آشنایی با مدعیان مسابقات والیبال قهرمانی آسیا؛ قطر به دنبال قدرت‌نمایی در ارومیه

آشنایی با مدعیان مسابقات والیبال قهرمانی آسیا؛ قطر به دنبال قدرت‌نمایی در ارومیه

پایگاه خبری فوتبالی- قطر بعد از سرمایه‌گذاری در رشته فوتبال و دست یافتن به عنوان قهرمانی آسیا و میزبانی جام جهانی، حالا والیبال را نشانه رفته و رشد عملکرد این کشور در این رشته ورزشی، عنابی‌های آسیا را در زمره مدعیان نوظهور قرار داده است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از سایت رسمی فدراسیون والیبال، تیم ملی والیبال قطر در هفدهمین دوره حضورش در قهرمانی آسیا به دنبال کسب عنوان قهرمانی است تا شانس خود را برای حضور احتمالی در المپیک امتحان کند.

قطری‌ها که چندی قبل در میان بحت و حیرت همگان نایب قهرمان چلنجر کاپ شد و شانس صعود به لیگ ملت‌ها را از دست داد، اکنون به عنوان ضلع پنجم مدعیان قهرمانی مسابقات والیبال قهرمانی آسیا بعد از ایران، ژاپن، چین و کره‌جنوبی مطرح شده است.

هرچند عنابی پوشان هیچ‌گاه نتیجه آنچنان خیره کننده‌ای در والیبال نداشته‌اند و در شانزده دوره حضورشان در قهرمانی آسیا به عناوین چهارم سال ۲۰۱۵ در ایران و پنجم سال ۲۰۲۱ در ژاپن دست یافته‌اند، ولی روند صعودی آنها قابل کتمان نیست بطوریکه در چهار دوره اخیر هیچ گاه رتبه‌ای بدتر از نهمی کسب نکرده‌اند.

قطر در سال ۱۹۹۷ میزبان والیبال قهرمانی مردان آسیا نیز بود که بعد از برد مقابل عربستان و پاکستان، برابر ژاپن، ایران، چین‌تایپه، کره‌جنوبی و پاکستان شکست خورد و در خانه نهم شد و آن رقابت‌ها تنها میزبانی تاریخ آنها در قهرمان مردان آسیا بود.

تیم ملی والیبال قطر دو بار در دسته دو لیگ جهانی و دو بار در چلنجر کاپ حضور یافته است که عنوان نایب قهرمانی امسال (2023) با شکست مقابل ترکیه در فینال بهترین عملکرد این تیم به شمار می‌رود. با این حال قطر دوره قبل از آن رتبه هفتم و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بترتیب رتبه ۳۱ و ۳۲ را کسب کرد.

قطر همچنین در بازی‌های آسیایی دو بار در چهار دوره اخیر چهارم شده و یک بار در جام کنفدراسیون آسیا در سال ۲۰۱۸ و در کشور چین‌تایپه با برد ۳ بر ۲ مقابل ایران قهرمان قاره پهناور شد که مهم‌ترین افتخار آنها در رقابت‌های این قاره به شمار می‌رود.

این تیم یک دوره تجربه حضور در قهرمانی مردان جهان (2022) را دارد که در جایگاه بیست و یکم قرار گرفت.

استفاده از بازیکنان تبعه کشورهای دیگر به‌خصوص برزیل و آرژانتین از شیوه‌هاییست که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر از آن بهره می‌گیرد و تیم ملی قطر حالا با بازیکنانی چون میلوش استوانوویچ، بوریسلاو گئورگیف، رنان ریبرو، وادی رایمی، نیکولا واسیچ و دیاگنه پاپه و با هدایت کامیلو آندرس سوتو آرژانتینی پای به مسابقات ارومیه گذاشته است.

قطری‌ها در مرحله گروهی کار سختی ندارند و با افغانستان و البته تیم هند رقابت خواهند کرد.

حالا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا قطر واقعا ضلع پنجم مدعیان قهرمانی جام بیست و دوم است یا برای رقابت با بزرگان والیبال آسیا راه درازی دارد، هرچند عنابی‌ها در دوره قبلی مقابل ژاپن و چین کاری از پیش نبردند.

سفید و عنابی نیز رنگ لباس این تیم در مسابقات خواهد بود و ترکیب قطر نیز از بازیکنان حاضر در لیگ این کشور که از قدیمی ترین لیگ های والیبال است و بیش از چهار دهه قدمت دارد، تشکیل شده است.

2636