گزارش ویژه/ چرا سانچز نشد، قلعه‌نویی شد؟

گزارش ویژه/ چرا سانچز نشد، قلعه‌نویی شد؟

پایگاه خبری فوتبالی- چه اتفاقاتی رخ داد که در نهایت امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد؟

به گزارش فوتبالی، در شرایطی که تا دیروز فلیکس سانچز اسپانیایی گزینه اصلی هدایت تیم ملی فوتبال ایران محسوب می‌شد، نهایتا سرمربی سابق قطر با فدراسیون فوتبال اکوادور به توافق رسید تا فدراسیون فوتبال چاره‌ای جز انتخاب گزینه ایرانی نداشته باشد.

گزینه ایرانی مهدی تاج و همکارانش کسی نیست جز امیر قلعه‌نویی که قرار است تا ساعاتی دیگر، به صورت رسمی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی شود.

اینکه چرا سانچز علیرغم توافق ابتدایی با ایران، نهایتا مسیرش را به سمت اکوادور کج کرد، دلایل مختلفی داشته است. گویا بعد از رسانه‌ای شدن نام این مربی اسپانیایی، چند واسطه داخلی و خارجی با او تماس می‌گیرند که خروجی این تماس‌ها، بالا رفتن قیمت درخواستی سانچز برای هدایت تیم ملی بوده است. بالا رفتنی که برای خود فدراسیون فوتبال هم عجیب بوده است!

ماجرای دیگری که گفته می‌شود باعث تعجب شده این است که قرار بود سانچز به جز تیم ملی، بر تیمهای ملی پایه هم نظارت داشته باشد اما گویا در آخرین صحبتهایی که این مربی اسپانیایی با فدراسیون فوتبال داشته، اعلام کرده که فقط روی تیم ملی بزرگسالان تمرکز خواهد کرد و برای ماجرای سوپروایزری پیش زمینه ها و آپشن های دیگری را در قرارداد در نظر بگیرد.

بندهای مدت زمان قرارداد هم از مواردی بود که باعث سرنگرفتن توافق شد. اینکه فدراسیون فوتبال خواستار امضای قرارداد با این سرمربی اسپانیایی تا پایان جام ملت‌های 2023 بودند و به شرط موفقیت قرارداد تمدید شود اما سانچز خواهان قرارداد بلند مدت چهار ساله پس از جام جهانی 2026 و تا پایان جام ملتهای 2027 عربستان هم شده است.

یکی از خبرگزاری هم درباره مبلغ درخواستی سانچز هم نوشته است که سانچز سالی دو میلیون و پانصد هزار یورو می‌خواسته اما فدراسیون قصد داشت با زیر یک و نیم میلیون دلار  او را به خدمت بگیرد. البته همانطور که گفته شد، سانچز به یکباره مدت زمان قرارداد و همچنین عدد قرارداد را افزایش داد.

فدراسیون فوتبال حتی پلن پرداخت پول به سانچز را هم به خوبی برنامه‌ریزی کرده بود تا تجربه تلخ ویلموتس تکرار نشود. اینکه با توجه به ارتباط خوب ایران با قطر، مبلغ قرارداد سانچز هم از طریق قطر به او پرداخت شود تا قطری‌ها بتوانند طلب خود از ایران را از طریق مطالبات فدراسیون فوتبال ایران در فیفا و AFC دریافت کنند. با توجه به تغییر موضع سانچز، همه چیز بر هم خورد تا در نهایت فدراسیون فوتبال با امیرقلعه نویی به توافق برسد و جانشین کی روش کسی باشد که ۱۶ سال پیش هم سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بوده است.

برگردیم سراغ امیر قلعه‌نویی. گویا به جز او، جواد نکونام هم برای هدایت تیم ملی شانس داشته اما اتفاقات چند ماه گذشته – حتما خاطرتان هست که نام او به عنوان گزینه دستیاری کارلوس کی‌روش مطرح شده بود اما او ترجیح داد در فولاد خوزستان بماند – از یکطرف و نحوه قطع همکاری او با باشگاه فولاد در شب بازی فولاد - الهلال عربستان باعث شد تا فدراسیون فوتبال، از نکونام عبور کند.

امیر قلعه‌نویی هم اگرچه طی یک دهه گذشته فراز و نشیب های زیادی داشته و از جام به دور بوده اما تجربه بالای او در کنار انگیزه بالایش برای جبران ناکامی جام ملتهای ۲۰۰۷ مالزی باعث شده تا فدراسیون دوباره به این مربی سرشناس اعتماد کند. حالا باید منتظر ماند و دید اعتبار قرارداد قلعه‌نویی با تیم ملی تا چه زمانی خواهد بود.

گزارش از چیا فوادی

1984