گزارش ویژه؛ «متخصص بقا» مانع از سقوط لیدز می‌شود؟

گزارش ویژه؛ «متخصص بقا» مانع از سقوط لیدز می‌شود؟

گزارش ویژه فوتبالی - سم آلاردایس آخرین برگی بوده که لیدز برای نجات از سقوط رو کرده است.

به گزارش فوتبالی، لیدز یونایتد می‌خواهد سم آلاردایس کهنه کار را جایگزین خاوی گارسیا کند، تا آخرین تلاش خود را برای نجات از سقوط انجام داده باشند، و به جای انتخاب های پر زرق و برق رو به کسی بیاورد که سابقه زیادی در چنین شرایطی در اواخر فصل دارد.

باهم نگاهی به سابقه آلاردایس در نبرد های پایین جدولی برای نجات از سقوط بیاندازیم:

فصل 2001/02- بولتون

اولین سابقه سم بزرگ در جنگ های سقوط لیگ برتر به تیم بولتون فصل 2001/02 برمی‌گردد، تنها 12 ماه پس از این‌که خودش این تیم را به لیگ برتر انگلیس رساند. 12 بازی پشت هم بدون برد بین ماه های نوامبر و فوریه، بولتون را آماده برگشت فوری به دسته دوم کرده بود اما برد های بزرگ مقابل تیم های نیمه بالایی جدول مانند وستهم، چارلتون و استون ویلا به سرعت تنش ها را آرام کرد. یک برد 4-1 مقابل حریف مستقیم در جنگ سقوط یعنی تیم ایپسویچ تاون قبل از تساوی تحسین برانگیز مقابل تاتنهام آن ها را به رتبه 16 هم رساند و از منطقه خطر دور کرد.

2002/03 - بولتون

فصل سخت دیگری برای بولتون که در 2002 در رده 19 ام قرار داشتند اما تغییر بزرگی در سال 2003 برای آن ها باعث شد از سقوط نجات پیدا کنند.

آن ها در دوره باکسینگ دی لیگ جزیره (بازی های فشرده بعد سال نو در ماه ژانویه) با برد بزرگ 4-3 برابر نیوکاسل، تیم سوم جدول در انتهای فصل در حالی اتفاق افتاد که آن ها تنها 4 بازی دیگر را در ادامه فصل به حریفان واگذار کردند و نتایج درخشانی چون تساوی 1-1 مقابل منچستر یونایتد قهرمان و 0-0 مقابل آرسنال نایب قهرمان به دست آوردند.

2008/09 - بلکبرن

شهرت آلاردایس به عنوان متخصص نجات تیم ها از سقوط به فصل 2008/09 برمی‌گردد، جایی که او در ماه دسامبر به این تیم آمد تا آن ها را که در رتبه 19 ام جا خوش کرده بودند را نجات دهد. 6 بازی بدون باخت متوالی به سرعت مهر تاییدی بر تصمیم سران بلکبرن برای جذب آلاردایس زد و آن ها را بازی به بازی از منطقه سقوط دور کرد. پایان فصل آن‌ها پیچیده بود اما با تساوی مقابل اورتون و وستهم و حتی برد 2-1 برابر تاتنهام تمام شک ها برطرف شد و در نهایت فصل را در رده 15 ام و با 7 اختلاف تا منطقه سقوط به پایان رساندند. 

2015/16 - ساندرلند

آلاردایس چند فصل موفقیت آمیز را با وستهم سپری کرد اما بار دیگر جنگ سقوط در فصل 2015/16 او را فرا خواند. ساندرلند تنها 3 امتیاز از 8 بازی زیر نظر دیک ادووکات به دست آورده بود در نتیجه آن ها سراسیمه زنگ خانه آلاردایس را زدند تا بار دیگر توانایی خود را این‌بار برای نجات ساندرلند به کار گیرد. علی رغم برد بزرگ 3-0 مقابل رقیب قدیمی شان نیوکاسل در دومین بازی آلاردایس در قامت مربی ساندرلند، مدتی طول کشید تا گربه های سیاه خود را پیدا کنند و در ماه آوریل(اواخر فصل) همچنان در منطقه سقوط بودند. برد 3-0 آن ها مقابل تیم رده هفدهمی نوریچ آن ها را به فاصله یک امتیازی فرار از منطقه سقوط رساند در حالی هنوز 4 بازی باقی مانده بود. یک پایان فوق‌العاده برای آن ها با پیروزی برابر چلسی و مساوی برابر آرسنال، استوک سیتی و واتفورد باعث شد تا آلاردایس بار دیگر سربلند از ماموریت غیرممکنش بیرون بیاید. 

2016/17 - کریستال پالاس 

بعد از حضور ناموفق او در تیم ملی انگلستان, آلاردایس دوباره در اواخر دسامبر 2016 به سنگر کریستال پالاس برگشت. آن ها در آن موقع در منطقه سقوط نبودند و کم‌کم  با لغزش هایی که داشتند در طی چند ماه بعد در اواخر ماه فوریه به رده 19 تنزل پیدا کردند. 

4 برد آن هم در 5 بازی، که شامل برد شوکه کننده 1-0 مقابل تیم صدر نشین لیگ یعنی چلسی بود، شرایط برای عقاب ها رو به راه کرد، تیمی که در هفته های بعدش مقابل لیورپول و آرسنال هم به پیروزی رسید. ماندن آن ها برای یک فصل دیگر در بازی ماقبل آخر و با پیروزی 4-0 مقابل هال سیتی مسجل شد. 

2017/18 - اورتون 

آلاردایس در واقع پس از آن دوره اش در کریستال پالاس بازنشسته شد و سپس در فصل 2017 و وقتی اورتون که در رده 13 ام حضور داشت او را خواست دوباره به این سمت بازگشت. آن ها هیچ‌گاه در خطر سقوط نبودند اما هما چیز در ورزشگاه گودیسون پارک خوب پیش نرفت، زیرا که طرفداران به شدت از سبک بازی آلاردایس ناراضی بودند. 

2020/21 - وست برومویچ

زمانی که وست برومویچ به دنبال آلاردایس رفت، در رتبه 19 ام جدول قرار داشت و او را در دسامبر 2020 استخدام کرد. با توجه به باخت 3-0 آن ها در بازی ابتدایی آلاردایس روی نیمکت این تیم، میزان سختی ماموریت او از همان ابتدا مشخص بود. وست برومویچ در 12 بازی ابتدایی او در رأس تیم تنها یک بازی را پیروز شدند اما سوسو امیدی برای آنها پس از پیروزی عجیب 5-2 مقابل چلسی و برد 3-0 مقابل ساوتهمپتون ایجاد شد، تغییر سریعی که در ماه آوریل اتفاق افتاد.

اما کار از کار گذشته بود و 7 بازی پشت سر هم بدون برد در نهایت باعث شد تا سم آلاردایس اولین سقوط خود را در حرفه ی کاری خود تجربه کند. 

2102