پروژه ساخت بزرگترین ورزشگاه فوتبال جهان به کجا رسید؟

پروژه ساخت بزرگترین ورزشگاه فوتبال جهان به کجا رسید؟

پایگاه خبری فوتبالی- یک استادیوم نیمه تمام و حتی بزرگتر از ومبلی لندن در چین با جرثقیل ها به حال خود رها شده است.

به گزارش فوتبالی، یکی از تیم های سوپر لیگ چین یعنی گوانگژو اورگراند  که اکنون به عنوان گوانگژو شناخته می‌شود، چند سال قبل هواداران خود را تحت تاثیر اعلام برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای ساخت استادیوم جدید خود با ظرفیت 100000 نفر قرار داد. طرح اولیه برای ساخت سازه‌ ای به شکل نیلوفر آبی بود که می‌توانست ورزشگاه بزرگ انگلستان در شمال غربی لندن را در سایه خود قرار دهد. ومبلی در شرایط پس از بازسازی ظرفیت 90000 نفر را دارد در حالیکه بزرگترین ورزشگاه اروپا، نیوکمپ بارسلونا، حداکثر 99354 نفر ظرفیت دارد. با این حال، از زمانی که کار در آپریل ۲۰۲۰ آغاز شد، گروه Evergrande، یکی از بزرگترین توسعه دهندگان املاک چین و صاحب امتیاز باشگاه، با مشکلات مالی مواجه شد و در حال حاضر با بدهی های سنگین دست و پنجه نرم می کند.

به نظر می رسد که گروه اورگراند، بدهکارترین گروه سرمایه دار چین، بدهی‌هایی بالغ بر ۲۲۰ میلیارد پوند داشته باشد. این بدهی های فلج کننده، شرکت را مجبور به توقف ساخت استادیوم جدید در گوانگژو کرد. در نوامبر ۲۰۲۱، دولت چین این ورزشگاه را تحت برنامه ای برای فروش استادیوم ناقص به شرکت دیگری یا واگذاری مالکیت آن به گروه سرمایه گذاری ساختمانی شهر گوانگژو، در اختیار گرفت و این پروژه در نهایت در اواسط سال ۲۰۲۲ لغو شد. عکس‌های زمین نیمه کاره نشان می‌دهد که جایگاه‌ها با صندلی‌های نیمه‌پر و جرثقیل‌ها همچنان در جای خود باقی مانده‌اند، زیرا هیچ سازنده‌ای برای تکمیل آن‌ها وجود نداشت. البته آنچه از استادیوم ساخته شده بود قرار بود به حراج گذاشته شود.

با این حال، در دسامبر گذشته، دولت چین مجبور شد وارد عمل شود و ورزشگاه این شرکت غرق در بدهی را تصاحب کند. گزارش ها حاکی از آن است که اورگراند پس از واگذاری حقوق مالکیت زمین به دولت، حدود 143 میلیون پوند از این پروژه ضرر خواهد کرد. با متروکه ماندن استادیوم، گوانگژو اف سی مجبور شده است که در استادیوم چند منظوره تیانه برای بازی های خانگی باقی بماند، که از سال ۲۰۱۱ زمین خانگی آنها بوده و ظرفیتی بیش از 50000 نفر دارد. علیرغم اینکه این تیم در دهه گذشته یک تیم پرقدرت در فوتبال چین بود و در طی ۱۱ سال هشت عنوان قهرمانی سوپرلیگ چین را به دست آورد، در سال ۲۰۲۲ از سوپرلیگ سقوط کرد و تنها سه بازی در 33 مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشت. 

۱۰۰۹