کشف فرمول مورایس برای ربودن صدر از پرسپولیس؛ ترکیب برنده اینگونه به دست آمد

کشف فرمول مورایس برای ربودن صدر از پرسپولیس؛ ترکیب برنده اینگونه به دست آمد

 پایگاه خبری فوتبالی- شاید حتی خوشبین‌ترین هوادار سپاهان هم فکرش را نمی‌کرد که فاصله پنج امتیازی از صدر با وجود چنین قرعه دشواری در هفته‌های ابتدایی نیم‌فصل دوم، به این راحتی جبران شود. با این حال مورایس و شاگردانش، عملیات بازپس‌گیری صدر را بی‌نقص اجرا کردند.

 به گزارش فوتبالی، پنج برد از پنج دیدار سخت، دیگر حرفی را باقی نمی‌گذارد و احتمالا حتی منتقدان ژوزه مورایس هم این هفته‌ها در خصوص کیفیت بالا سپاهان شکی نداشته و با هم، هم‌عقیده باشند. آنها در شرایطی گوی سبقت را از پرسپولیس ربودند که با استقلال و گل‌گهر صدرنشین و فولاد چغر و بدبدن در اهواز بازی کردند. با این وجود پسران طلایی‌پوش ژوزه تمام پانزده امتیاز ممکن را کسب کرد تا به صدر بازگردند؛ جایی که هفته‌ها برای بازگشت به آن صبر کرده بودند. 

 اما سوال مهم اینجا است؛ مورایس چه کرد که کیفیت شاگردانش کمی پس از تعطیلات جام‌جهانی، این گونه افزایش یافت؟ برای پیدا کردن پاسخ، بد نیست خط به خط ترکیب سپاهان و تغییراتش در طول لیگ بیست و دوم تا اینجا را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

 یک نیم‌فصل آزمون و خطا برای یافتن زوج خط دفاعی

 کیفیت سپاهان درست جایی افزایش پیدا کرد که سرمربی پرتغالی پس از آزمون و خطاها در خطوط مختلف تیمش، تقریبا اسکواد اصلی را به دست آورد. ترکیب طلایی‌پوشان تقریبا از بازی با پیکان در هفته چهاردهم، در پنج هفته بعدی تغییر چندانی پیدا نکرده و با این حال، شکست مقابل پیکان به 15 امتیاز شیرین در گام‌های بعدی تبدیل شده است.

 زوج دفاعی مورایس برای بیشتر بازی‌های نیم‌فصل اول، از رناتو و دانشگر تشکیل شده بود. البته در برخی دیدارها نیلسون جونیور جانشین دانشگر می‌شد اما رناتو تقریبا عضو اصلی هسته دفاعی سپاهان در پانزده هفته ابتدایی لیگ بود. با این وجود جابه‌جایی‌های پرتکرار در مدافعین میانی هم کارساز نشد و دفاع کند و آسیب‌پذیر، پاشنه آشیل طلایی‌پوشان در نیم فصل نخست به شمار می‌رفت.

مورایس اما به یک باره تصمیم گرفت تا زوج دفاعی خود را کامل عوض کند و این بار نیلسون جونیوری را در کنار دانشگر قرار داد که در چند مسابقه، حتی در لیست هجده نفره سپاهان هم قرار نگرفته بود! تغییر ژوزه کاملا جواب داد و کیفیت نیلسون، هم وطنش یعنی رناتو داسیلویرا را ابتدا به نیمکت چسبانده و کمی بعدتر، زمینه ساز جدایی او شد. 

تعویض وینگر چپ و بازگشت زکی‌پور به عقب

 تغییر مثبت و بعدی مورایس را باید آوردن امید نورافکن به یک خط جلوتر و استفاده از او به عنوان وینگر چپ دانست. ستاره ملی‌پوش سپاهانی‌ها در ابتدای لیگ بیست و دوم حتی در ترکیب ابتدایی مورایس هم جایی نداشت و معمولا با زکی‌پور در دفاع چپ تعویض می‌شد. امید آرام آرام جانشین میلاد زکی‌پور در اسکواد اصلی شد اما چند هفته بعد، به طور کلی دفاع را رها و به کمربند میانی طلایی‌پوشان پیوست. این تغییر نه تنها قدرت حرکات تهاجمی سپاهانی از سمت چپ با نفوذهای نورافکن افزایش داد بلکه با بازگشت زکی‌پور به دفاع چپ، خیال مورایس را از نفوذهای رقبا از این ناحیه زمین، راحت‌تر کرد.

مورایس دیگر دست به چینش سپاهان نمی‌زند!

 از طرفی مورایس به پس از تغییر سیستم چند باره از 2-2-4 به 3-3-4 بالاخره آرایش مطلوب خود را پیدا کرد و دقیقا از دیدار با پیکان، تیمش را با سه مهاجم روانه میدان کرد. او میانه زمین را به ریگی سپرد و در کنار این ستاره سابق استقلالی‌ها، کریمی و نورافکن را جایگزین قربانی و یاسین سلمانی جوان کرد. 

 آمار بی‌نظیر خط حمله سپاهان در پنج هفته رویایی

 او همچنین در فاز تهاجمی دو گوش کناری مغانلو را شناخته و با فرشاد احمدزاده در راست و علی‌نژاد در چپ، به آمار بی‌نظیر 10 گل زده در پنج هفته اخیر دست یافته است! البته بازگشت فرناندز از کمند مصدومیت طولانی و کاتاتائو که او را سپاهان در نیم فصل به خدمت گرفت، می‌تواند گزینه‌های ژوزه برای انتخاب سربازانش در خط آتش را افزایش دهد.

 

2509