سوال روز/ کاهش قرارداد بیرانوند با پرسپولیس باورپذیر است؟

سوال روز/ کاهش قرارداد بیرانوند با پرسپولیس باورپذیر است؟

پایگاه خبری فوتبالی- بررسی قرارداد جدید دروازه‌بان ملی پوش پرسپولیس یک نکته جالب به همراه دارد.

به گزارش فوتبالی، علیرضا بیرانوند در حالی که گفته می شد پیشنهادی 90 تا 100 میلیارد تومانی از باشگاه استقلال دارد، در نهایت تصمیم گرفت در پرسپولیس بماند. در همین راستا به این خاطر که او قرارداد قبلی خود را فسخ کرده بود، مدیران باشگاه بر اساس قانون مجبور شدند قراردادی جدید با وی امضا کنند. قراردادی که مبلغ افشا شده آن مورد بحث اهالی فوتبال قرار گرفته است!

در همین خصوص صبح امروز رضا درویش در برنامه ورزش و مردم اعلام کرد قرارداد جدید علیرضا بیرانوند نسبت به فصل قبل کمتر شده است: «ما به بیرانوند و همه بازیکنان اعلام کرده بودیم سقف قرارداد ما 15میلیارد تومان است و از آنجا که در قانون جدید نقل و انتقالات آمده که فقط 20 درصد از رقم خام قرارداد می توان به عنوان پاداش در نظر گرفت، لذا رقم قرارداد جدید بیرانوند نسبت به فصل قبل کمتر شده است.»

اما باور کردن این ماجرا راحت است؟ بیرانوند که به دلیل نگرفتن پول قرارداد و پاداش هایش فسخ کرده بود، چطور قرارداد جدید را کمتر بسته است؟ 

بر اساس اعلام رسانه‌ها، مبلغ قرارداد فصل گذشته علیرضا بیرانوند با پرسپولیس 12.5 میلیارد تومان بوده که 5 میلیارد و 700 میلیون تومان آپشن هم به آن اضافه می شده و در مجموع دریافتی این بازیکن را به 18 میلیارد و 200 میلیون تومان می‌رسیده اما برای فصل جدید ارقام متفاوتی برای دروازه‌بان پرسپولیس اعلام شده است؛ به عنوان مثال حسین خبیری ، عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس رقم قرارداد را 14 میلیارد اعلام کرده اما حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی آن را 15 و نیم میلیارد تومان برآورد کرده است.

با این اوصاف در بررسی اجمالی ادعای درویش درباره کاهش رقم قرارداد بیرانوند مشخص می‌شود که مبلغ خام این قرارداد برای فصل جدید افزایش یافته اما بر اساس قوانین جدید نقل و انتقالاتی مبلغ نهایی دریافتی این بازیکن نسبت به سال گذشته - که آپشن‌های متعددی مانند کلین شیت و رضایت مدیرعامل(!) داشت – تفاوت چندانی ندارد؛ چرا که اگر فرض را بر رقم خام 15 میلیارد در نظر بگیریم، 20 درصد آپشن آن 3 میلیارد تومان می‌شود و این یعنی مجموع دریافتی بیرانوند در این فصل 18 میلیارد خواهد بود؛ چیزی حدود دریافتی فصل قبل! و مطمئنا حرف درویش درباره کمتر شدن قرارداد بیرانوند نمی تواند ادعای درستی باشد.

ناگفته نماند که رییس سازمان خصوصی سازی این را هم گفته برای شائبه وجود پشت پرده در قرارداد جدید بیرانوند وجود دارد، سندی در دسترس نیست :«اینکه کسی بیرون باشگاه پول داده یا نه نمی‌دانم. ما قراردادها را شفاف اعلام می‌کنیم. اگر سندی دارید که پول زیرمیزی داده شده بیاورید.»

6442