عواقب یک اظهارنظر جنجالی؛ پرسپولیس از آسیا حذف می‌شود؟

عواقب یک اظهارنظر جنجالی؛ پرسپولیس از آسیا حذف می‌شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- آیا چالش مالکیت مشترک، همچنان خطری برای مجوز حرفه‌ای پرسپولیس خواهد بود؟

به گزارش فوتبالی، در حالی که پرسپولیس، سپاهان اصفهان، تراکتور تبریز و نساجی مازندران باشگاه‌هایی هستند که از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال تایید شده‌اند و مدارک آنها به کنفدراسیون آسیا ارسال شده تا راستی‌آزمایی نهایی درباره مدارک آنها صورت بگیرد، هواداران پرسپولیس هنوز مطمئن نیستند که تیم محبوبشان، فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت یا نه.

کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از حذف دو باشگاه مطرح ایرانی از دوره قبلی لیگ قهرمانان، روی بند مالکیت مشترک تاکید زیادی داشت. در حقیقت از نگاه ای.اف.سی دولت باید بلافاصله تصمیم به تغییر مالکیت دو باشگاه می‌گرفت اما به نظر می‌رسد این موضوع در حالی که توسط سازمان خصوصی سازی در حال انجام است اما هنوز مصوبه هیات وزیران را ندارد.

در روزهای گذشته مجمع دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برگزار شد و هیات‌مدیره دو باشگاه اصلاح شد. نکته مهم در این میان، صحبتهای مرتضی فلاح به عنوان مدیرکل حقوقی وزارت ورزش‌وجوانان در حاشیه مجمع باشگاه استقلال در روزهای گذشته بوده که حاشیه‌ساز شده و گفته می‌شود استناد به صحبت‌های او می‌تواند باعث عدم صدور مجوز حرفه‌ای پرسپولیس از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا شود.

فلاح با اشاره به عدم تصویب موضوع تفکیک مالکیت سرخابی‌ها در هیات وزیران گفته است:"طبق تفویض اختیاراتی که وزیر اقتصاد در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ داشت، جناب آقای قربان‌زاده رئیس مجمع باشگاه استقلال بود. دستگاه تخصصی ذی‌صلاح در تمام شرکت‌های دولتی نه تنها استقلال و پرسپولیس به عنوان عضو تخصصی حضور دارد. ما عضو مجمع هستیم ولی بحث مالکیت فرق می‌کند. مالکیت در راستای سیاست هیات وزیران قرار شد که واگذار شود اما هنوز تصویب نشده است. در حال حاضر رئیس مجمع استقلال، رئیس سازمان خصوصی‌سازی است."

اولین کسی که به صحبتهای مدیرکل حقوقی وزارت ورزش واکنش نشان داده، کاظم اولیایی بوده  که اظهارات فلاح را خطرناک ارزیابی کرده است.

صحبتهای او با ایسنا را بخوانید:" کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال انجام آخرین مرحله بررسی مدارک تیم‌ها است. در صورتی‌که موضوع مالکیت مشترک دو باشگاه بررسی شود و اظهارات مدیرکل حقوقی وزارت ورزش‌وجوانان مبنی بر عدم تفکیک مالکیت دو باشگاه به صورت قانونی و با مصوبه هیات وزیران به تایید برسد، این احتمال وجود دارد که پرسپولیس با وجود دریافت مجوز از فدراسیون فوتبال، مدارکش در ای.اف.سی تایید نشود و در این‌صورت به مانند فصل گذشته، سرخ‌پوشان پایتخت به واسطه مالکیت مشترک با استقلال از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می‌شوند!"

بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، مساله مالکیت مشترک باید قبل از احراز سایر شرایط برای دریافت مجوز حرفه‌ای حل شده باشد و اگر این موضوع بر اساس اسناد و مدارکی که به تایید کمیته صدور مجوز حرفه‌ای رسیده، نباشد، در نتیجه هواداران پرسپولیس باید خودشان را برای شنیدن هر خبری آماده کنند.

7655