گزارش ویژه/هیجان انگیز ترین نبرد های بقا در تاریخ لیگ جزیره

گزارش ویژه/هیجان انگیز ترین نبرد های بقا در تاریخ لیگ جزیره

پایگاه خبری فوتبالی – در طول تاریخ همان‌طور که جنگ قهرمانی در بالای جدول لیگ جزیره هیجان انگیز بوده جنگ بقا در پایین جدول هم جذابیت های خودش را داشته است.

به گزارش فوتبالی، در حالی که اورتون، لستر سیتی و لیدز برای جنگ بزرگ یکشنبه لیگ جزیره که جنگ بقا خواهد بود آماده می‌شوند، باهم چند مورد از خاطره انگیز ترین این جنگ ها را مرور می‌کنیم. از بین سه تیم اورتون، لستر و لیدز تنها یک تیم در فصل بعد لیگ جزیره توپ خواهد زد و هفته آخر این فصل لیگ بسیار هیجان انگیز خواهد بود. اورتون تیمی است که سرنوشت این جنگ را در دستان خود می‌بیند و با شکست دادن بورنموث در ورزشگاه خانگی‌شان گودیسون پارک می‌توانند بقای خود در لیگ را تضمین کنند و اگر موفق به این کار نشوند هر دو تیم لستر و لیدز که به ترتیب با وستهم و تاتنهام بازی دارند شانس خواهند داشت تا خود را از سقوط نجات دهند.


1994 – فرار بزرگ اورتون

بری هورن تنها 3 گل برای اورتون به ثمر رساند اما همیشه در گودیسون پارک جای خواهد داشت. همین‌طور گراهام استوارت که دو گلش قبل و بعد از شوت از راه دور هورن بقای تافی ها در لیگ را در یکی از پر استرس ترین روزهای پایانی تاریخ پریمیرلیگ رقم زد. اورتون که برای ماندن در لیگ نیاز داشت تا ویمبلدون را در گودیسون پارک شکست دهد در نیمه اول با 2 گل از حریف عقب افتاد اما پنالتی بحث بر انگیز به همراه شوت سرکش هورن بازی را به تساوی کشاند تا با گل استوارت 9 دقیقه مانده به پایان بازی حکم ماندن اورتونی ها در لیگ زده شود.


1997 – اشک های جونینیو

آن فصل برای تیم میدلزبرو فصل بسیار عجیبی بود به طوری که آن‌ها به لطف حضور بازیکنانی مانند جونینیو، امرسون و فابریزیو راوانیلی به هردو فینال جام اتحادیه و جام حذفی رسیدند اما باز هم در روز پایانی با لیگ انگلیس وداع کردند. عکسی تاریخی از جونینیو بازی ساز برزیلی گریان روی زمین به ثبت رسیده بود. اشک های او پس از تساوی تیمش که در کنار برد شوکه کننده کاونتری مقابل تاتنهام باعث سقوط آن‌ها به دسته پایین تر شده بود جاری شد.


1998 – فرار بزرگ اورتون: بخش دوم

گودیسون پارک در روز یکشنبه بسیار پر سر و صدا خواهد بود اما باید تلاش کند تا جوی که در سال 1998 در آن جاری بود را تکرار کند، زمانی که بهترین لحظه گرت فارلی در لباس اورتون بار دیگر فراری بزرگ را برای آن‌ها به ارمغان آورد. اورتون مقابل کاونتری صف آرایی کرده بود نیاز داشت نتیجه ای بهتر از بولتون که مهمان چلسی بود کسب کند تا در لیگ بماند. گل زود هنگام فارلی آن‌ها را در شرایط خوبی قرار داد و وقتی چلسی با یک گل از بولتون پیش افتاد همه چیز خوب به نظر می‌رسید اما با پنالتی که اورتون از دست داد و بعد هم گل تساوی که دریافت کرد، بولتون با به ثمر رساندن یک گل می‌توانست آرزو های آن‌ها را بر باد دهد اما این اتفاق هرگز نیفتاد.


2003 – سقوط چکش ها 

تصور لستر سیتی به عنوان تیمی که با وجود چنین بازیکنانی در حال دست و پا زدن برای فرار از سقوط است سخت است، چنین اتفاقی برای وستهم نیز افتاد و در سال 2003 آن‌ها با حضور بازیکنانی مانند پائولو دی کانیو، جو کول، مایکل کریک و جرمین دفو باز هم به دسته پایین تر سقوط کردند. آن‌ها می‌دانستند که حتی با وجود برد در بازی آخر در صورت پیروزی میدلزبرو کارشان تمام است. به هر حال چکش ها به یک تساوی رضایت دادند و با برد 2-1 بولتون به دسته پایین تر سقوط کردند و پس از آن هم تقریبا تمام ستارگان آن ها این تیم را ترک کردند.


2005 – یکشنبه نجات

تنها دفعه ای که تا روزآخر سقوط هیچ تیم قطعی نشده بود آن سال بود، 4 تیم در یکشنبه که روز آخرین بازی فصل بود به جنگ برای بقا رفتند که شامل وست بروم، ساوتهمپتون، کریستال پالاس و نوریچ بودند. وست بروم تقریبا کل فصل در پایین جدول حضور داشت اما آن‌ها می‌دانستند که برد مقابل پورتسموث به آن‌ها شانسی برای بقا می‌دهد و با برد 2-0 و نتایج ضعیف رقیبان با 34 امتیاز در لیگ جزیره باقی ماندند و بقا در لیگ برتر با این امتیاز تا به حال به عنوان یک رکورد باقی مانده است.


2007 – نجات وستهم توسط توز

چکش ها در سال 2003 در روز آخر با لیگ جزیره وداع کردند اما 4 سال بعد در بازی ای دراماتیک با گل توز در اولدترافورد از سقوط فرار کردند. وستهم در آن سال با خرید کارلوس توز و خاویر ماسکرانو به دلیل زیر پا گذاشتن قانون مالکیت شخص ثالث لیگ جزیره با جریمه بی سابقه 5/5 میلیون پوندی روبه رو شد.


2011 – ویگان خودش را نجات داد

تنها تیم نجات یافته از سقوط در فصل قبل که در آن فصل بین 3 تیم پایینی جدول قرار داشت تیم ویگان بود. آن سال اولین و اخرین فصلی بود که 5 تیم در روز آخر برای بقا در لیگ می‌جنگیدند. ویگان در پایان آن فصل با گل دقیقه 78 هوگو رودالگا از سقوط فرار کرد و در انتها از 5 تیم بلکپول، بیرمنگام، بلکبرن، ولوز و ویگان تیم های بیرمنگام و بلکپول سقوط کردند.


2022 لیدزی ها دیوانه شدند

روز اخر لیگ جنگ بقا بین لیدز و اوزتون بود. لیدز روز آخر در بین سه تیم پایانی بود اما وقتی رافینیا در نیمه دوم با ضربه پنالتی آن‌ها را از برنتفورد پیش انداخت توانستند جواز ماندن در لیگ را کسب کنند. با وجود باخت برنلی به نیوکاسل یک تساوی هم برای لیدزی ها کافی بود اما آن ها پس از گل تساوی برنتفورد 12 دقیقه مانده به پایان بازی بازهم با تردید رو به رو شدند تا اینکه یک شوت از راه دور توسط هریسون شادی را به طرفداران لیدز هدیه داد.

2102