گلزن‌ترین آسیایی‌ها در فوتبال اروپا

گلزن‌ترین آسیایی‌ها در فوتبال اروپا

پایگاه خبری فوتبالی-  لیگ قهرمانان اروپا معتبرترین رقابت باشگاهی در اروپاست و طبیعی است که بهترین بازیکنان جهان در این رقابت بدرخشند، قصد داریم در این گزارش به ده گلزن برتر آسیایی در فوتبال اروپا بپردازیم.                                                         

به گزارش فوتبالی، باید اعتراف کرد که آسیا قاره‌ای نیست که بهترین بازیکنان فوتبال را پرورش می‌دهد. تاکنون هیچ فوتبالیستی از آسیا برنده جایزه کلاس جهانی در حد توپ طلا نشده است. 

قهرمان شدن در جام جهانی هنوز یک رویاست. با این وجود همیشه استثنا برای همه چیز وجود دارد. در کل بازیکنان آسیا به اندازه فوتبالیست‌های آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا یا آمریکای شمالی خوب نیستند. با این حال این به آن معنی نیست که بازیکنان آسیایی به هیچ وجه نمی‌توانند در مسابقات برتر فوتبال در سطح جهانی فوتبال بازی کنند.  

. در طول این سال‌ها در لیگ قهرمانان اروپا شاهد درخشش بازیکنان آسیایی زیادی بوده‌ایم که مورد توجه قرار گرفته اند. بازیکنان آسیایی که قدرت خود را به نمایش گذاشته‌اند. در این گزارش ۱۰ گلزن برتر آسیایی در رقابت‌های باشگاهی اروپا را می‌خوانید:

۱۰- علیرضا جهانبخش (آلکمار - فاینورد) ۷ گل زده 

بازیکن ایرانی در اولین فصل حضور خود در آلکمار درخشش خوبی از خود نشان داد او در آخرین بازی فصل خود با یک گل و یک پاس گل به آلکمار کمک کرد تا با قرارگرفتن در رده چهارم به پلی اف لیگ اروپا برای فصل بعد برسد.   در ادامه شاهکار علیرضا جهانبخش در لیگ هلند و تیم آلکمار باعث شد او دومین آسیایی باشد که آقای گل می‌شود. کار جهانبخش از این حیث جالب توجه بود که او در پست مهاجم بازی نمی‌کرد.  

جهانبخش با آقای گلی در لیگ اردیویسه هلند، تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال ایران و آسیا شد که در یک تیم اروپایی به این مهم دست پیدا می‌کند. ستاره ایرانی در آن فصل ۱۳ پاس گل هم داد و اکنون با ۷ گل زده در رده دهم برترین گلزنان آسیایی در اروپاست.

 ۹- مهدی طارمی (پورتو) ۹ گل  

مهدی طارمی بازیکن باکیفیتی است که در پورتو درخشش خوبی داشته است. ملی پوش ایرانی در این فصل هم جور زدن گل‌های تیمش را در اروپا کشیده است و با زدن ۵ گل در مرحله گروهی لیگ قهرمانان چهره شد و در کنار بزرگانی مثل کیلیان ام‌باپه و لیونل مسی قرار گرفت. طارمی با باشگاه پورتو قهرمان لیگ پرتغال و جام حذفی پرتغال شد. این موفقیت قطعا برای او بسیار ارزشمند است.  

آمار طارمی در رقابت‌های لیگ پرتغال 

۲۰۱۹-۲۰: ۳۰ بازی - ۱۸ گل

۲۰۲۰-۲۱: ۳۴ بازی - ۱۶ گل 

۲۰۲۱:۲۲: ۳۲ بازی - ۲۰ گل 

 مهاجم تیم فوتبال ایران در اولین فصل حضور خود در ریوآوه درخشید و توانست ۱۸ گل به ثمر برساند و آقای گل مشترک این رقابت‌ها شود.  

عملکرد خوب مهدی طارمی که منجر به صعود ریو آوه به لیگ اروپا شد از چشم هواداران این تیم پرتغالی دور نمانده و این بازیکن همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد عنوان بهترین بازیکن فصل ریو آوه را به خود اختصاص داد. طارمی در کنار دو مهاجم دیگر بنفیکا به صورت مشترک به عنوان آقای گلی لیگ پرتغال دست یافت تا در اولین فصل حضورش در فوتبال اروپا، توجهات را بیش‌تر به خود جلب کند و در ادامه راهی پورتو شد. 

مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران با زدن ۳۷ گل در ۵۱ بازی بزرگ‌ترین افتخار یک فوتبالیست ایرانی را رقم زد و توانست چهارمین گلزن برتر سال ۲۰۲۲ شود. تاکنون سابقه نداشته است که یک بازیکن ایرانی بتواند این تعداد گل را در یک سال در فوتبال اروپا به ثمر برساند.

 ۸- چا بوم کئون (بایر لورکوزن) ۱۰ گل  

چا بوم کئون ستاره دهه ۸۰ کره‌ای‌ها که در تیم‌های اینتراخت فرانکفورت و بایر لورکوزن بازی می‌کرد، توانسته بود ۱۲۱ گل به ثمر برساند و گلزن‌ترین آسیایی در بین لیگ‌های معتبر اروپایی باشد. او همراه لورکوزن ۱۰ گل اروپایی هم به ثمر رساند.

 ۷- تاکومی مینامینو (سالزبورگ، لیورپول) ۱۱ گل  

تاکومی مینامینو، ملی‌پوش ژاپنی در لیورپول عملکرد خوبی داشت. او در فصل ۲۲-۲۰۲۱ با لیورپول به موفقیت دست یافت. مینامینو ۲۷ ساله توانست جام حذفی و جام کارابائو را با لیورپول ببرد. مینامینو در ۴ مسابقه در جام حذفی ۳ گل به ثمر رساند. او هم‌چنین در ۵ بازی جام کارابائو ۴ گل و یک پاس گل به ثمر رساند. رکورد گلزنی او در اروپا هم خوب بوده است و ۱۱ گل به ثمر رسانده است.

 ۶- شینجی کاگاوا (دورتموند، یونایتد) ۱۱ گل  

او در تیم‌های دورتموند و یونایتد توانست عملکرد درخشانی داشته باشد و ۱۱ گل در رقابت‌های اروپایی داشته باشد. او تا سن ۲۳ سالگی با بوروسیا دورتموند دو بار قهرمان بوندس لیگا شد و با ۱۲ میلیون پوند به منچستر یونایتد منتقل شد. 

او از مصدومیت و کمبود وقت بازی در اولدترافورد رنج برد اما با این وجود اولین بازیکن ژاپنی شد که قهرمان لیگ برتر شد. کاگاوا ۹۷ بازی برای کشورش انجام داده، ۳۱ گل به ثمر رسانده و جایزه بهترین بازیکن بین‌المللی آسیا را در سال ۲۰۱۲ بدست آورده است.

 ۵. هی چان هوانگ (سالزبورگ، لایپزیگ) ۱۱ گل
بازیکن کره‌ای که برای تیم ملی کره جنوبی و ولورهمپتون واندررز عملکرد خوبی داشته است. 

سبک بازی فیزیکی و قدرتمندانه هوانگ باعث شده است که او در کره جنوبی لقب "گاو" را به خود اختصاص دهد.  این بازیکن ۲۷ ساله تنها ۹ بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته و سه گل نیز به ثمر رسانده است و در کل رقابت‌های اروپایی ۱۱ گل زده است.

 ۴ - سردار آزمون (روبین کازان، روستوف، زنیت و لورکوزن) ۱۳ گل   

سردار آزمون جوان‌ترین گلزن ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا است و مهاجم تیم ملی ایران باشگاه بایرلورکوزن تاکنون در ۲۳ بازی خود، ۶ گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است و در مجموع در رقابت‌های اروپایی ۱۳ گله است. آزمون در سن پترزبورگ روسیه مانند یک مهاجم مرکزی نخبه به نظر می‌رسید. سردار آزمون چند سالی بود که یکی از بهترین گلزنان فوتبال روسیه بود. او سه سال متوالی در آن‌جا با زنیت قهرمان شد. او مرتباً در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد و اکنون در لورکوزن آلمان است.

 ۳- دائیچی کامادا (اینتراخت فرانکفورت) ۱۴ گل  

کامادا این فصل در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در سه بازی متوالی مقابل تاتنهام، مارسی و اسپورتینگ پرتغال گلزنی کرد و  به اینتراخت برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برای اولین بار کمک شایانی کرد. خیلی از تیم‌های اروپایی به دنبال به خدمت گرفتن او هستند ولی اینتراخت نمی‌خواهد او را از دست بدهد.

 ۲- ماکسیم شاتسکیخ (دیناموکیف و آرسنال) ۲۳ گل 
 شاتسکیخ توانست ۹ فصل در لیگ قهرمانان اروپا با کی‌یف بازی کند و ۱۱ گل به ثمر برساند و در مجموع ۲۳ گل در رقابت‌های اروپایی به ثمر رسانده است. او سه گل از این تعداد گل را در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند. 

از زمان پیوستن به دینامو کی‌یف در سال ۱۹۹۹، او مهاجمی ماهر و گلزن قابل اعتماد تیمش بود. او که فارغ‌التحصیل آکادمی فوتبال تاشکند بود، در چهار سال اول فوتبال حرفه‌ای خود برای پنج باشگاه مختلف بازی کرد و سپس به عنوان جانشین آندری شوچنکو در کی‌یف به بازی گرفته شد. او سه بار نامزد بهترین بازیکن سال آسیا شده است. شاتسکیخ ۱۰سال در دیناموکی‌یف اوکراین بازی کرد و در ۳۲۸ مسابقه توانست ۱۴۲ گل بزند. او در لیگ اوکراین بعد از« سرگئی ربروف»، بهترین گل‌زن تاریخ لیگ این کشور هم هست. 

 ۱- سون هیونگ مین (لورکوزن، تاتنهام) ۲۹ گل  

در صدر این فهرست بازیکنی است که یک بار حتی آقای گل لیگ برتر انگلیس هم شده است. سون هیونگ مین در فصل ۲۲-۲۰۲۱ لیگ برتر انگلیس، ۳۵ بازی با پیراهن تاتنهام انجام داد و ۲۳ گل ثبت کرد تا درخشش فوق‌العاده خود را تثبیت کند.  

نکته جالب این که هیچ کدام از گل‌های سون هیونگ مین از روی نقطه پنالتی زده نشد و هری کین، پنالتی زن تیم تاتنهام بود. در طرف مقابل محمد صلاح ۵ گل خود را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. او با ۲۹ گل زده برترین گلزن آسیایی در فوتبال اروپا است و تعجب برانگیز نیست که او اغلب در چند سال اخیر به عنوان بهترین فوتبالیست سال آسیا انتخاب شده است.

5960