3 بزرگسال برای امیدها؛ روش منسوخی که عنایتی دوباره باب کرد!

3 بزرگسال برای امیدها؛ روش منسوخی که عنایتی دوباره باب کرد!

پایگاه خبری فوتبالی- تیم فوتبال امید ایران ظهر دیروز عازم تاشکند شد تا در در مسابقات مقدماتی قهرمانی زیر 23 ساله‌های آسیا شرکت کند.

به گزارش فوتبالی، در این سفر به غیر از سه لژیونر (اللهیار صیادمنش، امین حزباوی و علی پوردارا) همه بازیکنان حضور داشتند.

پس از این مسابقات هم تیم امید باید به هانگژوی چین سفر کند تا در بازی‌های آسیایی 2023 شرکت کند. برای آن مسابقات، تیم امید امکانِ استفاده از 3 بازیکن بزرگسال را با استفاده از امتیاز «کارت سفید» دارد و آن طور که بارها غلامرضا عنایتی سرمربی امیدها اعلام کرده قصد دارد از این امتیاز استفاده کند.

تا اینجا دو سهیمه از این 3 سهمیه به سید حسین حسینی دروازه‌بان و امیر ارسلان مطهری مهاجم استقلال اختصاص پیدا کرده و احتمالا نفر سوم هم به زودی معرفی می‌شود. گفته می‌شود چون تیم‌هایی مثل پرسپولیس و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند تیم امید نمی‌تواند از بازیکنان بزرگسال این تیم‌ها استفاده کند و احتمالا ناچار خواهد شد یکی دیگر از بازیکنان استقلال را انتخاب کند.

اما جالب است که بدانید در دو دوره پیشین این رقابت‌ها، ایران از بازیکنان بزرگسال استفاده نکرد و مربیان این تیم‌ ترجیح دادند فقط بازیکنان واجد شرایط سنی را به مسابقات ببرند. دلیل این تصمیم هم این بود که با حضور 3 بازیکن بزرگسال فقط جای 3 بازیکن دیگر را می‌گرفت و کمکی به تیم نمی‌کرد.

البته مربیانی که کسب نتیجه برای‌‌شان اهمیت زیادی دارد از این امکان استفاده می‌کنند اما حقیقت این است که کسب نتیجه و قهرمانی اهمیت زیادی در این رده سنی ندارد. کما این که قدرت‌های سنتی قاره مثل ژاپن و کره جنوبی مدت‌هاست این کار را نمی‌کنند.

در سال 2002 برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم امید بود از علی دایی، یحیی گل‌محمدی و ابراهیم میرزاپور به عنوان سهمیه بزرگسال استفاده کرد. اتفاقی که منجر به قهرمانی در بازی‌های آسیایی بوسان شد.

در سال 2006 رنه سیموئز سرمربی امیدها بود. او حسن رودباریان، سید جلال حسینی و آرش برهانی را به عنوان سهمیه بزرگسال با خودش به قطر برد و با کسب مقام سوم و مدال برنز به ایران برگشت.

اما در سال 2010 تیم امید ایران با هدایت غلامحسین پیروانی به بازی‌های آسیایی گوانگژو رفت و با شکست در بازی‌های نیمه‌نهایی و رده‌بندی به مقام چهارم رسید. پیروانی سید مهدی رحمتی، غلامرضا رضایی و سید جلال حسینی را به عنوان سهمیه بزرگسال انتخاب کرده بود. از آن سال به بعد و در بازی‌های آسیایی نلو وینگادا در سال 2014 و زلاتکو کرانچار در سال 2018 از هیچ بازیکن بزرگسالی استفاده نکردند. 

حالا بعد از دو دوره مجددا عنایتی این رسم پسندیده را کنار گذاشته و به رسم منسوخ روی آورده است. احتمالا به این دلیل که در نتیجه‌گیری موفق‌تر عمل کند و جایگاهش در تیم امید حفظ شود.

1359