فیرات در گفت‌وگو با فوتبالی: امیدوارم اولونگا بتواند مقابل ایران بازی کند

فیرات در گفت‌وگو با فوتبالی: امیدوارم اولونگا بتواند مقابل ایران بازی کند

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی تیم ملی کنیا، ایران را رقیبی بسیار دشوار برای شاگردانش می‌داند.

به گزارش فوتبالی، شاگردان امیر قلعه‌نویی در فیفادی فروردین‌ماه میزبان دو رقیب تدارکاتی در تهران خواهند بود. آن‌ها سوم فروردین ماه ابتدا به مصاف روسیه می‌روند و سپس، هشتم فروردین میزبان کنیا خواهند بود.

 کنیا اگر چه تیم چندان شناخته شده‌ای در جهان فوتبال به شمار نمی‌رود، اما انگین فیراتی را روی نیمکت دارد که چهره‌ای آشنا برای فوتبالدوستان ایرانی به ویژه در دهه هشتاد است. این مربی آلمانی که به همراه هم‌وطنش ورنر لورانت پایه‌گذار تنها قهرمانی سایپا در تاریخ لیگ برتر بود، بعدها دستیار دایی در سایپا و حتی تیم ملی شد.

 فیرات در ادامه حضورش در ایران، 12 هفته ناموفق را روی نیمکت سپاهان تجربه کرد و بازگشت دوباره‌اش به فوتبال ایران با هدایت گسترش فولاد و البته دستیاری مجدد دایی در سایپا، چندان چشمگیر نبود.

  او مدتی است به عرصه مربیان ملی وارد شده و بعد از 2 سال هدایت مولداوی، این روزها سرمربیگری کنیا را عهده‌دار است. به بهانه مسابقه تدارکاتی تیم ملی مقابل کنیا، انگین فیرات گفت‌و‌گویی با خبرنگار فوتبالی داشته که در ادامه می‌آید:

  دیروز اعلام شد که در فیفادی پیش‌رو با ایران بازی خواهید کرد. نظرتان درباره این مسابقه تدارکاتی چیست؟

ایران کاملاً تیم سطح بالایی است. آن‌ها همیشه در جام‌جهانی حضور دارند و بهترین تیم آسیا هستند. قطعا  این دیدار چالش خیلی خیلی بزرگی برای ما خواهد بود چرا که ایران از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار است. برای مثال می‌شود دید که برخی بازیکن‌های ایرانی از تمام تیم ملی کنیا گران‌تر هستند.

همان طور که می‌دانید، امیر قلعه‌نویی سرمربی جدید تیم ملی شده است. احتمالا به واسطه حضور چند ساله در فوتبال ایران، او را به خوبی بشناسید. فکر می‌کنید قلعه‌نویی انتخاب خوبی برای ایران است؟

 فکر می‌کنم انتخاب خوبی در این مقطع است چرا که وقتی تیمی بعد از جام‌جهانی استارت می‌زند، بهتر است از مربی داخلی استفاده کند چون بازیکنان و لیگ را به خوبی می‌شناسد. خیلی خوب است که مربی با تجربه‌ای مثل امیر انتخاب شده که می‌تواند خیلی سریع تیم را باهم هماهنگ کند چرا که او تمامی بازیکنان و شخصیت‌هایشان را می‌شناسد.

 از این فیفادی چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ 

تیم ملی کنیا 500 روز است که به برخی دلایل سیاسی هیچ مسابقه‌ای نداشته است. به همین خاطر خیلی از بازیکنان برای نخستین بار است که هم را می‌بینند و قرار است کنار یکدیگر بازی کنند. آن‌ها نیاز به زمان دارند تا هماهنگ شوند. در طرف مقابل ایران کیفیت و پتانسیل بالایی دارد. بازی خیلی سختی خواهد بود. آنچه که از بازیکنانم توقع دارم این است که شخصیت خودشان را نشان دهند و مقابل تیم بسیار خوب ایران تالحظه آخر ناامید نشوند.

یکی از ستاره‌های تیم شما، مایکل اولونگا است. او به واسطه حضورش در الدحیل قطر، بارها مقابل باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته و چهر‌ه‌ای شناخته شده برای فوتبال‌دوستان در ایران است. آیا از او در این مسابقه دوستانه استفاده خواهید کرد؟

مایکل اولونگا بازیکن بسیار خوبی است. او تنها بازیکنی است که به خوبی در خارج از کنیا شناخته می‌شود. امیدوارم که سالم به بازی برسد چرا که هر روز می‌شنوم بازیکن جدیدی مصدوم شده است. بنابراین امیدوارم مایکل در سلامت کامل کنار تیم باشد و برابر ایران بازی کند.

چند سالی را در ایران زندگی کردید. چه حسی از بازگشت به تهران و بازی برابر تیم ملی ایران دارید؟

فکر می‌کنم 8-9 سال است که از سایپا رفته‌ام و آمدنم به تهران، مثل این است که خانه بر می‌گردم. برایم بازی در ایران حس خوبی دارد. یکسری از بازیکنان که در زمین برای ایران بازی خواهند کرد را خودم کشف کردم. مثل علی قلی‌زاده که فکر می‌کنم وقتی 17 سال داشت، او را از رده پایه به بزرگسالان آوردم و فرصت بازی در لیگ را به او دادم. بعدها دیدم که قلی‌زاده وقتی 18 سال داشت، پیراهن تیم ملی را به تن کرد.

همچنین مهدی ترابی و دیگر بازیکنانی بودند که به آن‌ها فرصت دادک تا خودشان را نشان دادم و امروز خوشحالم که پیشرفت‌هایشان را می‌بینم.

گفت و گو از سروش فدایی

2509