گزارش روز/ تغییر سرنوشت قهرمانی و جنگ بقا در چند هفته پایانی لیگ

گزارش روز/ تغییر سرنوشت قهرمانی و جنگ بقا در چند هفته پایانی لیگ

پایگاه خبری فوتبالی- معادلات جدول مسابقات لیگ برتر در چند هفته پایانی دستخوش تغییرات اساسی شد.

به گزارش فوتبالی، بیست و دومین لیگ برتر در حالی با قهرمانی پرسپولیس به اتمام رسید که سپاهان و استقلال به ترتیب دوم و سوم شدند. همچنین پایین جدول هم در هفته آخر دچار تغییر شد و با توجه به شکست مس کرمان و پیروزی صنعت نفت، این تیم کرمانی بود که به همراه نفت مسجدسلیمان – که از قبل سقوطش قطعی شده بود – راهی لیگ یک شد.

آنچه در این بین هیجان فوتبال و غیرقابل پیش بینی بودن آن را به خوبی نشان می‌دهد تغییراتی است که صدر و قعر جدول در پنج هفته پایانی به خود دید. از آنجا که این موضوع سرنوشت قهرمانی و جنگ بقا را عوض کرد، در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم:

* وقتی پرسپولیس کمترین شانس را داشت

قرمزهای تهرانی در حالی با 66 امتیاز قهرمان شدند که سپاهان با 65 امتیاز نایب قهرمان شد و استقلال با 62 امتیاز در جایگاه سوم ایستاد. این در حالی است که پرسپولیس در همه دیدارهای خود در پنج هفته آخر لیگ به عنوان تیم برنده از زمین خارج شد. سپاهان با چهار برد و یک مساوی 12 امتیاز گرفت و استقلال با سه برد، یک مساوی و یک باخت 10 امتیاز کسب کرد. 

حال اگر مجموع امتیاز هر یک از این سه تیم در پنج هفته پایانی را از امتیاز فصل آنها کم کنیم به معادله‌ای جالب می‌رسیم؛ در این صورت سپاهان 53 امتیازی، استقلال 52 امتیازی و پرسپولیس 51 امتیازی می‌شوند. این یعنی تا قبل از پنج هفته پایانی همچنان ریش و قیچی قهرمانی لیگ در اختیار زردهای اصفهانی بوده و در این بین تیم یحیی از کمترین شانس برخوردار بوده است اما همه چیز به سمتی پیش رفت که تیم سوم جدول در پایان هفته بیست و پنجم در نهایت جام قهرمانی را بالای سر می‌برد.

ناگفته نماند که فارغ از تلاش پرسپولیسی‌ها در فتح لیگ بیست و دوم، اگر در همین هفته های پایانی استقلال در دربی شکست نمی‌خورد و یا سپاهان مقابل ملوان پیروز می‌شد این ژوزه مورایس بود که در اولین فصل حضورش در ایران قهرمان لیگ برتر می‌شد. در واقع نتیجه این دو بازی بود که مسیر قهرمانی را تغییر داد.

* غافلگیری در پایین جدول

در همین بازه که نام تیم قهرمان عوض شد، در پایین جدول هم اتفاقاتی افتاد که کمتر کسی فکرش را می‌کرد. در چارچوب هفته سی‌ام صنعت نفت مقابل گل گهر با یک گل پیروز شد تا با توجه به باخت خانگی مس کرمان مقابل سپاهان، این تیم آبادانی باشد که حضورش در لیگ برتر تمدید شود.

جالب است بدانید که تا پیش از آغاز هفته بیست و ششم (یعنی قبل از پنج هفته پایانی مسابقات)، مس کرمان 21 امتیاز داشت و صنعت نفت 16 امتیازی بود اما در این بازه تیم فرزاد حسین‌خانی با یک تساوی و چهار باخت، فقط یک امتیاز به اندوخته‌های خود اضافه کرد و تیم عبدالله ویسی با دو برد و سه تساوی توانست 9 امتیاز بگیرد تا در پایان مسابقات امتیاز صنعت نفت به 25 و امتیاز مس به 22 برسد و برای اولین و آخرین بار در لیگ بیست و دوم صنعت نفت از منطقه سقوط فرار کند و جای خود را به تیم دیگری بدهد.

6442