انتخابات کشتی؛ از احتمال ائتلاف مخالفان دبیر تا ورود کاندیدای پوششی

انتخابات کشتی؛ از احتمال ائتلاف مخالفان دبیر تا ورود کاندیدای پوششی

تهران- ایرنا- آغاز ماراتن انتخابات فدراسیون کشتی، جنگ زرگری را برای رسیدن به کرسی ریاست گرم کرده و احتمال تقابل طیف‌هایی از موافقان و مخالفان دبیر در این انتخابات را افزایش داده است.                                        

به گزارش فوتبالی به نقل از ایرنا، دوره چهار ساله ریاست دبیر بر ورزش اول کشور در حالی ۲۶ تیرماه سال جاری به پایان خواهد رسید که با توجه به در پیش بودن مسابقات مهمی چون قهرمانی جهان (شهریورماه) و نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو (اوایل مهر)، وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفت برای تعیین تکلیف این فدراسیون مهم و تاثیرگذار ورزش کشور، پروسه ثبت‌نام را به موقع آغاز کند.

اعلام آغاز ثبت نام برای ریاست فدراسیون کشتی موجب گمانه‌زنی هایی درباره کاندیدای احتمالی کرسی ریاست ورزش اول ایران شده است.

هر چند که با ثبت‌نام علیرضا دبیر برای ریاست مجدد فدراسیون کشتی، احتمال تک کاندیدا بودن انتخابات این رشته قوت گرفته اما اخبار منتشره در رسانه‌ها و فضای مجازی حکایت از رقابت ۲ طیف برای رسیدن به کرسی ریاست این فدراسیون دارد. طیف نخست تیم دبیر و حامیان وی بوده که ممکن است در قالب کاندیدای پوششی گام به رقابت بگذارند. طیف دوم نیز شامل منتقدان و مخالفان علیرضا دبیر است که احتمال ائتلاف آنان دور از ذهن نیست.

برادران خادم 

جدی‌ترین مخالف و منتقد علیرضا دبیر، خانواده خادم از پیشکسوتان کشتی ایران هستند. رسول خادم به مدت ۲ دوره در راس فدراسیون کشتی قرار داشت و امیررضا خادم نیز سابقه ریاست بر ورزش اول ایران را دارد. هر چند که تا کنون اخباری مبنی بر شرکت این ۲ برادر در انتخابات منتشر نشده اما انتقادهای رسانه‌ایی گاه و بی‌گاه امیررضا خادم موجب شده تا این پیشکسوت کشتی را فرمانده مخالفان علیرضا دبیر در انتخابات فدراسیون قلمداد کنند. رسول برخلاف امیررضا خادم کمتر در فضای رسانه‌ای فعالیت دارد و تا کنون به این موضوع ورود نکرده است.

عباس جدیدی

دارنده مدال نقره المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا از دیگر قهرمانان پیشکسوت کشتی است که توانایی اداره فدراسیون و مدیریت ورزش اول را دارد. جدیدی به پشتوانه سال‌ها حضور در شورای شهر از منتقدان مدیریت علیرضا دبیر است. تقابل جدیدی و دبیر تنها در کشتی نیست بلکه این ۲ قهرمان در شورای شهر نیز با هم در تضاد بودند.

عباس جدیدی چندی پیش در انتقاد به مدیریت دبیر گفت: کادر فنی و مربیان تیم ملی گوش به فرمان دبیر هستند و از خود اراده‌ای ندارند.

پرویز هادی

یکی از منتقدان جدی علیرضا دبیر، پرویز هادی پیشکسوت کشتی ایران و دارنده مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست مجارستان است. تقابل دبیر و هادی بیش از یک انتقاد کوچک است و در برخی از مواقع جنگ لفظی آنان به رسانه‌ها نیز کشیده شده است. عضو شورای شهر تبریز چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا انتقادادت تندی را به مدیریت دبیر داشت.

وی گفت: اکثر مردم مسابقات کشتی را در سطح ملی‌، آسیایی و جهانی دنبال می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود که رییس فدراسیون شخصیتی اخلاق‌مدار داشته باشد. او باید منش پهلوانی را در بین ورزشکاران این رشته ترویج دهد اما اینگونه نیست. دبیر تنها به فکر منافع خود است.

پرویز هادی عضو شورای شهر تبریز است و باید برای ثبت نام در انتخابات از سمت خود استعفا دهد.

در کنار منتقدان دبیر احتمال حضور جمعی از موافقان دبیر نیز برای حمایت از وی در مجمع انتخاباتی وجود دارد.

عبدالمهدی نصیرزاده

یکی از حامیان اصلی و نیروهای وفادار به علیرضا دبیر رییس فدراسیون بدنسازی است. وی با وجود حضور در فدراسیون بدنسازی مدت‌ها به عنوان رییس سازمان لیگ کشتی فعالیت داشت. دبیر نیز در مصاحبه‌های خود بارها از نصیرزاده به عنوان مدیری توانمند در ورزش ایران یاد کرده است.

دبیر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توانمندی رییس فدراسیون بدنسازی گفت:‌ نصیرزاده حُسن‌های زیادی دارد. وقتی کسی می‌تواند اینگونه خوب ارتباط برقرار کند باید از ظرفیتش استفاده کنیم. هر کسی به دنبال کمک به کشتی این مملکت باشد از وجودش استفاده می‌کنیم. او در انتخابات رقیب من بود و اگر ضعف داشت من خودم منتقدش بودم؛ اما بعد از انتخابات به نصیرزاده پیشنهاد کار دادم و او باورش نشد.

این در حالی است که نصیرزاده در دوره گذشته انتخابات فدراسیون کشتی که رقیب جدی دبیر در دور دوم بود تا یک قدمی ریاست فدراسیون کشتی نیز پیش رفت.

حمید سوریان

نایب رییس فدراسیون کشتی یکی از مهمترین مهره‌های حامی علیرضا دبیر است. دبیر بارها در مصاحبه‌های خود از حمید سوریان به عنوان شخصی یاد می‌کند که موجب شد تا وی گام به عرصه مدیریت فدراسیون بگذارد. سوریان هر چند که بعد از پیروزی دبیر به عنوان نایب رییس فدراسیون انتخاب شد که از مهرماه سال گذشته حضورش در پست نایب رییسی کمرنگ بوده و دوره طولانی مدت حتی در فدراسیون حاضر نشد.

حمید سوریان در کنار عبدالمهدی نصیرزاده می‌توانند از کاندیدای پوششی علیرضا دبیر در انتخابات فدراسیون کشتی باشند.

علیرضا حیدری

دارنده مدال طلای کشتی قهرمان جهان هر چند در زمره منتقدان تند علیرضا دبیر قرار نمی‌گیرد اما می‌تواند به عنوان گزینه محتمل برای حضور در انتخابات فدراسیون کشتی قلمداد شود. حیدری که ۶ مدال جهانی و المپیک را در کارنامه دارد از چهره‌های شناخته شده و محبوب کشتی آزاد ایران به شمار می‌رود. البته حیدری در چند سال گذشته به سمت و سوی کارهای اقتصادی رفته و کمتر به دنبال مدیریت ورزشی است. احتمال حضور حیدری در انتخابات فدراسیون کشتی زمانی کمرنگ خواهد شد که برخی اخبار حکایت از سرمایه‌گذاری کلان وی در استان کرمانشاه دارد.

5960