تکذیب یک شایعه باورنکردنی؛ اعتیاد 30 بازیکن لیگ برتر دروغ است

تکذیب یک شایعه باورنکردنی؛ اعتیاد 30 بازیکن لیگ برتر دروغ است

پایگاه خبری فوتبالی - یکی از عجیب‌ترین و باورنکردنی‌ترین شایعات در فضای فوتبال ایران، شایعه‌ای بود که اخیرا منتشر شد و البته منبعی که آن را منتشر کرد از اصطلاح شایعه استفاده نکرده بود و آن را ذیل یک «خبر» منتشر کرده بود.

به گزارش فوتبالی، خبر این بود که تست اعتیاد 30 بازیکن لیگ برتری مثبت شده است! این خبر جزئیات بیشتری هم داشت. مثلا این که تست اعتیاد این بازیکنان به دلیل استفاده از قلیان‌هایی که در توتون آنها مواد مخدر جاسازی شده مثبت شده است! 

منبع خبر یکی از سایتهای خبری فارسی خارج از کشور است که کلا خبرهای نادرست زیاد منتشر می کند و سعی می کند با جنجال هم خبرهای فیک را پوشش بدهد بدهد، پیشتر هم اخبار نادرستی منتشر کرده بود. البته اغلب اهالی ورزش معتقدند این رسانه، منبع قابل اعتمادی نیست و بیشتر به دنبال حاشیه‌سازی و انتشار خبرهای جنجالی است. 

گفته می‌شد این خبر از ایفمارک و فدراسیون پزشکی ورزشی درز کرده است اما زهره هراتیان، رئیس ایفمارک ایران در مصاحبه‌ای در مورد این ادعا، گفت: «من اطلاعی از منبع این خبر ندارم. وظیفه ایفمارک بررسی سلامت جسمی بازیکنان طبق استانداردهای بین‌المللی است. وظیفه بررسی مواد ممنوعه هم بر عهده نادوی ایران است. قطعاً اگر مورد خاصی هم پیش بیاید، با حساسیت پیگیری می‌کنیم اما تاکنون چنین گزارشی دریافت نکرده‌ایم.» 

بعد از تکذیب ایفمارک، دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هم این خبر را رد کرد. فرزاد شارکی در این مورد گفت: «اطلاعی از این موضوع ندارم. از طرفی امسال هنوز تست دوپینگ برای لیگ برتر نگرفته‌ایم. معمولاً در نمونه‌های دوپینگ، مواد مخدر هم لحاظ می‌شود. با این حال ما از ورزشکار تست اعتیاد نمی‌گیریم و تست دوپینگ می‌گیریم.»

سال قبل هم شایعه ای منتشر شد که هشت مربی لیگ برتری تست اعتیادشان مثبت شده اما آن خبر هم تایید نشد. سابقه نشان می‌دهد که دوپینگ در فوتبال ایران وجود دارد اما آمار آن بسیار پایین است. در یک دهه اخیر در بدترین حالت تست دوپینگ بازیکنان لیگ برتری به تعداد انگشتان یک دست هم نرسیده است! 

1359