گزارش ویژه/ درباره حمیدرضا صدر که هنوز هم صدر همه جدول‌هاست

گزارش ویژه/ درباره حمیدرضا صدر که هنوز هم صدر همه جدول‌هاست

پایگاه خبری فوتبالی- امروز دومین سالگرد درگذشت دکتر صدر، مفسر و مترجم برجسته فوتبال کشور بود.

به گزارش فوتبالی، شاید از زمانی که حمیدرضا صدر رخت از این دنیا بسته و دیگر جایی در بین ما ندارد، کسی نیست که فوتبال ایران را با آن جذابیت های ویژه دکتر صدر، تفسیر کند.

مرد متواضعی که با ظاهری ساده می‌آمد از خاطرات شیرین گذشته تا به امروز صحبت می‌کرد، بی‌شیل‌وپیله از ساده‌ترین لغات استفاده می‌کرد تا به راحتی با هر نسلی از مخاطبانش ارتباط برقرار کند. با حرکات خیره کننده دستانش صحبت‌های جذابش را تایید می‌کرد و به آن صراحت لازم را می‌بخشید.

دکتر صدر حدود سه سال با بیماری سرطان درگیر بود اما هیچگاه لب به این موضوع نگشود و هیچ وقت از مبارزه‌اش با این بیماری مرموز پرده برنداشت؛ در طی این سه سال مشغول نوشتن کتابی بود که از آخرین یادگاری‌هایش برای همه طرفدارانش تلقی می‌شود. در کتابی که سعی کرد با اعجاز سخنش و با ادبیاتی بی‌نظیر که در آن تبحر داشت به بسیاری از بیماران هم نوع خود  روحیه مثال زدنی تزریق کند. 

درست در مقطعی که کرونا جهان را سرگرم خود کرده بود دکتر صدر در آمریکا و هزاران کیلومتر آن طرف‌تر مشغول درمانش بود. در تیر ماه ۱۴۰۰ بود که مشخص شد دارد با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ بعد از آن طولی نکشید که آسمانی شد تا بیست‌وپنجم تیر ماه یادآور یک اتفاق تلخ برای اهالی فوتبال ایران باشد.

مردی که همواره می‌گفت:"من بسیار بیشتر از آن چیزی که باید زندگی می‌کردم، زندگی کردم و از این حیث به دنیا بدهکارم.."

شاید کمتر کسی مانند او بتواند کاراکتری چون کتاب "پسری روی سکوها را خلق کند" تا نزدیک به ۴۰ سال فوتبال ایران از گذشته تا به امروز را با بدیع‌ترین شکل ممکن به وسیله آن پیوند بزند یا با کتاب "روزی روزگاری فوتبال" روزگار فوتبال در جای جای کره خاکی را به قلم بکشد و از فرهنگ‌های جوامع مختلف با خلاقیت تمام رونمایی کند. با کتاب "نیمکت داغ" به فوتبالی ها سرمربیان تاریخ‌ساز و اکثراً گمنام را بشناساند و با تک نگاری‌هایش، پیراهن‌های همیشه منقش فوتبالیست‌ها را در نگاه طرفداران فوتبال جاودانه کند.

کسی که رشته تحصیلی‌اش اقتصاد و برنامه‌ریزی شهری بود اما با کتاب‌های اغلب فوتبالی و گاهاً نقدهای سینمایی‌اش با مخاطبان بزرگ و کوچک خود ارتباط برقرار می‌کرد.

مفسری که هیچ‌گاه به دیگران آدرس غلط نمی‌داد و همواره با شفافیت تاریخ‌گویی می‌کرد.

 بی‌چون‌وچرا دکتر صدر با عمده نفراتی که امروزه ازشان به عنوان منتقدان سینما و کارشناسان فوتبال یاد می‌شود قابل قیاس نیست و نخواهد بود. 

شاید حمیدرضا صدر حالا بین فوتبالی‌ها نباشد اما این را همه می‌دانند که او در قلب اهالی فوتبال ایران رخنه کرده و هیچ‌گاه نمی‌شود خاطرات شیرینی که در برنامه "آن‌سوی نیمکت" و مستندهای مختلف ورزشی و حتی برنامه‌های پخش زنده فوتبال‌های ملی و باشگاهی داخلی و خارجی برای خوره‌های فوتبال، خلق کرد را فراموش کرد.

گزارش از جواد حامدنیا / پایگاه خبری فوتبالی

9098