گزارش ویژه/ تاریخچه جام قهرمانان باشگاههای عربی

گزارش ویژه/ تاریخچه جام قهرمانان باشگاههای عربی

پایگاه خبری فوتبالی- از روز پنج شنبه مسابقات فوتبال جام قهرمانان باشگاههای عربی(لیگ قهرمانان عرب)، «جام ملک سلمان» با شرکت ۱۶ تیم درعربستان شروع خواهد شد.

به گزارش فوتبالی، نسخه جدید این مسابقات با شرایط متفاوتی نسبت به قبل انجام خواهد شد و این بار بیشتر یک رقابت جدی تدارکاتی قبل از شروع فصل جدید قلمداد می شود.

این رقابتها علیرغم قدمت طولانی خود اما کمتر از حیث شیوه برگزاری رویه یکسانی را تجربه کرده است و همیشه هم با چالش تقویم و زمان انجام  و شدت و ضعف استقبال تیم ها و کشورهای عربی مواجه بوده است.

  تولد جام قهرمانان لیگ های عربی

سال ۱۹۷۹ فدراسیون فوتبال کشورهای عربی تصمیم گرفت مسابقاتی را در انتهای فصل ۱۹۸۰- ۱۹۷۹ با شرکت تیم های قهرمان لیگ کشورهای عربی برگزار کند. این تصمیم تنها با پاسخ مثبت کشورهای عراق، لبنان و اردن مواجه شد و در اولین دوره که با نام «جام قهرمانان لیگ های عربی» در ماه ژوئن ۱۹۸۱ در شهر بغداد برگزار شد، تیم الشرطه عراق با پیروزی برابر تیم های النجمه لبنان و الاهلی اردن مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد.

دومین دوره این مسابقات هم با فاصله کوتاهی نسبت به دوره اول در ماه فوریه  ۱۹۸۲ در شهر بغداد انجام شد که این بار تیم النجمه لبنان مقام نخست را به خود اختصاص داد. 

آغاز دوباره 

بعد از دو سال تعطیلی، مسابقات «جام قهرمانان لیگ های عربی» دوباره از سر گرفته شد. ویژگی این دوره حضور تیم های آفریقایی و کشورهای حوزه خلیج فارس بود که کم کم کیفیت بازیها را بالا برد.

طی این سالها الرشید عراق با ۳ قهرمانی و تیم های عربستانی الهلال و الاتفاق هرکدام با ۲ قهرمانی موفق ترین تیم ها بودند. الوداد مراکش هم اولین تیم آفریقایی بود که سال ۱۹۸۹ موفق به کسب قهرمانی این مسابقات شد.

ورود به قرن جدید

درحالیکه باشگاههای عربی سال به سال بیشتر در مسیر حرفه ای شدن و استفاده پررنگ تر از مربیان و بازیکنان خارجی حرکت می کردند، مسابقات جام قهرمانان لیگ های عربی طی سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ با عنوان «جام امیر فیصل بن فهد» برگزارشد.

سال ۲۰۰۲ درحالیکه تمام بازیها در شهر جده انجام شد، تیم الاهلی عربستان با برد یک بر صفر مقابل الافریقی تونس مقام قهرمانی را کسب کرد. 

سال ۲۰۰۳ هم ۱۰ تیم در دوگروه پنج تیمی در کشور مصر مسابقه دادند که در پایان تیم الزمالک  با برد ۲ بر یک برابر الکویت کویت مقام قهرمانی را کسب کرد. 

  شروع لیگ قهرمانان عرب

جدال تیم های پرطرفدار عربی قاره های آسیا و آفریقا برای دوست داران فوتبال جذاب بود. به همین دلیل فدراسیون کشورهای عربی از سال ۲۰۰۳ مسابقات «لیگ قهرمانان عرب» را تاسیس کرد و مرحله مقدماتی این مسابقات در دو بخش آسیا و آفریقا برگزار شد.

البته چالش تقویم برگزاری این رویداد به دلیل برگزاری مسابقات داخلی و قاره ای همیشه وجود داشت که در برخی از مواقع باعث انصراف باشگاهها و یا شرکت آنها با بازیکنان ذخیره می شد.

با این حال در این مقطع تا سال ۲۰۰۹ برتری تیم های آفریقایی برجسته بود و تنها یک بار الاتحاد عربستان به عنوان یک باشگاه غیر آفریقایی مقام قهرمانی را در سال ۲۰۰۴ کسب کرد. 

جام فدراسیون عربی 

تقویم فشرده و باشگاهها و پایین آمدن کیفیت مسابقات مانع از ادامه مسابقات لیگ قهرمانان عرب از سال ۲۰۱۰ شد.

در راستای تلاش برای تداوم امکان رویارویی باشگاههای عربی آسیا و آفریقا، مسابقات «جام فدراسیون عربی» در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به شکل حذفی در دو قاره آسیا و آفریقا برگزارشد. 

  سال ۲۰۱۲ تیم العربی کویت مقام قهرمانی را کسب کرد و ۲۰۱۳ تیم اتحاد الجزائر به مقام نخست رسید.

دوره های نامنظم اخیر 

سال ۲۰۱۷  رقابت جدیدی با نام «مسابقات باشگاههای عربی» برگزار شد که با استقبال زیاد تیم های مطرح همراه نشد. در بازی نهایی این جام تیم الترجی تونس برابر الفیصلی اردن به برتری ۳ بر۲ رسید.

در فصل های ۲۰۱۹-۲۰۱۸ و ۲۰۲۰-۲۰۱۹ هم مسابقات «جام فهرمانان کشورهای عربی» به ترتیب در کشورهای تونس و مراکش انجام شد که به ترتیب تیم های النجم ساحلی و الوداد از کشورهای میزبان قهرمان شدند. 

پرافتخارترین ها 

در تاریخ مسابقاتی که با عنوان های مختلف با حضور باشگاههای عربی انجام شده است، تیم های الترجی تونس و الرشید عراق هرکدام با ۳ قهرمانی پرافتخارترین تیم ها هستند. الهلال عربستان، الشباب عربستان، الریاضی تونس، الرجا مراکش، الاتفاق عربستان و وفاق سطیف الجزایر تیم هایی هستند که یک بار قهرمان شده اند.

الاتحاد عربستان، الوداد مراکش، الافریقی تونس، الاهلی مصر، الشرطه عراق، وداد تلمسان الجزایر، السد قطر، الاهلی عربستان، الزمالک مصر، اتحاد الجزایر و النجم ساحلی تونس تیم هایی هستند که تنها یک بار جام قهرمانی را بالای سر برده اند.

الجیش سوریه، الفیصلی اردن، النجمه لبنان، القیطری مراکش، اتحاد الحرش الجزایر، العربی قطر، المحرق بحرین، مولودیه الجزایر، الکویت کویت، الاسماعیلی مصر، انبی مصر و العربی کویت تیم هایی هستند که تجربه حضور در بازی نهایی را پیدا کرده اند اما قهرمان نشده اند. 

1979