پر درآمد ترین ستاره‌های لیگ عربستان؛ از رونالدو و بنزما تا نوس و فیرمینو

پر درآمد ترین ستاره‌های لیگ عربستان؛ از رونالدو و بنزما تا نوس و فیرمینو

پایگاه خبری فوتبالی – لیگ عربستان مقصدی جدید برای بازیکنان فوتبال اروپا به شمار می‌رود که می‌توانند آنجا درآمدهای هنگفتی را تجربه کنند.

به گزارش فوتبالی، این تابستان اتفاقی عجیب در دنیای فوتبال رخ داده است و چندین بازیکن بزرگ شاغل در اروپا مسیر خود را به سمت خاورمیانه تغییر دادند. این روند با انتقال رونالدو به تیم النصر در سال 2022 آغاز شد. رابطه رونالدو با اریک تن هاگ و باشگاه منچستر یونایتد به هم ریخت و جدایی توافقی تنها راه حل این مشکل به نظر می‌رسید در نتیجه قرارداد او به صورت دو طرفه فسخ شد و این ستاره پرتغالی به صورت رایگان راهی لیگ عربستان شد. مسئله اینجا بود که کدام باشگاه حاضر است تا حقوقی نجومی را به یک بازیکن 37 ساله پرداخت کند؟ پاسخ این سوال لیگ و باشگاهی غیر منتظره بودند که می‌خواستند تا شوکی بزرگ به دنیای فوتبال وارد کنند.

در اوایل این تابستان رونالدو ادعایی که به نظر همگان زیاده روی بود را در مورد لیگ عربستان داشت، او در این باره گفت:" اگر بازیکنان بزگ و نام‌های بزرگ بیایند، بازیکنان جوان و مسن تر بیایند، در اینجا از آن‌ها استقبال می‌شود زیرا اگر این اتفاق بیفتد لیگ عربستان کمی پیشرفت خواهد کرد. این لیگ خیلی خوب است اما فکر می‌کنم هنوز فرصت‌های بسیاری برای پیشرفت وجود دارد. لیگ عربستان رقابتی است، تیم‌های بسیار خوبی داریم، بازیکنان عربی بسیار خوبی داریم و به نظرم اگر کاری که در ذهن دارند را برای 5 سال آینده در اینجا انجام دهند فکر می‌کنم که لیگ عربستان می‌تواند جزو 5 لیگ برتر دنیا قرار بگیرد." 

این ادعا در آن زمان مسخره به نظر می‌رسید اما رونالدو می‌دانست چه اتفاقی قرار است بیفتد. قرار بود بسیاری بازیکن با کیفیت به او در این لیگ بپیوندند و این دقیقا اتفاقی است که افتاده و تیم‌های سعودی با با ارائه پیشنهادات نجومی سعی در وسوسه کردن بازیکنان با کیفیت به ترک اروپا به مقصد خاور میانه دارند.

با توجه به بازیکنان بسیاری که به این لیگ اضافه شده اند و لیستی که هنوز هم در حال افزایش است، ممکن است لیست زیر دچار تغییر شود اما می‌خواهیم با هم نگاهی به پردرآمدترین بازیکنان حال حاضر لیگ عربستان بیندازیم و با هم 10 نفر اول این لیست را مرور می‌کنیم :


10- اور بانگا – 9.1 میلیون پوند

اور بانگا 35 ساله است و قطعا در ایستگاه‌های پایانی دوران حرفه ای خود قرار دارد. او فصل گذشته سومین قهرمانی خود در لیگ اروپا را با سویا جشن گرفت تا پایانی شیرین را برای دوران حضورش در اروپا تجربه کند. او با قراردادی به ارزش سالانه 9.1 میلیون پوند به تیم الشباب پیوسته است. این هافبک با تجربه از میزان حقوق دریافتی اش لذت کامل را خواهد برد اما بعید است تا شروع مسابقات لیگ عربستان در بین 10 بازیکن اول این لیست باقی بماند.

9 - ادوارد مندی – 9.4 میلیون پوند به علاوه بندهای اضافی 

ادوارد مندی زمانی یکی از بهترین دروازه بانان دنیای فوتبال به شمار می‌رفت و در مسیر کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2021 نقش مهمی در ترکیب این تیم ایفا کرد هرچند جایگاه او در استمفورد بریج در فصل گذشته به شدت افت کرد و جایگاهش به عنوان دروازه بان شماره 1 چلسی را به کپا آریزابالاگا داد. مندی به جای نشستن روی نیمکت چلسی مسیر لیگ عربستان را در پیش گرفت و به الاهلی پیوست تا حدود 10 میلیون پوند در سال را به جیب بزند. الاهلی برای تنها دومین فصل حضور خود در بالاترین سطح فوتبال عربستان آماده می‌شود.


8 - ژوتا – 10 میلیون پوند

ژوتا در این تابستان با قراردادی به ارزش 25 میلیون پوند از سلتیک به الاتحاد پیوست و 10 میلیون پوند در سال از باشگاه سعودی دریافت خواهد کرد. این بازیکن 24 ساله دو فصل را در اسکاتلند گذراند که یک فصلش به صورت قرضی بود. او در 83 بازی موفق شد تا 28 گل را برای این تیم به ثمر برساند و به محبوبیت خوبی در بین سلتیکی‌ها دست یافته بود. سلتیک ژوتا را سال پیش تنها با 6.4 میلیون پوند به خدمت گرفته بود درنتیجه از این معامله کاملا راضی خواهد بود.


7 - روبن نوس – 15.6 میلیون پوند

انتقال روبن نوس به الهلال اتفاق بزرگی بود. قبل از این انتقال بازیکنان زیادی در آستانه اتمام قراردادشان قرار داشتند اما وقتی که انتقال این بازیکن 26 ساله از ولورهمپتون به لیگ عربستان رسما اعلام شد همه فوتبال دوستان شوکه شدند. انتقال بازیکنانی که در آخرین سال‌های دوران فوتبالی خود بودند یک چیز بود اما اینکه بازیکنی با کیفیت در اوج دوران بازی خود این مسیر را در پیش بگیرد مسئله دیگری بود. الهلال برای انجام این انتقال 47 میلیون پوند به ولورهمپتون پرداخت کرد و نوس هم با ضبط ویدیویی احساسی و چشمانی گریان با طرفداران این تیم انگلیسی وداع کرد اما قطعا هنگامی که هفته ای حدودا 300 هزار پوند دریافت کند دیگر گریه نخواهد کرد.


6 - روبرتو فیرمینو- 17 میلیون پوند

فیرمینو بازیکن دیگری بود که وداعی احساسی با باشگاه سابقش داشت. زمانی که فیرمینو با لیورپولی‌ها وداع می‌کرد کسی از مقصد او خبر نداشت. به هر حال این بازیکن 31 ساله هنوز هم کاملا لایق بازی در بالاترین سطح است اما پس از 8 سال حضور فوق‌العاده اش در آنفیلد فیرمینو به الاهلی خواهد پیوست و طی قرارداد 3 ساله اش با این تیم افزایش قابل توجهی در درآمدش را تجربه خواهد کرد.


5- مارسلو بروزوویچ – 21 میلیون پوند

بروزوویچ 30 ساله به انتقال به بارسلونا لینک شده بود اما با انتقال به یکی از بزرگترین تیم‌های اروپا می‌توانست بیش از 20 میلیون پوند در سال درآمد داشته باشد؟ پاسخ واضح است و بروزوویچ نیز با انتقالی به ارزش 15 میلیون پوند به النصر پیوست تا هم تیمی رونالدو در این تیم شود.


4 - کالیدو کولیبالی – 30 میلیون پوند

کولیبالی افزایش چشمگیری را در این لیست به وجود می‌آورد و در تیم الهلال 30 میلیون پوند در سال درآمد خواهد داشت. حضور 12 ماهه او در استمفورد بریچ کاملا ناامید کننده بود و انتقال 34 میلیون پوندی او را به لندن به یک شکست تبدیل کرد. نه تنها او فقط در 23 بازی در لیگ جزیره برای چلسی به میدان رفت بلکه تیم سابقش یعنی ناپولی که 8 سال در آن حضور داشت، پس از 33 سال موفق شد تا در سری‌ آ به قهرمانی دست پیدا کند. قطعا این مدافع سنگالی از درآمد 30 میلیون پوندی خود در عربستان لذت خواهد برد و چلسی هم توانست 14 میلیون از فروش کولیبالی به دست بیاورد.


3 - انگولو کانته – 86.2 میلیون پوند

انگولو کانته جزو پر درآمد ترین بازیکنان لیگ عربستان به شمار می‌رود. او با بیش از 50 میلیون پوند درآمد بیشتر نسبت به نفر چهارم این لیست در سطح دیگری حضور دارد اما با این وجود باز هم درآمد او نسبت به دو نفر اول این لیست ناچیز به حساب می‌آید. کانته با قراردادی 3 ساله به الاتحاد پیوست و در کنار ژوتا در ترکیب این تیم قرار خواهد گرفت.


2 - کریم بنزما – 172 میلیون پوند

کانته همینطور در کنار صاحب فعلی توپ طلا یعنی کریم بنزما بازی خواهد کرد. این مهاجم 35 ساله فرانسوی گزینه ای برای تمدید یک ساله قراردادش در مادرید داشت اما نمی‌شود او را برای انتخاب حقوق نجومی 172 میلیون پوندی سالانه اش در تیم الاتحاد سرزنش کرد. بازیکنان بسیاری در سن 35 سالگی از فوتبال دست می‌کشند اما بنزما قرار است تا بیش از نیم میلیارد دلار در 3 سال آینده به دست بیاورد که مبلغ بسیار قابل توجهی برای دوران بازنشستگی است.


1- کریستیانو رونالدو – 173 میلیون پوند

رونالدو با یک میلیون پوند بیشتر حقوق دریافتی اش پر درآمد ترین بازیکن لیگ عربستان و دنیای فوتبال به شمار می‌رود. صاحب 5 توپ طلای دنیای فوتبال با قراردادی 2 ساله به النصر پیوست و این تیم و این لیگ را بر سر زبان‌ها انداخت. بازیکنان بسیاری از آن پس مسیر او را پیش گرفته اند و به نظر این لیست همچنان افزایش پیدا خواهد کرد.

2102