گزارش ویژه/ افزایش نگرانی ها در فوتبال قطر؛ کی روش وارث یک نسل اشباع شده!

گزارش ویژه/ افزایش نگرانی ها در فوتبال قطر؛ کی روش وارث یک نسل اشباع شده!

پایگاه خبری فوتبالی- هر چند کارلوس کی روش، با قراردادی سه میلیون دلاری، سرمربی تیم ملی فوتبال قطر شده است، اما وضعیت فوتبالی ملی قطر در رده های مختلف سنی چندان مناسب نیست و به همین دلیل، زنگ خطر برای فوتبال قطر در رده های مختلف سنی به صدا درآمده است.

به گزارش فوتبالی، در فاصله چند ماه بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ و سه شکست پی در پی عنابی ها، دو شکست سنگین فوتبال قطر در فاصله کمتر از یک ماه، نگرانی هایی را دربین علاقه مندان فوتبال قطر و کارشناسان قطری بوجود آورده است.

شکست ۷ بر صفر الدحیل قطر برابر الهلال عربستان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و ناکامی تیم جوانان این کشور در مسابقات قهرمانی آسیا، به ویژه باخت سنگین ۹ بر یک مقابل استرالیا باعث شده است تا علاقه مندان و مدیران  فوتبال در این کشور،  درباره آینده فوتبال قطر احساس نگرانی کنند. 

شکی نیست که قطر دریک دهه گذشته به موفقیت های نسبی در برخی رویدادها دست یافت که پیش بینی می شد می تواند باعث موفقیت های بزرگ تر شود اما حالا به نظرمی رسد این فرضیه درست نبوده است. میزبانی قطر از جام جهانی نام این کشور و فوتبال این کشور را بر سر زبانها انداخت و انرژی خوبی هم به نسلهای مختلف فوتبالی این کشور تزریق شد اما با پایان جام جهانی، انگار همه چیز تمام شده و حالا دیگر خبری از آن شکوه همیشگی فوتبال قطر در رده های مختلف سنی نیست. 

افول دوران طلایی 

حدود 12 سال پیش یم السد قطر توانست در سال ۲۰۱۱ قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود اما چنین موفقیتی برای باشگاههای این کشور دیگر تکرار نشد. تیم ملی جوانان این کشور هم سال ۲۰۱۸ به مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی آسیا رسید اما نتوانست دوباره در این رده سنی عرض اندام کند. تیم ملی بزرگسالان این کشور هم بعد از قهرمانی در جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۱۹ علیرغم حضور در رویدادهای مختلف نتوانست روند روبه رشدی را تجربه کند و در جام جهانی ۲۰۲۲ نمایش ضعیفی را از خود به جای گذاشت. ضمن اینکه تیم "امید" این کشور هم با "فلیکس سانچز" اسپانیایی نتوانست به المپیک ۲۰۲٠ صعود کند. یکی از دلایل ناکامی تیم ملی فوتبال قطر و شاید فوتبال ملی قطر در رده های مختلف سنی این است که پس از سانچز، مربی دیگری پیدا نشده که بتواند نسل سازی کند. سانچز یک نسل را از تیم ملی نوجوانان قطر تحویل گرفت و همان بازیکنان را به رده های جوانان و امید برد و البته روی یک اتفاق که برکناری سرمربی اروگوئه ای تیم ملی قطر پس از شکست دو بر صفر به ایران در ورزشگاه آزادی، سرمربی تیم ملی بزرگسالان شد و با همان بازیکنانی که با خودش از رده نوجوانان به رده امید و بزرگسالان رسانده بود، قهرمان جام ملتهای آسیا 2019 شد. حالا این نسل که به نظر اشباع شده به نظر می رسد، زیر نظر کی روشی رفته که با سه ناکامی با تیم های ملی کلمبیا، مصر و ایران به قطر رفته است. کار کی روش با قطری که مدافع عنوان قهرمانی است اصلا راحت نیست چرا که بازیکنانی که زیر نظر سانچز بوده اند و تفکرات تاکتیکی آنها از دوره نوجوانان تا بزرگسالان شکل گرفته با تفکرات کی روش باید خودشان را وفق دهند. تیم ملی امید و جوانان قطر هم بازیکنان شایسته ای ندارد که کی روش بخواهد سراغ آنها برود مگر اینکه دوباره قطری ها راه دو تابعیتی کردن بازیکنان آمریکای جنوبی را پیش بگیرند که آن هم زیاد جواب داد و قطری ها با دو تابعیتی ها به دو جام جهانی 2014 و 2018 نرسیدند.

اولین قربانی

به دنبال ناکامی تیم ملی جوانان قطر،  برخی از کارشناسان شیوه قدیمی "ضعف سرمربی" را به عنوان مساله اصلی بیان کردند. در دوره اخیر مسابقات قهرمانی آسیا،  "اینیاکی گونزالس آبادیا"  مربی ۳۴ ساله اسپانیایی که دوست صمیمی سانچز هم بود، روی نیمکت "عنابی های جوان"  نشست تا الگو برداری از فوتبال اسپانیا برای توسعه تیم های ملی تداوم یابد اما عدم تجربه کافی، ضعف قوای جسمانی بازیکنان و عدم انسجام تیمی به عنوان برخی از دلایل ناکامی او در تیم ملی قطر مشهود بود. موضوع عدم انسجام در حالی بیان می شود که تیم ملی جوانان این کشور که محصول " آکادمی اسپایر" است، از سال ۲۰۱۹ به شکل گلخانه ای اردوهای تدارکاتی و مسابقات متعدد را پشت سر گذاشته بود. حتی چند تن از بازیکنان این تیم درمقاطعی در  آکادمی باشگاههای اروپایی تمرین کردند اما حاصل آن در مسابقات قهرمانی آسیا حتی یک امتیاز هم  نبود! به هر حال باید گفت در فاصله کمتر از یک سال تا برگزاری جام ملتهای آسیا در قطر،  فوتبال دوستان کشور میزبان به تکرار قهرمانی تاریخی دوره قبل امیدوار نیستند و همانطور که گفته شد حتی با حضور"کارلوس کی روش" از رقم خوردن یک شکست سنگین دیگر بیم دارند. به نظر کی روش می خواهد در مدتی که قطر است میلیونها دلار را به جیب بزند. هر چند ظاهرا قرارداد او با قطر تا پایان جام جهانی 2026 است اما هیچ بعید نیست قرارداد پلکانی باشد و به شرط موفقیت در جام ملتهای آسیا تمدید شود وشاید کی روش در صورت ناکامی در جام ملتهای آسیا، از قطر اخراج شود!

گزارش از مریم صمدی

۱۹۷۹