال سخت است و صحبت در رابطه با چرایی این ماجرا جذابیت‌های خاص خود را دارد. پرسپولیسی‌ها در سال ۶۷ در بازی اول آسیایی خود با 5 گل تیم ساندرز سریلانکا را شکست دادند و در حالی که محمدان مقابل این تیم متوقف شد، تنها به یک تساوی مقابل این تیم نه چندان قدرتمند احتیاج داشتند تا به دور بعدی بروند.

آنها دو روز بعد در ورزشگاهی پر از تماشاگر به دیدار محمدان رفتند و پس از آنکه با به ثمر رساندن گل اول فاصله ای با صعود نداشتند، در دقایق پایانی مغلوب حملات تیمی شدند که ناصر حجازی آن را هدایت می‌ کرد. جالب اینکه یکی از این دو گل را بیژن طاهری بازیکن ایرانی محمدان به ثمر رساند. این پیروزی تاریخی محمدان را به دور بعدی برد و این تیم به بزرگترین افتخار تاریخ خود، یعنی رده چهارمی آسیا دست یافت.

حال بیژن طاهری در رابطه با این پیروزی تاریخی که خود هم در حذف نماینده ایران تاثیرگذار بود، صحبت کرده است. طاهری ابتدای صحبت‌هایش به این موضوع تاکید دارد که کسی در بنگلادش فکر نمی‌کرد که آن‌ها بتواندد بر پرسپولیس غلبه کنند:« آن موقع تیم پرسپولیس به بنگلادش آمد، آن زمان نام تیم پیروزی بود. برای ما اتفاق جالبی بود و این اتقاق را هم دوست داشتیم ولی محمدان تیمی نبود که تصور کنید برابر پرسپولیس قوی باشد. آن‌ها شاهرخ بیانی، فریاد پیوس، مرتضی کرمانی و محمد مایلی کهن را داشتند. روز بازی باران شدیدی از صبح بارید. هوا دم زیادی داشت و از چمن ورزشگاه حرارت بالا می‌آمد. آن‌ها هم درصدد این بودند ما را شکست بدهند. ما در بازی اول مساوی کردیم و آن‌ها ۵ گل زده بودند که اگر جلوی ما به تساوی می رسیدند به دور بعدی راه می‌یافتند.»

وی ادامه داد: «در نیمه اول صفر صفر شدیم. در اول نیمه دوم یک گل خوردیم و ورزشگاه هم مملو از جمعیت بود. گل را کرمانی زده بود و از جایی که فکر کردند کار تمام است، در نیمه دوم تحلیل رفته بودند و از دقیقه ۷۰ بازی دست ما بودیم. در دقایق ۸۰ و ۸۸ به پرسپولیس گل زدیم و در کمال ناباوری حذف شدند.»

طاهری مدعی است به وی گفته‌اند پس از این اتفاق به ایران سفر نکند: «آن‌ها آنجا بودند و ما برای یک مرخصی کوتاه برگشتیم. من به بمبئی هند رفتم، یک پرواز ایران ایر نشسته بود و یک نفر ما را در هند دید. گفت ایران نرو، پدرت را در می‌آورند! به پرسپولیس گل زدی و رادیوهای بیگانه تبلیغ کرده‌اند، به ایران نرو. گفتم خب کجا بروم؟ من می‌روم، هر چی می‌خواهد بشود، بشود. به ایران آمدم و دیدم در فرودگاه استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها هستند. خیلی استقبال کردند.»

 هافبک سابق استقلال خوشحالی زایدالوصف بنگلادشی‌ها پس از کسب برد مقابل پرسپولیس را چنین توضیح می‌دهد: «بنگلادشی‌ها جشنی دارند که رنگ‌پاشی انجام می‌شود. نمی‌دانم این‌ها از کجا می‌دانستند که پرسپولیس را می‌بریم و رنگ آورده بودند؟ در حالی که ظاهرا از نظر فوتبالی خیلی ضعیف‌تر بودیم. جشن رنگ گرفتند و یادم است که ناصرخان را یک لحظه در شلوغی دیدم. هواداران وارد زمین شده بودند، ناصرخان که بدش می‌آمد کسی او را بغل کند یا روبوسی کند، دیدم روی دوش طرفداران بیهوش است.»

 طاهری در ادامه از حس و حال دوگانه ناصر حجازی پس از برد برابر پرسپولیس می‌گوید: «آن‌جا هر طور شده با بدختی از استادیوم خارج شدیم تا به خانه برسیم. بعد از آرام شدن اوضاع شب به خانه ناصرخان رفتم که خوشحال نبود و خسته حال بود. این را چندین بار گفته‌ام. دیدم خیلی معمولی هستند، گفتند از نتیجه خوشحالم ولی تیم کشورمان را بردیم، پرسپولیس تیم کشورمان بود. ناصرخان از این شرایط ناراحت بود ولی از کسب پیروزی خوشحالی وجود داشت چون برای اولین‌بار محمدان از گروهش صعود کرده بود.»

سرپرست فصل گذشته استقلال در پایان، اهمیت این پیروزی را برای بنگلادشی‌ها چنین توصیف می‌کند: «وقتی به بنگلادش برگشتیم، مانند استقبال ایران پس از مقدماتی جام جهانی استرالیا، از ما استقبال کردند!»

1997