آشنایی با مدعیان جام 22؛ چین رکورددار فینالیست قهرمانی آسیا

آشنایی با مدعیان جام 22؛ چین رکورددار فینالیست قهرمانی آسیا

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی والیبال چین که رکورددار حضور در دیدار نهایی رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا است، در هفتادمین سال تاسیس فدراسیون والیبال این کشور به دنبال کسب یک مقام قهرمانی دیگر است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از سایت رسمی فدراسیون والیبال، چین همواره یکی از ضلع‌های مثلث قدرت آسیا در تاریخ بوده و هر چند ایران و قطر نیز به این جمع اضافه شده‌اند و درخشش ایران در ادوار اخیر باعث سقوط اژدها زرد به رتبه چهارم برترین تیم‌های قهرمانی آسیا شده ولی چینی‌ها در حضور خود در تمامی ادوار ۲۲ گانه این رقابت‌ها بجز دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ همواره یک پای مرحله نیمه‌نهایی (چهار تیم برتر) بوده‌اند و سرجمع آنها ۳ قهرمانی، ۶ نایب قهرمانی، ۶ سومی و ۴ چهارمی بوده است و از لحاظ ارزش در رده چهارم و از لحاظ حضور در فینال در صدر و حضور در نیمه نهایی بطور مشترک با ژاپن در صدر قرار دارد.

چینی‌ها هر چند کارنامه درخشانی در تاریخ قهرمانی آسیا داشته‌اند ولی بیشترین شکست را در فینال پذیرفته‌اند و در ۲1 دوره رقابت‌ها تنها یک بار میزبانی را برعهده گرفتند که با شکست مقابل کره‌جنوبی به نایب قهرمانی بسنده کردند.

مردان والیبال چین با سابقه حضور در دو دوره المپیک، در سالیان اخیر هیچ گاه قدرت مقتدری در رشته‌های توپی نبوده‌اند ولی سرمایه‌گذاری آنها برای بازگشت به قدرت برتر قاره و همچنین جبران بیش از دو دهه فاصله گرفتن از قهرمانی و بیش از یک دهه فاصله از حضور در فینال است.

این کشور شرق آسیا هرچند یکی از سابقه داران قاره پهناور در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها است ولی در سال 2023 با کسب رتبه شانزدهمی در لیگ ملت‌ها به چلنجر کاپ رفتند که در نهایت با کسب نتایج ضعیف، ترکیه جایگزین آنها در لیگ ملت‌ها شد.

تیم ملی والیبال چین که سابقه پنجم شدن در المپیک (2008) را نیز در کارنامه دارد در پانزده حضور خود در قهرمانی جهان مقامی بهتر از هفتمی کسب نکرد و در ۴۱ سال اخیر عنوان و رتبه تک رقمی کسب نکرده است. ضمن اینکه دومین کشور پرجمعیت جهان سه دوره از جام جهانی نیز دور بوده و این ضربه ای به تاریخ پرافتخار والیبال آنها است.

این دوره از رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا برای چینی‌ها متفاوت است زیرا آنها می‌توانند با کسب مقام قهرمانی از ایران و کره‌جنوبی عبور و به پله دوم برترین‌های این مسابقات برسند و اندک شانس رسیدن به المپیک را نیز کسب کنند.

چینی‌ها از معدود تیم‌هایی هستند که در کشورهای قطر، قزاقستان، ژاپن و لهستان لژیونر دارند و با هدایت وو شنگ که سابقه هدایت زیر ۲۰ سال بانوان این کشور را هم داشته است، به‌دنبال اعاده حیثیت خواهند بود.

تیم ملی والیبال چین از جمله تیم‌هاییست که جز یک دوره دو ساله که لوزانو هدایتشان را برعهده داشت، همواره از سرمربیان داخلی بهره می‌گیرد.

در آخرین رنکینگ FIVB نیز تیم ملی چین در رده ۲۶ جهان قرار گرفت و این کشور با لباس های یکدست قرمز، آبی تیره و سفید به مصاف حریفان می رود.

2636