گزارش ویژه/ چه تیم هایی در لیگ برتر انگلیس بیشترین زمان را تلف می‌کنند؟

گزارش ویژه/ چه تیم هایی در لیگ برتر انگلیس بیشترین زمان را تلف می‌کنند؟

پایگاه خبری فوتبالی - وقت های تلف شده در فوتبال بیشتر و بیشتر می‌شوند و این برای فوتبال دوستان خوشایند نیست.

به گزارش فوتبالی،  برای تیمی که در حال باخت است این موضوع وقت کشی محسوب می‌شود و برای تیمی که پیش افتاده، یک روش مدیریت بازی هوشمندانه است.

از هر طرفی که به قضیه نگاه کنیم در هرصورت بازی های فوتبال هیچ‌گاه واقعا 90 دقیقه طول نمی‌کشند هرچند ما آن را بازی 90 دقیقه ای بنامیم. مکث ها، شروع های مجدد و نگه داشتن بازی، تضمین کننده این هستند که توپ هیچ‌گاه حتی نزدیک 90 دقیقه هم در جریان نباشد اما مشکلی نیست این چیزها همیشه جزوی از این بازی بوده و هستند، اما مشکل بزرگ اینجاست که میزان این زمان های از دست رفته در اثر این تاخیر ها در حال افزایش است و حالا برای اولین بار ما می‌توانیم مشخص کنیم که کدام جنبه های بازی مسئول این تأخیر ها هستند.

چه تیم ها و چه بازیکنانی بیشترین زمان را تلف کرده اند؟ چقدر زمان هنگام شروع مجدد، ضربات آزاد و پرتاب ها تلف شده است؟ میانگین تأخیر VAR چقدر است؟

کمربند خود را ببندید، قرار است آمار دقیقی از این وقت های تلف شده در لیگ جزیره را بررسی کنیم.

میزان گردش توپ

میانگین  دقایقی که توپ در این فصل لیگ جزیره در گردش بوده است 54 دقیقه و 46 ثانیه بوده است که کم‌ترین میزان در 11 فصل اخیر، یعنی ار فصل 2012-13 که این آمار ثبت شده، بوده است. این زمان 22 ثانیه از فصل پیش و یک دقیقه و 57 ثانیه از آمار ثبت شده در فصل 2013-14 که بیشترین این مقدار بوده، کم‌تر بوده است. قوانین جدید مانند تعویض های بیشتر و تکنولوزی های جدید مثل VAR قطعا در این موضوع دخیل بوده اند اما در حالی که میزان دقایق اصافه شده به ازای هر بازی پرمیرلیگ به 8 دقیقه رسیده که بیشترین میزان در تمام فصول نیز بوده، یقیناً برای جبران وفت های تلف شده بازی کافی نیست.

این مشکل فقط مختص به لیگ جزیره نیست و در هیچ کدام از پنج لیگ دیگر معتبر اروپایی میزان زمانی که توپ در گردش بوده است بیش از 60 درصد زمان بازی نبوده، به عنوان مثال حتی در فرانسه نیز که بیشترین این میزان را شاهدیم، آن ها نهایتاً 56 دقیقه یعنی 58.1 % از کل زمان بازی توپ را در گردش می‌بینند. 

مقایسه با مسابقات جام جهانی    

در جام جهانی 2022 قطر، شاهد دوره جدیدی در حفظ زمان بازی بودیم، که به دلیل زمان های اضافه شده بیشتر نسبت به هر دوره دیگری بود.

پیرلوئیچی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا، پیشتاز عزم فیفا برای به دست آوردن بیشترین زمان مفید ممکن از بازی ها این گونه گفت :" اگر شما زمان مفید تری می‌خواهید باید به این میزان وقت های اضافه شده عادت کنید. یک بازی که سه گل داشته را در نظر بگیرید، هر خوشحالی بعد گل بین یک یا یک دقیقه و نیم زمان می‌برد در نتیجه شما بین 5 تا 6 دقیقه را از دست می‌دهید."

صرف نظر از جزئیات محاسبات او به اصل مطلب دقت کنید,فیفا معیار های جدیدی را برای افزایش وقت های هدر رفته بازی در جام جهانی ارائه کرد. میانگین کل زمان بازی (با احتساب زمان های اضافی) در قطر، 100 دقیقه و 23 ثانیه بود که 57.3 % این زمان، توپدر بازی در گردش بوده که معادل با 58 دقیقه و 4 ثانیه می‌باشد. این میانگین 3 دقیقه و 18 ثانیه از پرمیرلیگ در فصل 2022-23 بیشتر است، این مقدار در فوتبال زمان زیادی است می‌توانید این را لز سادیو مانه، رکورددار سریع ترین هتریک این لیگ بپرسید.

اما چه چیزی باعث این تاخیر ها می‌شود؟

به عنوان مثال تصمیمات کمک داور ویدئویی (VAR) , به طور میانگین 73 ثانیه از زمان را می‌کشد، یا تعویض ها، به خصوص حالا که تعداد مجازشان به 5 تا رسیده است، حتی چیز ساده ای مثل شروع مجدد بازی می‌تواند میزان زیادی از زمان بازی را هدر دهد.

پنالتی ها در این لیست  بیشترین سهم را دارند. در هر بازی این فصل که یک پنالتی اعلام شده، آن پنالتی با توجه به تجمع بازیکنان دور داور و این قبیل اتفاقات، حدودا بیش از دو دقیقه زمان برده است که در صورت گل شدن باید 72 ثانیه  دیگر نیز برای خوشحالی پس از گل به آن اضافه کرد. 

بیشترین وقت تلف کن های لیگ جزیره 

البته که به طور میانگین 55.8 % از کل زمان بازی توپ در حال چرخش است اما با توجه به جدول زیر، نسبت این زمان متناسب با تیم های مختلف می‌تواند بسیار فرق کند. 

بازی تیم سیتی که بازی مالکانه را در دستور کار خود قرار می‌دهد را تماشا کنید، در مقایسه با تیمی مانند نیوکاسل آن ها 9 دقیقه بیشتر توپ را در زمین به گردش در می‌آوردند.

اما در هر بازی دو تیم بازی می‌کنند و ممکن است فقط نیوکاسل نباشد که وقت کشی می‌کند و حریفش نیز به او در این مسیر اضافه می‌شود، این دلیلی‌ است برای اینکه به ندرت در بازی آن میانگین درصد گردش توپ از 50 % فراتر می‌رود. 

نمودار زیر میزان وقت تلف شده توسط هر تیم را، برحسب ثانیه به نمایش می‌گذارد. این تاخیر ها می‌توانند شامل خروج توپ از بازی، شروع مجدد بازی هنگام کرنر ها، ضربات آزاد، پرتاب ها، گل‌ها، شروع از میانه زمین، پنالتی ها و دراپ بال ها باشند.

در این نمودار هم اسم های مشابه ای را  در بالا و پایین لیست می‌بینیم. منچستر سیتی و لیورپول سریع ترین تیم های لیگ در شروع مجدد بازی پس از توقف بازی هستند. منطقی است که وقتی بهترین تیم های لیگ باشید، بخواهید حداکثر زمان را داشته باشید. 

میکل آرتتا و اریک تن هاگ از منتقدان تیم نیوکاسل در تاخیر بیش از اندازه قبل از زدن ضربه دروازه بوده اند که وقتی به آمار زیر نگاه می‌اندازیم، به نظر حق با آن‌هاست. 

ضربات دروازه یکی از معمول ترین راه ها برای کند کردن روند بازی می‌باشند اما فوتبال پر از فرصت برای این‌کار است، مثلا پرتاب ها که حدود 38 بار در هر بازی تکرار می‌شوند، 

باهم نگاهی به میانگین زمان تلف شده برای پرتاب توپ توسط هر تیم بیندازیم. 

با بررسی این آمار های مختلف می‌بینیم که هر تیمی که این فرصت را در هنگام پیش بودن به دست بیاورد، آن را غنیمت خواهد شمرد، این‌که نباید این اجازه را به آن‌ها داد بحثی جداست که باید مورد بررسی قرار بگیرد. 

2102