گزارش فنی/ هفته 24 هم پر از اشتباه داوری بود؛ رسوایی تعیین یا تغییر قهرمان

گزارش فنی/ هفته 24 هم پر از اشتباه داوری بود؛ رسوایی تعیین یا تغییر قهرمان

 پایگاه خبری فوتبالی- هفته 24 بدون تغییر خاصی در جدول رده‌بندی به پایان رسید.

به گزارش فوتبالی، هر 4 تیم بالای جدول برنده شدند و هر 2 تیم نفتی قعرنشین، شکست خوردند. کورس قهرمانی هنوز ادامه دارد و بعید است تغییری در سقوط‌کننده‌ها ایجاد شود. یکی دیگر از موارد عادی هفته اما اشتباهات داوری بود. داوران هنوز در این فصل با تصمیم‌های اشتباه‌شان، تیم‌ها را به مسلخ برده و قربانی می‌کنند. اوضاع به قدری وخیم شده که خداداد افشاریان هم مدتهاست سکوت کرده آنهم درحالیکه تقریبا همه از علاقه فراوان آقای رییس به حرف زدن و مصاحبه کردن خبر دارند.

 امیدواریم این پیش‌بینی اشتباه باشد ولی قهرمان این فصل را در چنین کورس سنگین و نزدیکی، اشتباهات داوری تعیین خواهد کرد و این مردان سیاهپوش هستند که تاج قهرمانی را کاملا غیرفوتبالی! از روی سر تیم شایسته برداشته و بر سر یک تیم دیگر قرار می‌دهند. خداداد افشاریان در زمان داوری، چنین کاری را در لیگ ششم انجام داد و با تایید اشتباه پرچم کمک داورش، قهرمان را تغییر داد. تیمی که باید قهرمان لیگ ششم می‌شد ولی با یک گاف و اشتباه داوری، از بین رفت: استقلال اهوازِ دوست‌داشتنی نابود شد.

* ملوان و هوادار

 یک اتفاق کاملا ملموس و قابل مشاهده، جلوی چشم داور بازی رقم خورد و درحالیکه همه در ورزشگاه منتظر شنیدن صدای سوت و توقف بازی بودند، او رای به ادامه بازی داد تا گل اول هوادار، خیلی زود رقم بخورد. درست در لحظه ارسال ضربه کرنر، بازیکن هوادار با دو دست، مدافع ملوان را هل داد و او را به زمین انداخت. داور اما سوت نزد و همین توپ به تور رسید. بازی با برد 2 یک هوادار به پایان رسید درحالیکه اگر اشتباه تاثیرگذار داور نبود، بازی بدون برنده تمام می‌شد.

 * سپاهان و صنعت نفت

 آیا واقعا توپی که با ضربه سر رضاییان به سمت دروازه صنعت نفت رفت، از خط عبور کرد؟ بدون تکنولوژی نمی‌توان نظری قاطع درباره صحنه داد. این درست که طبق تصویر منتشر شده از سوی باشگاه سپاهان، کمک داور دوم بازی در جای صحیحی قرار داشت ولی این به معنای تصمیم درست او نیست بخصوص که از همان تصویر هم مشخص است که 4 بازیکن درست در راستای دیدش قرار دارند و او قطعا نمی‌توانسته توپ را ببیند.

* مس رفسنجان و پرسپولیس

 دلیل اصرار عجیب خداداد افشاریان برای سپردن بازیهای پخش مستقیم به امیر عرب‌براقی چیست؟ عرب‌براقی این بار هم نشان داد اگر سوتی ندهد و دخالتی در تعیین برنده و بازنده، نداشته باشد، باید تعجب کرد. اینکه او به اصرار کمک داور دوم بازی، دچار اشتباه شد و خطای پشت محوطه جریمه را به داخل برد و پنالتی گرفت، قبول ولی او چرا بعد از این تصمیم، کارت قرمز مدافع مس را به زرد، تبدیل نکرد را باید چطور هضم کرد واقعیت این است که برای مس باید یکی از این دو جریمه در نظر گرفته می‌شد: خطای پنالتی یا 10 نفره شدن ولی عرب‌براقی طبق معمول، اشتباه کرد و هر دو جریمه را برای ربیعی و تیمش، انتخاب کرد. عرب‌براقی به همین هم بسنده نکرد و درحالیکه می‌بایستی پنالتی را به دلیل ورود 2 بازیکن قبل از ضربه به داخل محوطه جریمه، تکرار می‌کرد، چنین تصمیمی نگرفت. 

* نفت مسجدسلیمان و تراکتور

 این درست که بازی با نتیجه‌ای یک طرفه به پایان رسید ولی کسی نمی‌تواند نقش موعود بنیادی‌فر را در شکسته شدن مقاومت نفت، کتمان کند. گل اول تراکتور، خطا بود. خطایی کاملا واضح در گوشه زمین رخ داد ولی داور بین‌المللی! فوتبال ایران، رای به ادامه بازی داد و همان توپ، تبدیل به گل شد. 

* ویژه

 مرور هر 8 بازی هفته، نشان می‌دهد 19 مورد ضربه به توپ پس از سوت داور رقم خورد. و جالب اینکه از این 19 مورد، فقط به یک بازیکن، اخطار داده شد: زبیر نیک‌نفس. رضا مهدوی در بازی استقلال و ذوب آهن، 3 مورد ضربه به توپ پس از سوتش را نادیده گرفت ولی کسی نمی‌داند چرا به شماره 14 کارت زرد داد؟ قانون که در جریان این بازی، عوض نشده بود؟

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی