فیلمی که همه را شگفت‌زده کرد؛ مینی VAR در ایران!

فیلمی که همه را شگفت‌زده کرد؛ مینی VAR در ایران!

پایگاه خبری فوتبالی – ویدیویی از امروز صبح در فضای مجازی در حال وایرال شدن و چرخیدن است که همه را متعجب کرده است.

به گزارش فوتبالی، این ویدیو مروبط به یک بازی در شهر لار استان فارس است که در آن خواسته اند یک نمونه کوچک از VAR را که با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد به نمایش بگذارند. نامش را می توانیم یک مینی VAR بامزه که مشخص نیست چقدر کارایی دارد، بگذاریم!

این ویدیو که توجه خیلی‌ از علاقمندان به فوتبال را به خودش جلب کرد. فیلم مربوط به یک مسابقه فوتبال در ایران بود که داور آن داشت از سیستم VAR استفاده می‌کرد! تنها اطلاعاتی که از فیلمِ منتشر شده می‌شود کسب کرد این است که بازی بین دو تیم امید زروان و استقلال لطیفی برگزار می‌شود. در دقیقه 32 هم اتفاقی افتاده که داور بازی را متوقف کرده و با هدفونی که در گوش دارد مشغول صحبت با جای دیگری است. ناگهان داور با دست علامت VAR را نشان می‌دهد و به کنار زمین می‌رود!

باور نکردنی است اما واقعا در کنار زمین یک نمایشگر وجود دارد که بسیار شبیه سیستم VAR ی است که این روزها در همه جای دنیا به جز ایران استفاده می‌شود. فیلم در جایی که داور مشغول بازبینی صحنه است به پایان می‌رسد.

استفاده از VAR در یک مسابقه در استان فارس

اطلاعاتی که «فوتبالی» کسب کرده نشان می‌دهد این فیلم واقعی است! در بخش لارستان استان فارس مسابقاتی در رده باشگاهی برگزار می‌شود که شامل تیم‌های باشگاهی جنوب استان فارس است. این مسابقه هم در شهر «خور» برگزار شده است.

علی خسروی عضو کمیته داوران در این باره گفته است: «هیچ مسابقه رسمی در ایران با استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در حال برگزاری نیست. من هم این فیلم را دیدم و باید بگویم که اصلا چنین اتفاقی که در این بازی افتاده نامش VAR نیست و به نظر می‌رسد افرادی که مسئول برگزار کننده این بازی بوده‌اند به دنبال تبلیغات بوده‌اند و احتمالا این بازی هم قانونی نیست. چون برگزاری مسابقات به صورت قانونی زیر نظر فدراسیون با استفاده از VAR نیست.»

آن طور که «فوتبالی» مطلع شده سیستمی که در این بازی از آن استفاده شده یک نمونه کوچک از VAR است که با استانداردِ فوتبال جهان فاصله دارد. در VAR استاندارد حداقل 8 دوربین استفاده می‌شود در حالی که سیستمی که در این بازی به کار گرفته شده فقط 4 دوربین داشته است.

ابهام بزرگ در این باره اما مربوط به داور است. خیلی روشن است که استفاده از سیستم VAR در ایران هنوز در مرحله آموزش است و حتی امکان آموزش هم در ایران فعلا فراهم نیست. همین دیروز بود که 5 داور مطرح فوتبال ایران برای حضور در کلاس VAR آموزشی عازم ریاض عربستان شدند.

همین مساله «آموزش» هم اصالت سیستمی که در مسابقات باشگاهی جنوب استان فارس برگزار شده را زیر سوال می‌برد. البته مدتی پیش هم فیلم دیگری از اتفاقی مشابه در مسابقات فوتسال جام رمضان در همین شهر منتشر شده بود.

مساله دیگر هم این است که فدراسیون‌‌های کشورهای مختلف می‌توانند این سیستم را از شرکت‌هایی که فیفا تایید کرده خریداری کنند و قطعا در VAR شهر «خور» چنین اتفاقی نیفتاده است. به هر حال چیزی که در شهر «خور» استفاده شده VAR استاندارد و مدرن نیست اما همین که برای مسابقاتی در این سطح از چیزی شبیه VAR استفاده شده در نوع خودش جالب است.

1359