وزنه‌برداری ایران در سالی که گذشت/ پایان مرادی در سایه تحریم اردو و تهدید ملی‌پوشان

وزنه‌برداری ایران در سالی که گذشت/ پایان مرادی در سایه تحریم اردو و تهدید ملی‌پوشان

پایگاه خبری فوتبالی- سه ماهه نخست سال گذشته آبستن حوادثی برای وزنه‌برداری ایران بود که در نهایت با رای دیوان عدالت اداری پایان یافت و آغاز بر دوران جدید مدیریت قهرمانان این رشته بود.                                        

به گزارش فوتبالی به نقل از ایرنا، سال ۱۴۰۱ برای وزنه‌برداری ایران خاص به پایان رسید. تحولات این فدراسیون در ۲ بخش فنی و مدیریتی در بین دیگر فدراسیون‌های المپیکی ایران بی‌نظیر بود. همچنین اتفاقاتی در این سال برای این رشته المپیکی رخ داد که موجب شکل‌گیری موجی از حاشیه شد. فدراسیون وزنه‌برداری در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تصمیم به اعزام ۲ ورزشکار به مسابقات جوانان جهان در یونان گرفت. یکتا جمالی و علیرضا یوسفی برای پیکارهای جهانی به سرزمین افسانه‌ها رفتند اما اتفاقاتی در آن سفر رخ داد که مدتی ورزش کشور را در شوک فرو برد.

یکتا جمالی بعد از کسب مدال نقره جوانان جهان، از اردوی تیم ملی خارج و به آلمان پناهنده شد. پناهندگی وی در حالی بود که علی مرادی رییس فدراسیون به عنوان سرپرست ورزشکاران اعزامی به یونان رفته بود و این مسئله حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد. البته این پایان حاشیه‌های فدراسیون نبود بلکه شورش جمعی علیه شرایط بد این مجموعه و امکانات رفاهی سالن تمرین‌ها در نهایت به کشمکش مرادی و منتقدان او تبدیل شد. ملی‌پوشان رشته وزنه‌برداری در اقدامی همکاهنگ اردوهای تیم ملی را ترک کردند.

علی مرادی که سابقه نزدیک به ۲ دهه مدیریت در فدراسیون داشت در برابر اتفاقات و انتقادات نرمش زیادی از خود نشان نداد و حتی در مواردی نیز زبان تهدید را به کار گرفت. تحریم اردو هر چند موجب شد تا مدیریت فدراسیون، مکان تمرین ملی‌پوشان را به گلستان منتقل کند اما کمتر کسی حاضر به حضور در اردوی تیم ملی میشد. محمدحسین برخواه سرمربی مورد اعتماد علی مرادی بعد از این اتفاقات از سمت خود استعفا کرد تا مرادی تنهاتر از همیشه در فدراسیون باشد.

مرادی که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ از چالش سخت بازنشستگی عبور کرده بود نتوانست دوره چهار ساله خود را به پایان رساند و با رای دیوان عدالت اداری از مدیریت فدراسیون کنار گذاشته شد. این رای به خاطر حد نصاب نرسیدن شمار رای‌های علی مرادی در مجمع انتخاباتی تیرماه سال ۱۳۹۸ بود. در آن مجمع علی مرادی ۲۲ رای کسب کرد و سجاد انوشیروانی نیز با ۱۱ رای در جایگاه دوم قرار گرفت. اعضای مجمع انتخاباتی در آن سال ۴۳ نفر بودند که مرادی نیم رای برای رسیدن به حد نصاب کم آورد.

البته این قانون بعد از برکناری مرادی اصلاح شد و نصف به سمت بالا گرد شد تا سال پایانی مدیریت فدراسیون به حسرت علی مرادی تبدیل شود.

علی مرادی در حالی روزهای پایانی خردادماه حکم ابطال انتخابات را دریافت کرد که یکی از مدعیان رسیدن به پست‌های کلیدی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری بود اما برکناری او ضربه سختی به سبد آرای این مدیر کهنه‌کار ورزشی در فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری زد و نتوانست کرسی جهانی به دست آورد. به عبارتی حکم دیوان عدالت اداری به معنای پایان مدیریت علی مرادی در وزنه‌برداری ایران و آسیا بود. مرادی پیش از این سمت دبیرکلی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا را بر عهده داشت.

با رفتن مرادی و انتصاب انوشیروانی به سرپرستی فدراسیون، ملی‌پوشان به تمرینات بازگشتند و زیر نظر سعید علی‌حسینی به تمرین پرداختند. علی‌حسینی در روزهای پایانی مدیریت مرادی به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب اما حدود ۶ ماه بعد از رفتن مرادی از سمت خود بالاجبار کنار رفت. مدیریت جدید که محسن بیرانوند دبیر فدراسیون علی مرادی را برکنار کرده بود از ادامه همکاری با علی جباری مربی تیم جوانان نیز امتناع کرد و به جای وی سیدهادی پانزوان به عنوان سرمربی انتخاب شد.

همچنین با رفتن مرادی،‌ سجاد انوشیروانی سرپرست فدراسیون از نفراتی مانند حسین رضازاده، کوروش باقری، بهداد سلیمی، محمدرضا براری، محمدرضا آخوندی، فرشاد غزالیان و حسین توکلی دعوت به همکاری کرد تا منتقدان سابق مرادی در فدراسیون پست‌های کلیدی بگیرند.

در نهایت رای کامل مجمع به سجاد انوشیروانی از مهمترین اتفاقات سال ۱۴۰۱ بود. انوشیروانی که در انتخابات تیرماه سال ۱۳۹۸ تنها ۱۱ رای کسب کرده بود در انتخابات اسفند ۱۴۰۱ موفق به کسب ۵۲ رای از مجمع اتنخاباتی شد. او در مجمع رقیبی نداشت و در نهایت پس از چهار سال انتظار به کرسی ریاست فدراسیون جلوس کرد. انوشیروانی در نخشتین اقدام خود نواب نصیرشلال را به عنوان سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری مردان انتخاب کرد تا جمع مدال‌آوران جهان و المپیک در فدراسیون تکمیل شود.

5960