کلینزمن و تمام چالش‌هایش با ایران؛ از کشیدن تور تا درگیری لفظی با کی‌روش

کلینزمن و تمام چالش‌هایش با ایران؛ از کشیدن تور تا درگیری لفظی با کی‌روش

پایگاه خبری فوتبالی- یورگن کلینزمن در حالی با قبول سرمربیگری کره جنوبی وارد فوتبال ایران شد که تقابل‌های جالبی در مقاطع مختلف با فوتبال و مردم ایران داشته است.

به گزارش فوتبالی، پس از چند ماه بلاتکلیفی کره‌‌ای‌ها به سراغ گزینه‌ای غیرقابل پیش‌بینی برای هدایت تیم ملی کشورشان رفتند و یورگن کلینزمن را جانشین پائولو بنتوی پرتغالی کردند. 

تصمیم کره‌ای‌ها آن جایی جذاب‌تر می‌شود که به سابقه یورگن کلینزمن با ایرانی‌ها نگاهی بیاندازیم. او شاید فقط یک بار مستقیم در جایگاه رقیب مقابل تیم ملی قرار گرفته اما همیشه نامی آشنا برای فوتبالدوستان ایرانی به شمار می‌رود.

هم‌دردی یورگن با زلزله‌زدگان منجیل و رودبار

همزمانی زلزله ویرانگر منجیل و رودبار با جام جهانی 90 که اوج فوتبال کلینزمن بود، باعث محبوبیت بیشتر کلینزمن بین ایرانی‌ها شد. یورگن در دوره‌ای که آلمان با گذشتن از مارادونا و آرژانتین سومین جام را به خانه برد، با زلزله‌زده‌های منجیل و رودبار ابراز هم‌دردی کرد و خواستار برگزاری بازی دوستانه و اختصاص عوایدش به آن‌ها شده بود. 

از اهدا تابلو فرش تا کشیدن تور دروازه

اولین برخورد کلینزمن با فوتبال ایران به جام‌جهانی 1998 بر می‌گردد. جایی که یورگن با پیراهن آلمان هم‌گروه تیم ملی در این مسابقات بود و موفق شد دروازه احمدرضا عابدزاده را در مون پلیه بگشاید. 

در مراسم آغاز بازی عابدزاده لوحی را به پاس اقدام بشردوستانه کلینزمن، به او اهدا کرده بود. البته که مهاجم وقت تیم ملی آلمان، وقتی در یک ریباند توپ را وارد دروازه احمدرضا عابدزاده کرد، نزدیک بود از شدت خوشحالی تور دروازه تیم ملی را پاره کند که اتفاقا این حرکت او با انتقادهای زیادی در همان زمان مواجه شد.

سفر فراموش‌نشدنی کلینزمن به تهران

چند سال بعد، کلینزمن در مقام سرمربی تیم ملی آلمان آمد تا در یک بازی خیریه به بهانه زلزله بم، به مصاف تیم ملی ایران برود. استقبال عجیب و غریب مردم از ستاره‌های آلمان و یورگن کلینزمن در فرودگاه مهرآباد احتمالا یکی از عجیب‌ترین قاب‌های زندگی یورگن باشد.

مهر ماه 81 آلمان با هدایت کلینزمن و دستیاری یواخیم لو، در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی به مصاف شاگردان برانکو رفت. دیداری به یادماندنی که در نهایت 2 بر صفر به سود ژرمن‌ها خاتمه یافت. بعدها اولیور بیرهوف، دستیار کلینزمن بازی در تهران و مقابل تماشاگران ایرانی را تجربه‌ای بسیار عالی توصیف کرده بود.

گزینه سرمربیگری ایران؛ از شایعه تا واقعیت

ارتباط کلینزمن با فوتبال ایران برای سال‌ها قطع شد تا اینکه مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان بعد از حذف تیم ملی جام ملت‌های 2019 و مذاکره کی‌روش با کلمبیا، نام او را به عنوان گزینه هدایت تیم ملی در توییترش منتشر کرده بود. البته بعدها کلینزمن پیشنهاد فدراسیون ایران را به کل تکذیب کرد تا این موضوع در حد شایعه باقی بماند.

دوئل لفظی با کی‌روش

چند ماه قبل، در شرایطی که مربی آلمانی، کارشناس BBC در جریان جام جهانی 2022 قطر بود، صحبت‌های عجیبی درباره بازیکنان و فرهنگ فوتبال ایران انجام داد. او بعد از برد یوزها در مصاف با ولز، اعتراض‌های متعدد ملی‌پوشان را شگرد ایران برای پیروزی توصیف کرده بود.

اظهار نظرهای سرمربی آلمانی در آستانه دیدار حساس تیم ملی با آمریکا در حالی قابل توجه بود که او سال‌ها در فوتبال ملی ایالات متحده نقش پررنگی داشت و به نظر نمی‌رسید صحبت‌هایش بی‌هدف باشد. کارلوس کی‌روش هم که در جدال‌های لفظی کم نمی‌آورد، خیلی زود به جنگ روانی کلینزمن وارد شد و جواب تندی در صفحه شخصی اینستاگرامش به سرمربی آلمانی داد.

حالا حضور دوباره کلینزمن در فوتبال آسیا و به ویژه نشستنش روی نیمکت رقیب سنتی ایران می‌تواند داستان‌های جدیدی از او برای ایرانی‌ها را رقم بزند. دیدار با کره‌جنوبی معمولا در پیشانی تیم ملی نوشته شده و احتمال تقابل دوباره دو تیم در زمان سرمربی آلمانی، بسیار بالا است. البته مصاف کلینزمن و کی‌روش هم در جام ملت‌ها امکان‌پذیر است و می‌تواند جذابیت خاص خودش را داشته باشد.

2509