گزارش ویژه/ تغییرات جالب داوری در فصل آینده لیگ جزیره در مبارزه با اتلاف وقت تیم‌ها

گزارش ویژه/ تغییرات جالب داوری در فصل آینده لیگ جزیره در مبارزه با اتلاف وقت تیم‌ها

پایگاه خبری فوتبالی – بازیکنان و سرمربیان لیگ برتری باید در فصل 24-2023 با یک سری سخت گیری ها کنار بیایند که می‌تواند برای امثال میکل آرتتا و یورگن کلوپ تاثیر گذار باشد.

به گزارش فوتبالی، سرزنش داور توسط بازیکنان و سرمربیان، اتلاف وقت، یورش افراد روی نیمکت به داخل زمین برای اعتراض و امثال این چیزها، در دنیای دیوانه وار امروزه فوتبال عادی به نظر می‌رسد اما قرار نیست از این به بعد اینگونه باشد. بعد از آزمون و خطاهایی که طی 4 فصل گذشته درباره سیستم داور ویدیویی (VAR) وجود داشته است، مجموعه ای جدید از قوانین سخت گیرانه در بازی‌های فصل آینده به اجرا گذاشته خواهند شد و طرفداران می‌توانند خود را برای کارت‌های زرد و قرمز فراوان آماده کنند مگر اینکه تیم‌‌ها از ثانیه اول بازی شروع به گردش توپ در زمین کنند.

مثل همیشه با هم شش تغییری که در قوانین فصل آینده لیگ جزیره خواهیم دید را مرور می‌کنیم:

زمان بازی در گردش 

جام جهانی 2022 قطر، به طور کلی این تصور را که هر بازی فوتبال یک نبرد 90 دقیقه‌ای ای است را در بین طرفداران تیم های ملی از بین برد. هر طرفدار فوتبالی که می‌خواست بازی‌های دور گروهی جام جهانی را از ابتدا تا پایان ببیند، باید دو ساعت از زمان خود را برای اینکار کنار می‌گذاشت. لیگ برتر انگلیس نیز قصد دارد تا همین مسیر را ادامه دهد، قانون 30 ثانیه توقف اجباری برای شادی گل و تعویض‌ها وجود نخواهد داشت و دیگر یک دقیقه نمادین برای تاخیر ایجاد شده توسط مصدومیت‌ها لحاظ نخواهد شد. از زمانی که بازی متوقف شده، تا زمانی که دوباره به جریان بیفتد، زمان بازی متوقف خواهد شد. اگر این قوانین پیش تر نیز وجود داشت، پس از گل آگوئرو در آخرین ثانیه‌های لیگ در قهرمانی دراماتیک من سیتی، هنوز 10 دقیقه وقت اضافی باقی مانده بود.

اتلاف وقت توسط دروازه بان‌ها

کارت گرفتن دروازه بان‌ها در آخرین دقایق بازی به دلیل اتلاف وقت نمی‌تواند خیلی تاثیر گذار باشد. از این به بعد، شما می‌توانید انتظار این اتفاق را در دقایق آغازین بازی نیز داشته باشید. به داوران دستور داده شده است که در صورتی که احساس کردند یک تیم چنین تاکتیکی را برگزیده، یک اخطار اولیه به دروازه بان بدهند و بعد از آن دیگر در نشان دادن کارت زرد، تردید نداشته باشند. با توجه به لحاظ شدن این سختگیری‌ها، امثال امیلیانو مارتینز، می‌توانند رکورد اخطار دروازه بانان را در تاریخ لیگ جزیره، جابه جا کنند.

رفتار سرمربیان و تنبیهات شدیدتر برای آن‌ها 

داد و فریادهای یورگن کلوپ، واکنش‌های عصبی میکل آرتتا و نمایش‌های گواردیولا در کنار خط، همگی به تاریخ خواهند پیوست و یا می‌توانند به تبعید به روی سکوها منجر شوند. داوران، از این پس قدرت این را خواهند داشت که در مقابله با چنین برخوردهای زننده ای، اقداماتی محکم داشته باشند یا در شرایط مساعدتر، با کارت زرد و قرمز به آن‌ها پاسخ دهند. اگر این قانون زودتر اجرا می‌شد، نیل وارناک، یکی از سرمربیان با سابقه لیگ انگلیس، می‌توانست با خرید بلیط کامل فصل، بازی‌های تیمش را از روی سکوها تماشا کند.

رفتار بازیکنان و جمع شدن دور داور

نباید دور داور جمع شوید، علامت چک کردن VAR را نشان دهید، یا دسته جمعی به او اعتراض کنید. تمام دستورالعمل‌هایی که از زمان وضع شدن در سال 93-1992، به ندرت توسط بازیکنان رعایت شدند و شاید می‌شود گفت کاغذی که این قوانین بر روی آن نوشته شده، اصراف شده است. 

از این پس، داوران می‌توانند کارت‌ها را مانند کادوهای روز عید بین بازیکنان ناراضی ای که به تصمیم داور یا VAR، اعتراض دارند و دور آن‌ها جمع شده اند، پخش کنند. 

درموت گلگر، داور سابق لیگ جزیره، اعتقاد دارد که نبردهای روزهای پایانی لیگ برای بقا در لیگ، به سیلی عظیم از کارت‌های زرد و قرمز تبدیل خواهد شد اما نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود و برای رسیدن به نظم در طولانی مدت، باید این سختی‌های کوتاه مدت را تحمل کرد.

جایگاه سرمربیان کنار زمین

حضور یک سرمربی در کنار خط زمین که بر روی روند کار داوران تاثیر می‌گذارد برای آن‌ها به اندازه کافی دشوار است، چه برسد به اینکه یک فرد دیگر از کادر مربیگری نیز به کنار خط بیاید.

از این فصل به بعد، تنها خود سرمربی اجازه دارد در منطقه مشخص شده اش حضور داشته باشد و کمک مربی اش اجازه ورود به این منطقه و کنار خط زمین را ندارد. در صورت لزوم مشورت، سرمربی باید به سمت کادر فنی خود برود و نه برعکس.

جلوگیری از یک موقعیت گلزنی

هنگامی که بازیکنی روی یک بازیکن دیگر مرتکب خطا شود و مانع به ثمر رسیدن گل شود، از بازی اخراج می‌شود، به همین سادگی.

اما در فصل 24-2023، تنها خطاهایی که عامدانه انجام می‌شوند، مستحق دریافت کارت قرمز مستقیم در نظر گرفته خواهند شد. خطاهایی که در نتیجه تلاش بازیکن برای انجام بازی خود و نه به قصد متوقف کردن بازیکن حریف اتفاق می‌افتد، مانند برخوردی که باعث جلوگیری از گلزنی کانسلو در بازی فصل گذشته مقابل فولام شد، تنها با کارت زرد جریمه می‌شوند.

بحث در مورد اینکه آیا فرصت گلزنی از یک بازیکن گرفته شده است، به زودی به بحث درباره اینکه آیا فرصت گلزنی به عمد از یک بازیکن گرفته شده است، تبدیل خواهد شد.

از ابتدای ابداع قوانین فوتبال همیشه این قوانین باب میل برخی نبوده و برخی نیز از آن حمایت کرده اند و این تغییر قوانین جدید توسط اتحادیه فوتبال انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیستند و قطعا حامیان و منتقدان خاص خود را خواهد داشت اما قطعا هر قانونی که به انجام بازی جوانمردانه و جلوگیری از اتلاف وقت در یک بازی فوتبال کمک کند، توسط طرفداران واقعی فوتبال مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

نظر شما در باره این تغییر قوانین توسط اتحادیه فوتبال انگلیس چیست؟

2102