لس آنجلس، تورنتو و ونکوور بخت های اصلی میزبانی از ایران در جام جهانی 2026

لس آنجلس، تورنتو و ونکوور بخت های اصلی میزبانی از ایران در جام جهانی 2026

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی در صورت صعود به جام جهانی آینده، در کدام شهرها بازیهایش را برگزار خواهد کرد؟

به گزارش فوتبالی، جام جهانی 2022 قطر، آخرین جام جهانی بود که در یک کشور برگزار می شود. سیاست فیفا درباره میزبانی متمرکز از دوره بعدی جام جهانی تغییر کرده و آنطور که مقامات فیفا در گفت و گوهایشان اعلام می کنند، جام جهانی 2030 هم درچند کشور و حتی ممکن است در چند قاره برگزار شود! 

البته اتفاقاتی هم در جام جهانی 2022 قطر رخ داد و انتقادهایی که از میزبانی این کشورعربی صورت گرفت اما خیال فیفا از برگزاری جام جهانی در سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک راحت است. کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک به عنوان سه میزبان جام جهانی 2026 زیرساختهای لازم را دارند و حتی مکزیک و آمریکا هم تجربه میزبانی جام جهانی را در سال 1986 و 1994 دارند. این زیرساختها هم از نظر زمین تمرین، ورزشگاهها، هتل، فرودگاه و امکانات حمل و نقل و امنیت و ... در سطح خوبی قرار دارند و همه چیز قبلا ساخته و پرداخته شده است. 

توجه به اینکه دوره بعدی جام جهانی با حضور 48 تیم برگزار خواهد شد، صعود تیم ملی به جام جهانی 2026 را باید تا حد زیادی قطعی دانست. ایران در رنکینگ فیفا در بین تیم های آسیایی دوم است و شانس صعودش به جام جهانی 48 تیمه با سهمیه 8 تیم از آسیا و البته سهمیه پلی آفی که دارد، بالاست. 

در شرایطی که فیفا بعد از صعود تیمها به جام جهانی، محل برگزاری بازیهای آنها در مرحله گروهی را مشخص می‌کند، اما احتمالات نشان می دهد که با توجه به حضور و سکونت ایرانی ها در سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک و تراکم جمعیتی آنها در این سه کشور، شهرهای تورنتو و ونکوور در کانادا و لس آنجلس در آمریکا که ایرانی های زیادی دارند، جزو کاندیداهای میزبان سه بازی تیم ملی در مرحله گروهی جام جهانی 2026 هستند.

با توجه به آنکه صدور ویزای آمریکا و کانادا برای ایرانی‌های داخل کشور، پروسه فوق‌العاده سختی است، مشخص نیست که تا آن زمان چه تصمیمی درباره ایرانی هایی که می خواهند به جام جهانی بروند و این بازیها را از نزدیک ببینند، گرفته می شود اما مطمئنا فیفا بازیهای تیم ملی را در شهرهایی برگزار کند که ایرانی‌های زیادی در آن زندگی ‌کنند تا بلیت فروشی به خوبی انجام شود و به همین دلیل بازیهای تیم ملی، احتمالا در سه شهری برگزار خواهد شد که ایرانی‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند.

تا جام جهانی آینده کمتر از سه سال و نیم باقی مانده است. اگر بازیها خرداد 1405 شروع شود، تا آن زمان سه سال و پنج ماه باقی مانده و باید دید فیفا چه زمانی مراحل پیش مقدماتی و مقدماتی رقابتهای جام جهانی 2026 را اعلام خواهد کرد.

1984