مروری بر تقابل‌های ایران و ازبکستان/ به یاد بازگشت تیم قلعه‌نویی

مروری بر تقابل‌های ایران و ازبکستان/ به یاد بازگشت تیم قلعه‌نویی

پایگاه خبری فوتبالی- ازبکستان، حریف ایده‌آلی برای تیم ملی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش فوتبالی، دو تیم فردا در حالی در فینال کافا به مصاف یکدیگر می‌روند که پیش از این 11 مرتبه در تورنمنت‌های مختلف با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن 9 برد برای ایران، یک تساوی و یک برد برای ازبکستان بوده است. به همین بهانه قصد داریم در این مطلب نگاهی داشته باشیم بر تمام مصاف‌هایی که ایران و ازبکستان تا به امروز مقابل هم قرار گرفته‌اند:

* پرگل ترین برد در اولین پیکار

حدود 25 سال پیش بود که تیم ملی ایران برای اولین بار با ازبکستان دیدار کرد. آن دیدار که در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی بازیهای آسیایی ۱۹۹۸ در بانکوک برگزار شد با پیروزی چهار بر صفر ایران به پایان رسید. تک گل علی موسوی در کنار هت‌تریک علی دایی آن برد را رقم زد. جالب است بدانید که این نتیجه قاطع ترین برد تاریخ مصاف‌های ایران و ازبکستان بوده که از قضا در همان دیدار اول به ثبت رسیده است. در آن مقطع، مرحوم منصور پورحیدری هدایت تیم ملی را بر عهده داشت.

* کامبک ایران در اولین تجربه قلعه‌نویی

9 سال طول کشید تا دومین پیکار تاریخ فوتبال ایران و ازبکستان رقم بخورد. در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷، ایران در حالی با نتیجه دو بر یک پیروز شد که روی اشتباه رحمان رضایی و حسن رودباریان از حریفش عقب افتاده بود اما به لطف گلزنی سید جلال حسینی و جواد کاظمیان که به عنوان یار تعویضی به زمین آمده بود، نتیجه به سود ایران تغییر کرد.

در آن برهه امیر قلعه‌نویی نفر اول نیمکت تیم ملی بود.

* تساوی در نخستین بازی دوستانه

دو سال بعد یعنی در شهریور ماه سال 88 در یک دیدار دوستانه ایران به مصاف ازبکستان رفت و به تساوی بدون گل رضایت داد. اتفاقات این بازی که در ورزشگاه ملی تاشکند برگزار شد کم نبود اما در نهایت توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد.

* برنده‌های خوش شانس

دیدارهای چهارم و پنجم ایران و ازبکستان در چارچوب مقدماتی جام جهانی 2014 شکل گرفت و تقریبا در هر دو بازی یک سناریو مشابه تکرار شد. در بازی رفت که شاگردان کی‌روش در خانه حریف به زمین رفتند نتوانستند در طول بازی خودی نشان دهند و اتفاقا این ازبکستان بود که بیشتر توپ و میدان را در اختیار داشت و چند موقعیت جدی خلق کرد اما در آخرین ثانیه‌ها تیم ایران بر خلاف جریان بازی به گل رسید و محمدرضا خلعتبری تک گل بازی را به ثمر رساند

اما 5 ماه بعد و در بازی برگشت، ازبکستان انتقام گرفت و بازی را یک بر صفر برد تا اولین – و تا به امروز تنها – پیروزی خود مقابل ایران را جشن گرفته باشد.

* طلوع ستاره‌ای به نام مهدی ترابی

خرداد ماه سال 1394 باز هم دو تیم در دیداری دوستانه به میزبانی ازبکستان مقابل هم قرار گرفتند. این دیدار در حالی با برد یک بر صفر ایران همراه شد که مهدی ترابی ستاره آن روزهای باشگاه سایپا توانست نخستین گل ملی خود را به ثمر برساند.

* جشن صعود به جام جهانی

حدود یک سال بعد ایران و ازبکستان در مرحله مقدماتی جام جهانی باز هم در یک گروه قرار گرفتند. تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش توانست هر دو دیدار رفت و برگشت را به ترتیب با نتایج یک بر صفر و دو بر صفر پیروز شود. تک گل پیروزی بخش ایران در بازی خارج از خانه توسط سیدجلال حسینی زده شد و در بازی خانگی هم سردار آزمون و مهدی طارمی گلزنی کردند تا تیم ملی ایران صعودی زودهنگام به جام جهانی روسیه داشته باشد.

* سه برد دیگر در سه بازی دوستانه متوالی

از مقدماتی جام جهانی 2018 تا قبل از فینال تورنمنت کافا، سه بازی دوستانه دیگر میان این دو تیم برگزار شده که هر سه دیدار با پیروزی ایران همراه بوده است. در این بین دو پیروزی یک بر صفر با گل‌های روزبه چشمی و مهدی ترابی و یک پیروزی 2 بر 1 با گلزنی سردار آزمون و مهدی طارمی به ثبت رسیده است.

گزارش از هادی شاه‌مرادی/ پایگاه خبری فوتبالی

6442