به استقبال دربی (1)/ گزارش آماری؛ اردیبهشتِ سرخابی!

به استقبال دربی (1)/ گزارش آماری؛ اردیبهشتِ سرخابی!

پایگاه خبری فوتبالی- صدمین دربی تاریخ، 3 اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش فوتبالی، دیداری که شاید حساس‌ترین رویارویی دو تیم در این چند سال اخیر باشد. این برای ششمین بار خواهد بود که استقلال و پرسپولیس در دومین ماه سال به مصاف هم می‌روند. در 5 مصاف قبلی تساوی کامل حکمفرماست: دو دربی اول را استقلال با زدن 3 گل برد؛ دربی سوم، مساوی شد و 2 دربی بعدی را پرسپولیس با یک گل و ثبت کلین‌شیت، به سود خود کرد. 

* دربی شماره 17

اولین دربی اردیبهشتی، در سال 1354 برگزار شد. یک بازی پرگل در دور رفت سومین دوره لیگ تخت جمشید با قضاوت هاشم حکیم هندوستانی. استقلال که آن زمان نامش تاج بود رایکوف را سرمربی اش می دید. یک مربی صاحب سبک و توانمند که پس از سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران، سرمربی تاج شده بود. تاجِ رایکوف، این بازی را 3 یک از پرسپولیسِ بهزادی برد. غلامحسین مظلومی در این بازی دبل کرد و در دقایق 11 و 62 گل زد. دیگر گل تاج را مسعود مژدهی در دقیقه 47 وارد دروازه رقیب کرد. تک گل پرسپولیس را هم صفر ایرانپاک در دقیقه 53 زد. آن فصل، پرسپولیس به قهرمانی رسید و تاج، چهارم شد. جالب است بدانید که رایکوف در آخرین سال حضورش در ایران یعنی سال 1978 سرمربی سپاهان اصفهان شده بود.

* دربی شماره 21

این بار دربی در 18 اردیبهشت 1356 برگزار شد و بازهم با برتری پرگل تاج به پایان رسید. رود شوایلر آلمانی، قاضی دربی رفت پنجمین دوره لیگ تخت جمشید بود. این اولین دربی هر دو سرمربی بود: جگیچ برای تاج و منصور امیرآصفی برای پرسپولیس. تاج این بازی را با گلهای محرم عاشری، حسن روشن (پنالتی) و سعید مراغه‌چیان برد. درنهایت، پرسپولیس فصل را روی پله دوم و تاج روی پله چهارم، تمام کرد.

* دربی شماره 53

ربع قرن طول کشید تا دوباره دربی به اردیبهشت ماه برسد: بازی برگشت اولین دوره لیگ برتر در 19 اردیبهشت 1381. سوت بازی به پائولو گومز پرتغالی سپرده شد ولی درنهایت بازی بدون اینکه گلی داشته باشد، به پایان رسید تا شطرنج پورحیدری و پروین، برنده‌ای نداشته باشد. استقلال این بازی را با 10 بازیکن تمام کرد و علیرضا نیکبخت با دریافت کارت زرد دوم از داور در دقیقه 86 از زمین اخراج شد. آن فصل استقلال، دوم شد و پرسپولیس با جام قهرمانی اولین دوره لیگ برتر، دور افتخار زد. 

* دربی شماره 81

چهارمین دربی اردیبهشت ماه، بازی برگشت لیگ چهاردهم بود: آخرین حضور امیر قلعه‌نویی و اولین حضور برانکو ایوانکوویچ در تاریخ این بازیها. سوت دربی به تورج حق‌وردی سپرده شده بود و درنهایت پرسپولیس طلسم ماه دوم سال را شکست.

 تک گل بازی را علی علیپور، وارد دروازه طالب‌لو کرد تا قلعه‌نویی، اولین و آخرین سرمربی استقلالی لیگ برتر شود که در یک دوره، دبل می‌شود. در پایان فصل، استقلال ششم و پرسپولیس هشتم شد. 

* دربی شماره 95

این بار نوبت محمدرضا اکبریان بود که دربی را سوت بزند و او در همان دقایق ابتدایی با نگرفتن خطای پنالتی وحید امیری روی مهدی قایدی، نشان داد که نباید برای قضاوت بازی به اهمیت دربی انتخاب می شد! بازی برگشت لیگ بیستم را پرسپولیسِ گل‌محمدی با تک گل عیسی آل‌کثیر از استقلالِ مجیدی برد.

 قرمزها این بازی را به دلیل اخراج فرشاد فرجی در دقیقه 7+90 با یک بازیکن کمتر به پایان بردند. پرسپولیس درنهایت فصل را با عنوان قهرمانی به پایان رساند و استقلال روی پله سوم جدول، ایستاد.

دربی شماره 100 چه می شود؟

دربی شماره 100 دربی حساسی است. از این نظر که برنده این دربی، شانس قهرمانی دارد و می تواند خواب های سپاهان را برای بالابردن جام در پایان فصل، ناآرام کند. تساوی در دربی 100 به ضرر دو تیم است و البته به نفع سپاهانی که چهار بازی راحت الحلقوم دارد. هر چند از نظر هواداری شاید قضیه اینطور باشد که استقلال و پرسپولیس با مساوی تمام کردن بازی، قهرمانی را از یکدیگر می گیرند. این ماجرا در حالت صفر – صفر شدن بازی هم صدق می کند. اما اگر یک بر صفری یک بر یک شود، دو بر یکی، دو دو شود یا سه بر دویی، سه سه شود، بیشتر صدق می کند! 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی