گزارش فنی/ استقلال از ساپینتو تا مهری و رضاوند و محبی بقیه؛ بازگشت به تنظیمات کارخانه

گزارش فنی/ استقلال از ساپینتو تا مهری و رضاوند و محبی بقیه؛ بازگشت به تنظیمات کارخانه

پایگاه خبری فوتبالی- روزهای درخشان آبی تمام شد و تیم ساپینتو در بحرانی ترین و استراتژیک‌ترین مقطع فصل به تنظیمات کارخانه برگشت.

به گزارش فوتبالی، یک امتیاز از 2 بازی، باختن یک بازی 6 امتیازی، از دست دادن امتیاز بازی خانگی و دوباره لابیرنت تردیدها؛ استقلال در این فصل از چنین روزهایی عبور کرده بود ولی با اتمام اکسیر قدرت، دوباره وارد همان فضا شد.

* ساپینتو

اشتباه در ارنج و تغییر دادن ترکیب اصلیِ برنده؛ مرد پرتغالی با چنین سناریویی باعث شد استقلال در دربی ببازد و صنعت نفت را شکست ندهد. بیرون نشاندن ارسلان مطهری به عنوان یک دربی‌باز قهار و بازی دادن به پیمان بابایی، استقلال را در دربی به گوشه رینگ برد و هرگز اجازه نداد آنها بخصوص در نیمه دوم، نمایش بازیهای قبلی‌شان را تکرار کنند. ساپینتو روی این کیکِ زشت و پراشتباه، خامه زواری در بازی صنعت نفت را قرار داد. بازیکن جوانی که ناگهان برابر صنعت نفت در نیمه دوم جانشین رضاوند شد و همان نفس نصفه و نیمه استقلال را هم برید. زواری تمامی توپ‌هایش را از دست داد و حفره استقلال در خط هجوم را به وسط زمین منتقل کرد. عدم استفاده از مهدی‌پور (که خودش بزرگترین معمای این فصل استقلال است و با آمادگی عجیب و غریب و کلکسیون پاس‌هایی که همگی رو به عقب ارسال می‌شوند) یا بازی ندادن به حامدی‎فر و یک خط خط عقب‌تر بردن چشمی (که این فصل انجام شده و جواب داده بود)، بیشتر و بهتر به درد استقلال می‌خورد. این ساپینتو همان مرد ابتدای فصل است که کمترین شناخت را از تیم و بازیکنانش داشت.

* مهری و رضاوند 

کلکسیونی از شوت‌های بی‌دقت و با فاصله‌های عجیب و غریب با چارچوب؛ سعید مهری را حالا می‌توان این چنین تعریف کرد. اعتماد به نفس او زیادی از حد بالا رفته و به همین دلیل، مهری از هر جای زمین اقدام به زدن شوت می‌کند درحالیکه با یک تصمیم درست و فوتبالی، می‌توان پاس هم داد. یکی از مهمترین صحنه‌های دربی چنین رقم خورد؛ مهری درحالیکه می‌توانست و باید توپ را در موقعیت بهتر به محبی پاس می‌داد، خودش شوتی زد که از سرنوشتش اطلاعی در دست نیست. درصد بالایی از تصمیمات نهایی مهری صد درصد غلط است. گپ استقلال در انتهای نیم‌فصل اول وقتی رقم خورد که رضاوند، مصدوم و از ترکیب خارج شد. آبی‌ها در آن مقطع فصل از 3 بازی برابر مس رفسنجان، تراکتور و سپاهان تنها یک امتیاز گرفتند و فقط یک گل زدند. با بازگشت او، اوضاع روبراه شد و حالا که دوباره رضاوند مصدوم شده و کاملا آماده نیست، دوباره گپ از راه رسیده است. رضاوند حالا کمتر می‌جنگد تا بیشتر در زمین بماند و همین باعث شده معدل توپگیری و موقعیت سازیِ او و درنتیجه استقلال به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

* کجایی محبی؟

همین که هم برابر پارس جنوبی در جام حذفی و هم جلوی صنعت نفت در لیگ، محمد محبی تعویض می‌شود یعنی مرد محبوب ساپینتو در حضیض قرار داشته و با خودش فاصله فراوانی گرفته است. محبی حتی در دربی هم، جزو مردان ضعیف استقلال بود و در بدترین زمان ممکن، آبی‌ها را تنها گذاشته است. محبی از نظر دویدن و جنگندگی بسان هفته‌های پیشین است ولی تاثیری دیگر در جریان بازی استقلال ندارد.

* سلمانی، سلمانی، سلمانی!

در جریان بازی استقلال و هوادار که با برد 6گله استقلال تمام شد، مورد عجیبی در تیم ساپینتو دیده شد به نام جعفر سلمانی. بازیکنی که حالا و با توجه به قرار گرفتن ابوالفضل جلالی در لیست سیاه، با هر متر و معیاری فیکس است. همه بازیکنان استقلال در آن بازی، میل به هجوم و جلو رفتن و گل زدن داشتند ولی سلمانی کاملا آرام در میانه زمین، بازی را بسان یک تماشاگر نگاه و احتمالا لذت می‌برد. او در بازیهای بعدی هم طبق معمول جزو مردان مردودی تیمش بود و حتی دیگر خبری از آن دریبل‌های ریز هم نبود.

استقلال اگر در دو بازی باقیمانده لیگ برتر و نیمه نهایی جام حذفی بخواهد، به تنظیمات کارخانه بازگردد، مطمئنا در رده سوم می ماند و البته خبری از فینالیست شدن در جام حذفی هم نخواهد بود.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی