سال بی‌حاصل فوتبال بانوان ایران

سال بی‌حاصل فوتبال بانوان ایران

پایگاه خبری فوتبالی- ۱۴۰۱ به دلیل نبود اردوها، دیدارهای دوستانه، مسابقاتی بالاتر از تورنمنت کافا و نبود نایب رئیسی مقتدر سال بی‌حاصل تیم ملی فوتبال بانوان ایران بود.                                        

به گزارش فوتبالی به نقل از ایرنا، فوتبال بانوان در سالی که گذشت روزهای شلوغی را سپری نکرد و تنها تعویض رئیس و نایب رئیس و سرمربیان تیم‌های ملی در آن به وضوح دیده شد. ۱۴۰۱ سالی خالی از مسابقات و دیدارهای دوستانه برای بانوان بود.

از ابتدای سال شهره موسوی که به دلیل حاشیه‌های فراوان در بازداشت به سر می‌برد، فوتبال بانوان را تنها گذاشت و فدراسیون مدت‌ها بدون حضور نایب رئیس بانوان به فعالیت خود ادامه داد. مهم‌ترین اتفاقی که افتاد این بود که شهاب‌الدین عزیزی خادم از سال ۱۴۰۰ از ریاست این فدراسیون کنار گذاشته شد و میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست در فدراسیون فعالیت می‌کرد و تلاش کرد تا به عنوان رقیب مهدی تاج سکان هدایت فدراسیون را برعهده بگیرد.

همچنین مریم ایراندوست که در زمان عزیزی خادم سرمربی تیم ملی بود، در زمان سرپرستی ماجدی جای خود را به مریم آزمون سرمربی رده جوانان داد. سرمربیانی که گزینه‌های تکراری فدراسیون هستند و هنوز نتوانستند رده‌های مختلف سنی را به روزهای اوج برسانند.

در شهریور ماه که مجمع انتخاباتی برگزار و مهدی تاج ریاست فدراسیون برا برعهده گرفت شایعه‌هایی مبنی بر انتخاب آزمون برای خرید رای در رسانه‌ها پیچیده شد که او عنوان کرد: این حرف که میرشاد ماجدی برای آنکه رای بانوان را داشته باشد من را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال زنان انتخاب کرد، حاشیه‌سازی بود. در مجمع قبلی حق رای داشتم؛ اما سرمربی هم نشدم این نشان می‌دهد که فوتبال سالمی داریم.

از بحث انتخابات که بگذریم؛ باید بگوییم که فدراسیون از ابتدای سال تلاش کرد تا ملی‌پوشان را به اردوهای کوتاه مدت پیش از اعزام به تورنمت‌های تکراری که سطح آن هم بالا نیست، دعوت کند. در واقع دختران ایران در رده‌های مختلف تنها به مسابقاتی با عنوان کافا در تاجیکستان شرکت کردند و طبق معمول دیدار دوستانه‌ای با تیم مطرحی نداشتند. نهایت دیدارهای دوستانه رده‌های مختلف با تیم‌های داخلی بود.

تنها عنوان مهمی که تیم ملی فوتبال بانوان کسب کرد، نایب قهرمانی در تورنمنت کافا به میزبانی تاجیکستان بود و بنا به گفته بازیکنان بدون اردو و تمرین راهی این مسابقات شدند. حتی تیم زیر ۱۵ سال نیز در کافا تاجیکستان نایب قهرمان شد. رویه‌ای که همواره فدراسیون فوتبال برای آماده‌سازی زنان در نظر می ‌برد و هیچ‌گاه هم به درستی نتیجه‌ای کسب نمی‌کند.

اما تیم فوتبال بانوان که از ابتدای فروردین ماه در رده ۷۰ جهان قرار داشت، در آذر ماه به رده ۶۸ جهان صعود کرد. هرچند این رده‌بندی و صعود ۲ پله‌ای بیانگیر تغییری در سطح بازی ملی‌پوشان فوتبال بانوان ایران نیست.

ماه‌های پایانی سال سرنوشت ساز شد، چنانچه مهدی تاج تصمیم گرفت تا سرانجام سرپرستی نایب رئیسی فوتبال بانوان را انتخاب کند بنابراین مریم منظمی که سابقه فعالیت در فدراسوین‌های کشتی و وزنه‌برداری را داشت، نه به عنوان نائب رئیس بلکه سرپرست انتخاب شد.

همچنین از آنجایی که ملی‌پوشان گزینشی المپیک را به میزبانی میانمار در سال جدید در پیش دارند، فدراسیون فوتبال اسامی بازیکنان دعوت شده به اردو را اعلام کرد اما این موضوع با حاشیه‌هایی همراه بود. چنانچه عنوان شد فاطمه عزیزی بازیکن زارع باتری سنندج با ۲۷ سال سن و سابقه‌ای کمتر از او، به عنوان مربی گلرهای تیم ملی انتخاب شده است. همین موضوع سبب انصراف کودایی از حضور در تیم ملی شد، اما بنا به اطلاعات رسیده از فدراسیون فوتبال این موضوع صحت نداشت و کودایی به دلایل شخصی تیم را ترک کرده است.

در روزهای پایانی این سال نیز تیم فوتبال دختران زیر ۲۰ سال که هدایت آن برعهده مریم جهان نجاتی بود، به مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی بنگلادش و تیم زیر ۱۷ سال به تورنمنت کافا تاجیکستان اعزام شدند تا شاید با همین رویه تکراری اردوهای کوتاه و نامنظم، نبود برنامه درست و مناسب، عدم انتخاب شایسته سرمربی برای تیم ملی بتوانند به آینده‌ مبهمی فدراسیون برای آنها در این سال‌ها در نظر گرفته بود، امیدوار باشند.

5960