افاضلی: بازیکن 300 هزار دلاری بهتر از بازیکن ایرانی نیست

افاضلی: بازیکن 300 هزار دلاری بهتر از بازیکن ایرانی نیست

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس فوتبال گفت:. بازیکنان 200 یا 300 هزار دلاری خارجی که به فوتبال ما می آیند اغلب بهتر و برتر از بازیکنان ایرانی نیستند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از خبرگزاری فارس، هومن افاضلی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد انتقادهایی که از حضور بازیکنان خارجی بی کیفت در لیگ برتر ایران می شود، اظهار داشت: ابتدا باید به این مساله توجه کنیم وقتی قانونی در فوتبال کشورمان وضع می کنیم باید برای اجرای آن هم پیگیری های لازم را انجام بدهیم تا ضمانت اجرایی داشته باشد و به قول معروف سفت و سخت روی قانون یا مصوبه ای که داریم بایستیم. در مورد بازیکنان خارجی باید به این مساله توجه داشت که در فوتبال اروپا هم باشگاه ها بازیکنان ناشناخته هم می گیرند و ممکن است آنها را به لیگ های پایین تر در کشور خودشان منتقل کنند و بعد از طریق انتقالش به تیم دیگر درآمدزایی هم داشته باشند کاری که در فوتبال کشورمان کمتر شاهد آن هستیم یا اصلا اتفاق نمی افتد.

وی افزود: از سویی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد باشگاه های ما توان جذب بازیکنان با کیفیت و گران قیمت خارجی را ندارند. بازیکنان 200 یا 300 هزار دلاری خارجی که به فوتبال ما می آیند اغلب بهتر و برتر از بازیکنان ایرانی نیستند. اگر می خواهیم بازیکن با کیفیت خارجی جذب کنیم تا در تیم مان تفاوت ایجاد کند باید رقمی در حدود یک میلیون تا یک و نیم میلیون دلار هزینه کنیم که باشگاه های ما چنین توان مالی را ندارند. از سویی دیگر تقریبا 2 یا 3 باشگاه واقعا خصوصی در لیگ برتر داریم که در این باشگاه ها شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم اما باشگاه های دیگر که زیر نظر وزارت صنایع هستد فقط به ظاهر خصوصی هستند.

افاضلی در مورد اینکه البته باشگاه هایی مثل استقلال و پرسپولیس هم که همیشه مشکل مالی دارند هم به جذب خارجی های بی کیفیت رو آورده اند که حتی سخنگوی قوه قضاییه هم از این شرایط انتقاد کرد، گفت: پرسپولیس و استقلال از زمانی که وارد بورس شدند و به فرابورس رفتند پول های زیادی خرج کردند. پول هایی که قرار بود صرف زیرساخت های این دو باشگاه شود خرج هزینه های یک سال این باشگاه ها شد! در واقع قصوری قانونی در این دو باشگاه به نظرم رخ داده است.

مربی اسبق تیم امید ایران در مورد اینکه نقش دلال ها را در خرید این بازیکنان خارجی بی کیفیت چقدر می داند، اظهار داشت: مگر در فوتبال اروپا بازیکنان ایجنت، دلال یا کارگزار ندارند؟! این یک صنف در فوتبال است ولی در فوتبال اروپا شاهد چنین اتفاقای نیستیم پس اشکال در سیستم فوتبال کشور است و نباید آن را به  یک صنف فوتبالی نسبت بدهیم. 

افاضلی در مورد اینکه چرا مربیانی جوان و با انگیزه که کارنامه خوبی هم دارند کمتر در چرخه مربیگری فوتبال ما دیده می شوند و مدام مربیان در باشگاه ها جابه جا می شوند، گفت: انتخاب سرمربیان در فوتبال ما فقط از طریق مسایل فوتبالی نیست و باید با خارج از فوتبال رابطه داشته باشید تا بتوانید تیم‌های خوب را به شما بدهند وگرنه تیم های ضعیفی به برخی مربیان داده می شود که نتیجه گرفتن در آنها خیلی بعید به نظر می رسد.

2636