تیم منتخب هفته نوزدهم؛ فیل و فنجان، به هم رسیدند

تیم منتخب هفته نوزدهم؛ فیل و فنجان، به هم رسیدند

پایگاه خبری فوتبالی- در جریان برد 5 صفر استقلال برابر الریان در قطر، پیمان یوسفی برای توصیف زوج درخشان خط حمله آبی‌ها بعد از زدن گل دوم، قایدی و دیاباته را به فیل و فنجان تعبیر کرد. اصطلاحی که در تیم منتخب این هفته هم شکل گرفت و آنها این بار با پیراهن دو تیم مختلف، پرچمداران هفته‌ای بودند که سپاهان، برنده بزرگش لقب گرفت و خمز، تراکتور دوست‌داشتنی را به یک برد بعد از دقیقه نودی دیگر رساند.

* پیام نیازمند

سپاهان بازی با فولاد را برخلاف دیدارهای قبلی، بر مبنای قدرت فاز دفاعی‌اش برد و در این میان، نقش نیازمند ویژه بود. او درون دروازه، آرامش‌بخش بود و دبل سیوش در دقیقه 59، سپاهان را در بازی نگه داشت و برنده کرد.

ذخیره: تراکتور دقیقه 90 کار هوادار را یک‌سره کرد ولی اگر محمدرضا اخباری نبود، کار تراکتور بین دقایق 55 تا 69 تمام شده بود و آنها اصلا به پایان بازی نمی‌رسیدند.

* فرزاد جعفری

به عنوان یک مدافع راست، همیشه بازیکنی روی خط استاندارد بوده که نباید نگران ضعفش بود و نباید هم توقع معجزه از او داشت. جعفری برابر گل‌گهر، نمره قبولی گرفت و «پری اسیست» او بود که گل مساوی تیمش در دقیقه 7+90 را پایه‌گذاری کرد.

ذخیره: نوع جدید بازی آلومینیوم باعث شده، میلاد فخرالدینی در سمت راست با کمترین دغدغه دفاعی به سمت دروازه رقبا بتازد و سمت چپ آنها را اذیت کند. 

* نیلسون جونیور

در غیاب دانشگر و به عنوان زوج سیاوش یزدانی تازه‌وارد، مجبور بود خودش همه کار کند و کرد. جونیور یا توپ‌های اول را زد و یا با فاصله مناسب نسبت به یزدانی ایستاد تا اگر او اشتباه کرد، جورش را بکشد و ثمره این نمایش، «کلین‌شیت» سختی برابر فولاد بود.

ذخیره: وقتی کار نساجی گیر کند، حامد شیری یا خودش وارد معرکه می‌شود با شوت‌هایش یا منتظر گرفتن پنالتی می‌ماند تا با دقتش، کار را برای آنها دربیاورد.

* عارف غلامی

سخت‌ترین کار ممکن را در استقلالِ جدید او دارد: انجام وظایف دفاعی به علاوه پوشش دادن فضای پشت سر سلمانی که باید به واسطه قایدی، جلوتر از همیشه بازی کند. غلامی برابر نفت، 2 پاس کلیدی دیدنی داد که یکی، «پری اسیست» گل اول آبی‌ها بود.

ذخیره: نقطه عطف رویارویی پیکان و نساجی، دقیقه 82 بود جاییکه میلاد بدرقه با 2 واکنش دفاعی در کمتر از یک دقیقه، دروازه تیمش را از باز شدن نجات داد.

* شایان مصلح

نوع بازی و فیزیک بدنی‌اش، بیشتر به درد بازیکنی رو به جلو می‌خورد ولی او همیشه، یک مدافع چپ بوده و با میل هجومش، توانسته به تیمهایش کمک کند. مصلح برابر مس، گل تیمش را زد: گلی که با یک روند دیدنی از کنترل توپ تا ضربه با پای غیرتخصصی آغاز و پایان داشت.

ذخیره: حسین گودرزی برابر استقلال، یک نجات دروازه دیدنی داشت و سپس با بدشانسی محض برای زدن گل هفته ناکام بود: دریبل سرپای سیلوا و شوت دیدنی‌ای که روی تیر فرود آمد.

* سینا اسدبیگی

در این چند هفته، جلوتر از کامیابی‌نیا در ترکیب قرار گرفته و با نوع بازی‌اش، باعث شده سرلک با کمترین دغدغه دفاعی همراه شود. اسدبیگی، زننده گل اول پرسپولیس بود با شوتی دیدنی ولی به دلیل تشخیص اشتباه، گل به نام دیاباته سند خورد.

ذخیره: به طرز عجیبی، سینا مریدی در کوتاه‌مدت به عنوان هافبک در فولاد جا افتاده. او برابر سپاهان هم پاس کلیدی خوبی داد و هم ضربه‌اش، نیازمند را مجبور به یک سوپرسیو کرد.

* مسعود زائرکاظمین

دیگر خبری از شهرخودرو در جغرافیای فوتبال ایران نیست ولی زائرکاظمین، خروجی آنها بود که حالا در ملوان می‌درخشد. سرعت بالای او، تمامی مردان دفاعی ذوب‌آهن را از کار انداخت ولی نه خودش و نه دیگر ملوانی‌ها، قدر پاس‌هایش را ندانستند.

ذخیره: برابر هوادار، رضا اسدی گل نزد ولی بازهم خودش را نشان داد: ضربه سر دیدنی‌اش در دقیقه 18 که با واکنش دروازه‌بان همراه بود و آن پاس کلیدی استثنایی در دقیقه 78.

* آرش رضاوند

این شاید بهترین نمایش رضاوند در تمام دوران پوشیدن پیراهن استقلال بود و نزدیک‌ترین اجرا به نوع بازی مجتبی جباری: کنترل، ضربه و تمام. جایگیری و ضربه‌اش روی گل اول دیدنی بود و پاس گلی که به قایدی داد، چشم‌نواز و دقیق.

ذخیره: این درست که ریکاردو آلوز دقیقه 78، یک موقعیت کلیدی گلزنی را از دست داد ولی او، کارش اصلا چیز دیگری است: دادن پاس گل در دقیقه 90.

* هانسل زاپاتا

تبدیل به برگ برنده رحمتی و آلومینیوم شده؛ وینگری با سرعت بالا که حالا فانتزی بازی‌اش هم دیدنی است. زاپاتا برابر بهترین خط دفاع لیگ، نمایشی درخشان داشت و با دادن پاس گل اول و زدن گل دوم، یک تنه اراکی‌ها را به سمت بردی شیرین برد.

ذخیره: 6 گل در 19 هفته برای مس زده و این یعنی عارف رستمی، نقش ویژه‌ای در نقشه راه کرمانی‌ها برای بقا در لیگ برتر دارد.

* مهدی قایدی

حالا قطعا ساپینتو حسرت بازی برابر سپاهان را می‌خورد که 75 دقیقه قایدی را روی نیمکت نشاند؛ قایدی‌ای که در این 3 هفته اخیر، گل زده، به دوران اوج برگشته و قادر است از هر مدافعی بگذرد. شماره 20 اما استاد خراب کردن پنالتی هم هست: از نساجی تا نفت.

ذخیره: از اولین گل گوستاوو واگنین در پیراهن تراکتور رونمایی شد؛ یک گل کلاسیک. او توپ را با پای چپ از جلوی مدافع عبور داد، بدنش را خم کرد و با پای راست، گل 3 امتیازی را زد.

* شیخ دیاباته

برای زدن گل، زور نمی‌زند و دنبال معجزه هم نیست؛ دیاباته‌ای که مصدوم نیست، گلزن قابلی است که اصول جایگیری را خوب می‌داند. او روی هر دو گل پرسپولیس برابر صنعت نفت، جایی ایستاده بود که حواس هیچ مدافعی به آنجا نبود.

ذخیره: توانایی‌های محمدرضا آزادی در آلومینیوم، شکوفا شده. او، گل اول را زد و در سایر دقایق بازی هم، زوج خوب ولی بی‌دقتی برای زاپاتا بود.

* تیم هفته: سپاهان

بردن فولاد در اهواز، هرگز کار راحتی در لیگ برتر نبوده بخصوص با نمایش سپاهان. آنها اما این بار تصمیم گرفتند، بازی «واکنشی» انجام بدهند تا ثابت شود، بلدند مانند فولاد برابر رقبا، باشند. صدرنشین با امیدگل 14/0، برنده بزرگ هفته بود.

ذخیره: گرفتن 13 امتیاز از 5 بازی آخر یعنی تراکتور حالا بالاتر از گل‌گهر، رقیبی برای مدعیان است بخصوص که باید با همگی‌شان در ادامه فصل، بازی کند.

* مربی هفته: مهدی رحمتی

توانسته نوع جدیدی از بازی را به تیمش القا کند. آلومینیوم حالا بهترین نمایش را برای دفاع-ضدحمله دارد و رحمتی توانسته از مردانی مانند زاپاتا، هوشمند، نقی‌زاده، حسینی، آزادی و فخرالدینی، بهترین بازی را بگیرد.

ذخیره: نبوغ یعنی آنچه پاکو خمز در تراکتور انجام داده: بازی با یک مدافع میانی و ساختن مثلث ترسناک هجومی با آلوز، اسدی و واگنین.

* بازیکن هفته: مهدی قایدی

گل دوم استقلال را با یک مانور همیشگی زد. گل سوم را مطابق با آنچه بارها تلاش کرده بود: حرکت عرضی و ضربه به سمت مخالف. پنالتی زیرکانه ولی درستی هم گرفت و طبق معمول در هت‌تریک ناکام بود. کار دیگری هم نمانده بود که انجام بدهد.

ذخیره: رسیدن شیخ دیاباته به شرایط بازی آنهم در این اوضاع پرسپولیس، خبر خوبی بود. گل‌محمدی و تیمش، نیش تهاجمی آخر را دوباره پیدا کردند.

2636