کشتی آزاد در چالش کامران

کشتی آزاد در چالش کامران

پایگاه خبری فوتبالی- تغییر وزن کامران قاسم‌پور و احتمال حضورش در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس یکی از مهم‌ترین سوژه‌های کشتی ایران در سال ۱۴۰۱ بود.     

به گزارش فوتبالی به نقل از ایرنا، کامران قاسم‌پور ملی‌پوش کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۱ موفق به کسب مدال طلا در وزن ۹۲ کیلوگرم شد. وی در سال ۲۰۲۲ و در جهانی بلگراد با شکست جی‌دن کاکس آمریکا به یکی از قدرت‌های نوظهور جهان کشتی تبدیل شد. قاسم‌پور در سال ۲۰۲۱ کاکس را در نیمه‌نهایی شکست داد و در دیدار نهایی نیز موفق شد، مقابل ماگومد قربان‌اف از روسیه با نتیجه ۸ بر ۴ به پیروزی برسد و نخستین طلای جهانی خود را ضرب کند.

دبل قاسم‌پور در طلای جهانی موجب شد تا بسیاری از کارشناسان از تغییر وزن وی برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خبر دهند. خبری که به سوژه ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ در کشتی کشورمان تبدیل شد. برخی از کارشناسان باور دارند که قاسم‌پور باید در وزن ۸۶ کیلوگرم با یزدانی رقابت کند و منتخب آنان راهی المپیک پاریس شود.

تغییر وزن کامران قاسم‌پور هر چند در ابتدا با تکذیب و مربیان تیم ملی و این کشتی‌گیر همراه شد اما سخنان علیرضا دبیر درباره کامران قاسم‌پور پایانی بر تمام احتمالات حضورش در وزن ۸۶کیلوگرم بود.

دبیر بهمن ماه اعلام کرد: کامران قاسم‌پور به خاطر حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به وزن ۹۷ کیلوگرم خواهد رفت.

صحبت‌های دبیر در حالی بیان شد که قاسم‌پور در تایید سخنان دبیر گفت: همه دوست دارند المپیک را تجربه کنند و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم. برای رسیدن به المپیک برنامه دارم. المپیک آوردگاه بزرگ و نهایت آرزوی هر ورزشکاری است. البته برای رسیدن به پاریس نیاز به تغییر وزن دارم و باید به یکی از اوزان ۸۶ یا ۹۷ کیلوگرم بروم.

قطعی شدن تغییر وزن کامران قاسم‌پور موجب اظهارنظرهای متفاوتی درخصوص احتمال موفقیت وی در آوردگاه پاریس شد.

البته قطعی شدن تغییر وزن قاسم‌پور با واکنش کارشناسان همراه شد. عباس جدیدی دارنده مدال طلای کشتی آزاد جهان و نقره المپیک با آسیب شناسی این تغییر وزن گفت: من تجربه تلخ این کار را دارم و اکنون نیز چهار دیسک کمرم مشکل دارد. با ۱۰۵ کیلو وزن به مصاف نفراتی رفتم که ۳۰ کیلوگرم از من سنگین‌تر بودند. به دلیل این اتفاقات اکنون شرایط بدی دارم و حتی به سختی می‌توانم بخوابم. این تصمیمات سوای آنکه چند مدال جهانی و المپیک را از من گرفت، موجب شد تا سلامتم را نیز تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه برخی فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینند. چه کسی پاسخگو است که من چند مدال جهانی به خاطر این تغییر وزن از دست دادم. من می‌توانستم چند مدال جهانی دیگر هم بگیرم.

همچنین منصور برزگر با آسیب‌شناسی تغییر وزن احتمالی قاسم‌پور گفت: من کشتی قاسم‌پور را از نزدیک ندیدم و نمی‌توانم به صراحت درباره او اظهار نظر کنم اما واقعیتی که وجود دارد این است اگر این تصمیم احساسی و بدون کار کارشناسی باشد به آینده این قهرمان لطمه خواهد زد. برای تغییر و افزایش وزن باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود تا ورزشکار کمتر آسیب ببیند.

اکبر فلاح نیز در این خصوص ادامه داد: در خصوص کامران قاسم‌پور، او پشت خطِ شش‌دانگ برای حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به حساب می‌آید. با توجه به اینکه در این وزن یزدانی را داشتیم به درستی او در وزن ۹۲ کیلوگرم قرار گرفت و توانست ۲ نشان طلای جهانی را برای کشورمان به ارمغان آورد.

دارنده مدال طلای جهانی تورنتو گفت: بارها بیان کردم که حضور او در جام جهانی بدون محک زدن او از سوی کادر فنی درست نبود و می‌بایست پیش از آنکه او را در یک وزن بالاتر قرار دهند، توانایی او را با چند کشتی‌گیر داخلی محک می‌زدند. با توجه به اینکه در وزن ۹۷ کیلوگرم و المپیکی بودن آن، کشتی‌گیرانی از جمله مجتبی گلیج، محمدحسین محمدیان و امیرعلی آذرپیرا حضور دارند، می‌توانند از این نفرات بهره‌مند شود. استایل بدنی قاسم‌پور تا وزن ۹۲کیلوگرم جواب می‌دهد و در اوزان بالاتر با توجه به اینکه سنگین‌تر شود، توانایی او نیز پایین‌تر خواهد آمد و بهتر است قبل از هر کاری او را در رقابت‌های کشوری و انتخابی محک بزنیم تا آنکه بخواهیم او را در یک رویداد معتبر و سنگین مانند جام جهانی ارزیابی کنیم.

سیدمراد محمدی دارنده مدال برنز نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تمام تلاش‌ این روزهای کامران قاسم‌پور برای حضور در المپیک است. وی با وجود حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم کار سختی برای المپیکی شدن دارد اما به دنبال آن است تا در وزن ۹۷ کیلوگرم به پاریس برود. قاسم‌پور برای رسیدن به سکوی المپیکی کار سختی دارد زیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم بزرگانی از روسیه و آمریکا (سعدالله‌یف و اسنایدر) حضور دارند. البته کامران یکی از کشتی‌گیران خوب ایران است و ظرفیت موفقیت در المپیک را دارد. تنها کسی که می‌تواند تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد کامران است که با مشورت مربیان خود این کار را انجام خواهد داد.

همچنین در آخرین رویداد سال ۱۴۰۱ در نظر سنجی مردمی «کامران قاسم‌پور» دارنده ۲ مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان، به عنوان برترین کشتی‌گیر سال ۱۴۰۱ انتخاب شد. تا موفقیت این عنوان‌دار جهانی را دوچندان کند. بر این اساس در پایان این نظرسنجی که ۱۲۱ هزار و ۱۹۷ نفر در آن شرکت کردند، کامران قاسم‌پور با ۳۳ هزار و ۵۳۵ رای (۲۷.۶۷ درصد) رحمان عموزاد با ۳۱ هزار و ۸۱ رای (۲۵.۶۵ درصد) و امین میرزازاده با ۱۸ هزار و ۴۵ رای و (۱۴.۸۹ درصد) بعنوان نفرات اول تا سوم شناخته شدند.

5960