یادداشت ویژه/ چند سوال از کمیته و دپارتمان داوران؛ به من بگو چرا؟

یادداشت ویژه/ چند سوال از کمیته و دپارتمان داوران؛ به من بگو چرا؟

پایگاه خبری فوتبالی- حالا که فصل فوتبالی در ایران به پایان رسیده است، می شود راحت تر درباره اتفاقات مربوط به فصل گذشته نوشت و تحلیل کرد.

به گزارش فوتبالی، می خواهیم از جنبه داوری، فصل گذشته را بررسی کنیم. قبل از این لازم است یک گزاره مهم را مطرح کنیم. اینکه ظاهرا مقایسه نوع قضاوت داوران در فوتبال ایران با همه جای دنیا تفاوت دارد. گویا قوانین فیفا در امر داوری به دو قسمت ایران و منهای ایران(در نقاط مختلف جهان)، دسته‌بندی شده که این همه تفرق مکانی، زمانی و مدیریتی دیده می‌شود! این چند سوال و چند نمونه، موید این موضوع است. امیدواریم بالاخره یک بار خداداد افشاریان و دوستان عزیزش در کمیته داوران، جوابگو باشند. این را هم بگوییم که هیچ مشکلی هم با شخص خداداد افشاریان نداریم اما در این یادداشت عملکرد کمیته و دپارتمان داوری را در قالب 10 سوال نقد می کنیم:

1/ چرا دیوید مویس بابت شادی بعد از گل دوم وستهام برابر فیورنتینا و ورود به زمین، در فینال لیگ کنفرانس اروپا اخراج نشد؟ چرا حتی به او، کارت زرد هم داده نشد؟ چرا حتی هیچکدام از افراد حاضر در تیم داوری، به او تذکر ندادند؟ آیا در مقام مقایسه با اخراج ساپینتو بابت ورود به زمین، باید اینطور گفت که داوران خارجی، قانون را نمی‌دانند و این فقط امثال اشکان خورشیدی و مهدی سیدعلی هستند که روی قانون داوری، وقوف کامل دارند؟

2/ چرا در هیچکدام از فیلم‌های موجود بعد از صحنه گل استقلال در فینال جام حذفی، مورد پرتاب آب دهان یا رفتن ساپینتو به سمت نیمکت حریف، دیده نمی‌شود؟ آیا اصلا این ادعا، صحت دارد؟ اگر راوی این صحنه، دروغ گفته باشد، چه؟ اگر داوران فوتبال ایران، از چنین دقتی برخوردار هستند که بتوانند در آن شلوغی، پرتاب آب دهان را تشخیص بدهند، چرا پس این همه گاف داوری در طول فصل داشتیم؟ چرا این همه پنالتی گرفته نشد؟ چرا این همه پنالتی اشتباه گرفته شد؟ دوربین های سایتها و برنامه های تلویزیونی پربیننده مثل فوتبال برتر و شبهای فوتبالی، چیزی از آن اتفاق ها شکار نکرده بودند و البته برنامه فوتبال برتر که به شدت دنبال نشان دادن درگیری ها بود هیچ صحنه ای را ندید. در نهایت هم میثاقی مجری برنامه روی آنتن زنده گفت از هر داوری پرسیدم گردن آن یکی داور انداخت!

3/ چرا حتی برای یک بار هم بسان سری آ، لالیگا، لیگ جزیره و خیلی از فرمت‌های فوتبالی دیگر به صورت رسمی اشتباهات داوری اعلام نشد؟ چرا هرگز در دوران دوستان جدید کمیته داوران، خبری از تخته وایت‌برد دوران ریاست کامرانی‌فر و تشریح صحنه ها توسط رفعتی نبود؟ چرا از محرومیت‌های واقعی 4هفته‌ای خبری نبود تا به خود داوران هم گوشزد شود چقدر فراز و نشیب دارند؟

4/ این سوال خیلی مهم است. چرا بعد از مصدومیت اشکان خورشیدی، داور چهارم جانشین او نشد؟ آیا حضور زاهدی‌فر، قانونی بود؟ در قوانین فیفا، موردی درخصوص داوران پشت دروازه نوشته نشده است بنابراین اصولا این دو نفر، حضورشان در بازی طبق قانون، غیرموجه است. پس چطور وارد بازی شده و داور وسط شدند؟ آیا این کار، غیرقانونی نبوده؟ آیا می‌توان با یک صورتجلسه غیرقانونی، قبل از بازی، قانون را دور زد؟ شاید اگر داور چهارم به جای اشکان خورشیدی وارد زمین می شد، صحنه خطای مرادمند روی آل کثیر را پنالتی می گرفت!

5/ انتخاب ناظر ویژه داوری، چه صیغه‌ای است؟ طبق کدام قانون فیفا، چنین اجازه‌ای به کمیته داوران داده شده که سراغ چنین ناظری بروند؟ وظیفه این ناظر چیست؟ مگر بازی ناظر داوری ندارد؟ ناظر ویژه قرار است چه کاری انجام بدهد؟ ناظر ویژه، پرتاب آب دهان را دید یا فحاشی ساپینتو به نیمکت پرسپولیس را؟ کلا ناظر ویژه داوری چه دید که ناظر داوری ندید یا ناظر داوری چه چیزی ندید که ناظر ویژه ندیده باشد؟

6/ چرا از سوی کمیته داوران، واکنشی به شایعات قریب به یقین و خبرهای نزدیک به واقعیت نشان داده نشده و نمی‌شود؟ مثلا اینکه اشکان خورشیدی حاضر نشده بازیهای ملوان را سوت بزند، واقعیت دارد؟ اینکه برای بازی سپاهان و مس در کرمان، کوپال ناظمی قبول نکرد بازی را قضاوت کند، صحت دارد؟ اینکه فصل قبل، مهدی سیدعلی ابلاغ قضاوت نفت و پرسپولیس در مسجدسلیمان را نپذیرفت و اعلام کرد فقط باید دربی را سوت بزند، واقعیت دارد؟ 

7/ آیا قانون و اجرایش فقط برای برخی تیمها و مربیان است؟ اینکه یحیی گل‌محمدی، فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو بعد از ورود به زمین، اخراج می‌شوند ولی امیر قلعه‌نویی با لبخند بیژن حیدری، مدیریت می‌شود را چطور باید تجزیه و تحلیل کرد؟ آیا می‌توان برای «مدیریت» بازی از اجرای قانون استنکاف کرد؟

8/ علت حضور علی خسروی و داود رفعتی به عنوان کارشناس در برنامه وزین! فوتبال برتر چیست؟ آیا ناظران و ناظران ویژه! حق چنین کاری را دارند؟ آیا این درست است که آنها برای حفظ منافع کمیته داوران از این اجازه ویژه برخوردار شده‌اند؟ آیا این حضور با نص صریح قوانین فیفا منافات ندارد؟

9/ چه برخوردی با کمک داور حاضر در جشن قهرمانی شد؟ چه برخوردی با داوری که به صورت سرمربی استقلال ضربه زد، شد؟ چه برخوردی با داوران پرخاشگر فصل قبل فوتبال ایران مثل حسن اکرمی شد؟ چرا هیچ چیز شفاف نیست؟ دپارتمان داوری انگلیس بابت برخورد دست کمک داور به صورت بازیکن لیورپول، چه کرد؟ بروید نگاه کنید، بروید تحقیق کنید.

10/ آقای افشاریان، ما هیچ خصومت شخصی با شما نداریم. اما واقعا در کمیته داوران به ریاست شما و در دپارتمان داوران چه خبر است؟ چرا هر کسی تاریخی برای ورود وی ای آر به فوتبال اعلام می کند؟ یکی می گوید از اول فصل بعد، یکی می گوید از وسط فصل، یکی می گوید از آخر فصل بعد، یکی می گوید از دو فصل بعد، یکی می گوید از وسط دو فصل بعد، یکی می گوید از آخر دو فصل بعد! بالاخره چه زمانی قرار است وی ای آر وارد فوتبال ایران شود؟ 

یادداشت از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی