گزارش ویژه/ برد دو وجهی عمان برابر قرقیزستان؛ استراتژی برانکو برای حضور پرقدرت در جام ملتها

گزارش ویژه/ برد دو وجهی عمان برابر قرقیزستان؛ استراتژی برانکو برای حضور پرقدرت در جام ملتها

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی فوتبال عمان با پیروزی عصر سه شنبه برابر قرقیزستان علاوه بر کسب رتبه سوم مسابقات آسیای مرکزی (کافا)، موقعیت خود را هم در قرعه کشی انتخابی جام جهانی حفظ کرد.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی عمان با پیروزی یک بر صفر برابر قرقیزستان رتبه سوم مسابقات کافا را کسب کرد. البته عمانی ها دوباره چند ماه دیگر با قرقیزستان بازی خواهند کرد اما رویارویی بعدی این دو تیم در جام ملتهای آسیا شکل خواهد گرفت. جایی که علاوه بر این دو تیم، تایلند و عربستان هم حضور دارند.

غیبت بازیکنان اصلی 

تیم عمان در شرایطی به عنوان تیم میهمان در مسابقات کافا شرکت کرد که ستاره هایی همچون "خالد الهاجری"،" محمد المسلمی"، "المنذر العلوی"،" فهمی دوربین"، "امجد الحارثی"،" احمد کانو"، "اسماعیل العجمی"،" عماد الحوسنی"، "خلیفه عایل" و "محمد ربیع" در ترکیب این تیم حضور نداشتند و "برانکو ایوانکوویچ" سعی کرد از بازیکنان جوان و کم تجربه تر در این مسابقات استفاده کند.

در کنار این بازیکنان برانکو می تواند برای بالابردن عنصر تجربه در تیم خود که البته خطر مسن شدن تیم را هم ممکن است ایجاد کند، از "عبدالعزیز المقبالی" و "عید الفارسی"  هم در مسابقات بعدی استفاده کند. 

خطر از دست دادن موقعیت

از ماهها قبل برخی از کارشناسان فوتبال عمان اعتقاد داشتند که برانکو با برنامه ریزی حساب شده برای حفظ سید ۲ تیم خود در قرعه کشی مسابقات جام ملتهای آسیا، حریفان ضعیف را برای بازیهای تدارکاتی انتخاب می کند که موقعیت تیم در رده بندی فیفا پایین تر نیاید.این ترفند مربی کروات موافقان و مخالفانی را هم در بین کارشناسان همراه خود کرده بود.

بعد از رسیدن به این هدف و حضور به عنوان تیم های سید ۲ جام ملتهای آسیا، در آستانه قرعه کشی مسابقات انتخابی جام جهانی، شرکت با تیمی جوان و تقریبا کم تجربه در مسابقات کافا، نگرانی هایی را درخصوص امکان سقوط از سید یک به سید ۲ بوجود آورد. 

عمان تا قبل از شروع مسابقات کافا ۱۳۳۳ امتیاز داشت که بعد از دو بازی اول که با شکست ۳ بر صفر برابر ازبکستان و تساوی یک – یک مقابل تاجیکستان همراه بود، به ۱۳۲۹ امتیاز کاهش پیدا کرد.

با این حال برد ۲ بر صفر برابر ترکمنستان شرایط را بهتر کرد. 

پیروزی عصر سه شنبه برابر قرقیزستان از این نظر مهم بود که عمان توانست امتیازهای از دست رفته دو بازی اول را جبران کند و دوباره در سید یک قرعه کشی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ قرار بگیرد.

این قرعه کشی که جنبه مسابقات مقدمانی جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۲۷ را هم خواهد داشت روز ۵ مرداد در شهر کوالالامپور مالزی برگزار خواهد شد. 

مشکلات تیم عمان 

 انجام ۴ بازی در طول ۹ روز برای تیم ملی عمان محک مناسبی بود و "برانکو ایوانکوویچ"  هم از روند تیمش ابراز رضایت کرد اما با اینحال نقاط ضعف تیم ملی عمان هم در مسابقات کافا به چشم آمد. نگرانی اصلی فوتبال دوستان عمانی به خط حمله این تیم اختصاص دارد که در این رویداد تنها ۴ گل به ثمررساند و درعین حال خط دفاع این تیم هم با دریافت ۴ گل نمره قبولی نگرفت. اما با ابنحال بسته نگه داشتن دروازه طی دو بازی آخر امیدوارکننده بود. 

البته ضعف گلزنی مشکل کلی فوتبال عمان است به شکلی که تیم النهضه که در فصل اخیر لیگ این کشور قهرمان شد تنها ۳۴ گل در ۲۶ بازی به ثمررساند. 

۱۹۷۹