گزارش آماری/ برتری مطلق استقلالِ ساپینتو نسبت به فصل اول پرسپولیسِ برانکو

گزارش آماری/ برتری مطلق استقلالِ ساپینتو نسبت به فصل اول پرسپولیسِ برانکو

پایگاه خبری فوتبالی- مقایسه نتایج دو مربی خارجی سرخابی‌های تهران نتایج جالبی را نشان می‌دهد.

به گزارش فوتبالی، ریکاردو ساپینتو رسما به حضورش در استقلال پایان داد تا بر خلاف پروسه آمدنش به این تیم که زیاد طولانی شد، فرآیند جدایی‌اش خیلی سریع انجام شود. مربی پرتغالی در حالی یک هفته بعد از پایان فصل 02-1401 از جمع استقلالی‌ها جدا شد که نتوانست به اهداف مدنظر خودش و هواداران دست پیدا کند.

خروج از کورس مدعیان در هفته‎های پایانی لیگ و ناکامی در فینال جام حذفی و درگیری با هواداران پرسپولیس آخرین دستاوردها و تصاویری است که از این مربی در فوتبال ایران به ثبت رسیده است. بر همین اساس شاید به باور بسیاری از اهالی فوتبال، او یک مربی ناموفق بوده است اما آمار را جدا از بازیهای استقلال مقابل حریفانش نگاه می کنیم، او چندان هم بد نتیجه نگرفته است.

از آنجا که در فوتبال ایران دستاوردهای سرخابی‌ها در قیاس با یکدیگر اعتبار پیدا می‌کند و با توجه به اینکه از برانکو ایوانکوویچ در زمره موفق‌ترین مربیان تاریخ باشگاه پرسپولیس یاد می‌شود، در ادامه عملکرد ریکاردو ساپینتو در تنها فصلی که سرمربی استقلال بود را با اولین فصل حضور مرد کروات روی نیمکت پرسپولیس مقایسه می‌کنیم:

توضیح: برانکو ایوانکوویچ از هفته‌های پایانی لیگ چهاردهم سرمربی پرسپولیس شد اما در این مطلب برای مقایسه استاندارد عملکرد او در یک فصل کامل یعنی لیگ پانزدهم را لحاظ می‌کنیم.

* امتیاز بیشتر برای ساپینتو

در هر دو دوره لیگ‌های پانزدهم و بیست و دوم مسابقات با حضور 16 تیم برگزار شد. پرسپولیس در لیگ پانزدهم در شرایطی توانست نایب قهرمان شود که در 30 بازی خود 16 برد، 9 تساوی و 5 باخت ثبت کرده بود. این در حالی است که ساپینتو در فصل ناکامی‌اش با استقلال توانسته بود از 30 هفته رقابت‌ها 18 برد، 8 مساوی و 4 باخت داشته باشد. بر این اساس می توان گفت در این مقایسه ساپینتو با 62 عملکرد بهتری نسبت به برانکو با 57 امتیاز داشته است.

* رکوردهای دفاع و حمله در اختیار ساپینتو

جالب است بدانید که در هر دو خط دفاع و حمله، استقلالِ مدل پرتغالی بهتر از پرسپولیسِ مدل کروات بوده است. آبی‌ها در فصلی که گذشت با 52 گل زده عنوان بهترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص دادند و توانستند 2 گل بیشتر از قرمزهای لیگ پانزدهم به ثمر برسانند. همچنین دروازه استقلال در لیگ بیست و دوم 22 مرتبه باز شد تا آمار مدافعان این تیم نسبت به پرسپولیسِ برانکو با 34 گل دریافتی بهتر باشد.

* دستاوردها

برانکو ایوانکوویچ در اولین فصل کار با پرسپولیس به مانند استقلالِ ساپینتو نتوانست در لیگ برتر و جام حذفی به قهرمانی برسد و عملا دست خالی فصل را به پایان رساند اما ریکاردو با تیمش اولین قهرمانی سوپرجام تاریخ باشگاه استقلال را به دست آورد و شاید اگر کمی شانس با او یار بود، دستاوردهای بیشتری به آبی‌ها هدیه می داد.

* موفقیتی که تحت الشعاع اخلاق ساپینتو قرار گرفت

از این مقایسه می توان نتیجه گرفت که ریکاردو ساپینتو عملکردی مطلقا بهتر از همتای کروات خود در پرسپولیس داشته اما به هر دلیل این موفقیت‌ها مورد توجه رسانه‌ها و اهالی فوتبال قرار نگرفته است. شکست های او به تیمهای بزرگ پرسپولیس (یک بار لیگ و یک بار حذفی) و سپاهان در دو بازی رفت و برگشت و بازی رفت مقابل تراکتور و هشت تساوی مقابل تیمهایی که می توانست آنها را شکست دهد و از دست رفتن سه جام (لیگ برتر، حذفی و سوپرجام) به همراه شیوه رفتاری عجیبش باعث شد تا در نهایت ساپینتو و استقلال، آینده ای نداشته باشند. ساپینتو البته تیم را خودش نبسته بود و برخی هم عقیده داشتند با تیم نامتوازنی که آجورلو بسته بود، خوب نتیجه گرفته است. درباره اگرها می شود خیلی حرفها زد، اما برخی هم دوست داشتند ساپینتو در استقلال بماند منتها او چهار ماه محروم شده بود و به همین دلیل نزدیک به 12 تا 13 هفته نیم فصل اول لیگ برتر را از دست می داد. عدم آرامش او روی نیمکت هم به ضرر استقلال تمام شد. در همین فینال آخر مقابل پرسپولیس، در حالیکه ورق به سود و تیمش برگشته بود، از کنار زمین اخراج شد تا استقلال نتواند در وقت های اضافه ساپینتو را روی نیمکت داشته باشد و یکی از دلایلی که این تیم فینال حذفی را باخت نبودن ساپینتو کنار زمین بود.

گزارش از هادی شاه‌مرادی/ پایگاه خبری فوتبالی

6442