تیم منتخب هفته پانزدهم؛ به رنگ قرمز

تیم منتخب هفته پانزدهم؛ به رنگ قرمز

پایگاه خبری فوتبالی- گروه رسانه های "فوتبالی" با تلاش بخش فنی و آنالیز فوتبالی، تیم منتخب هر هفته لیگ برتر را معرفی می کند.

به گزارش فوتبالی، پایان نیم‌فصل اول با هفته‌ای رقم خورد که نتیجه هیچکدام از بازی‌هایش، مساوی نبود. و در این هفته، رنگ غالب، قرمز بود. قرمزی که در تهران، انواع و اقسام بلایا را بر سر نساجی و دوستان قدیمی آورد و ثمره‌اش شد 3 نماینده در تیم منتخب. و قرمزی که در تبریز، کاری کرد که نبازترین تیم لیگ 22 (استقلال که در تمام 13 بازی اخیر لیگ برتری‌اش، شکست نخورده بود و هیچ باختی در 25 مهمانی آخرش نداشت) ببازد و با همین نتیجه، 2 بازیکن را به فهرست تیم منتخب وارد کرد. 

* محمدرضا اخباری

استقلال برابر تراکتور، موقعیتی نداشت گزاره درستی نیست چون درخشش اخباری را کتمان می‌کند. او بازهم درخشید و نقش ویژه‌ای در کلین‌شیت تیمش داشت. مهار ضربه ایستگاهی مهدی‌پور و تسلیم نشدن برابر قایدی، یامگا و بابایی یعنی اخباری کارش را طبق معمول انجام داد.

ذخیره: آنچه کریستوفر کنت در آخرین دقیقه نیمه اول انجام داد، یک سوپرواکنش خیره‌کننده بود که فولاد را در بازی نگه داشت و 3 امتیازی را حفظ کرد.

* دانیال اسماعیلی‌فر

چه به عنوان مدافع راست و چه وقتی یک خط جلوتر رفت؛ شماره 5 هفته‌ای استثنایی را سپری کرد. واکنش دفاعی‌اش اجازه نداد پرسپولیس عقب بیفتد و در نیمه دوم، یک تنه اختلاف را به مرزی رساند که دیگر قابل جبران نبود.

ذخیره: تمام طول 90 دقیقه، مجید عیدی خط طولی سمت راست زمین را جلو رفت و عقب آمد و اجازه نداد نفت آرامش داشته باشد و تیمش به دردسر بیفتد.

* عزت پورقاز

مدافعی که توانسته خط دفاعی‌اش را طوری رهبری کند که بدون باز شدن دروازه به کارش پایان بدهد به علاوه مدافعی که توانسته در فاز هجومی، جور مهاجمان را بکشد و زننده تک گل 3 امتیازی بازی لقب بگیرد.

ذخیره: این بار، برخلاف همیشه خبری از گاف‌های هادی محمدی نبود و او در قلب خط دفاع تراکتور، یکی از بهترین نمایش‌هایش در تاریخ لیگ برتر را اجرا کرد.

* علیرضا خوش‌کفا

مازیار زارع در میانه‌های نیم‌فصل اول با یکی، دو تغییر در ترکیب اصلی‌اش، ملوان را به تیم بهتری تبدیل کرد. یکی از این تغییرات، اضافه شدن خوش‌کفا به خط دفاعی بود. او برابر نفت به خوبی از عهده مهار رنجبری برآمد و نیش هجومی نصفه و نیمه نفت را کشید.

ذخیره: یک مدافع برزیلی که چندان علاقه‌ای به فاز هجومی ندارد؛ جفرسون باهیا یکی از دلایل اصلی آرامش مس و ربیعی در قلب خط دفاع است.

* سپهر روزی‌طلب

در جریان بازی هوادار و ذوب‌آهن، او به عنوان یک هافبک دفاعی بر سر هر توپی در دو چهارم میانی زمین جنگید و همه انرژی‌اش را خرج کرد تا مرکز زمین به دست مهمان نیفتد. روزی‌طلب روی گل 3 امتیازی بازی هم نقش مهمی داشت.

ذخیره: گل ملوان روی شوت محمود مطلق‌زاده، پایه‌گذاری شد که نقش مهمی در جریان بازی تیمش و محکم شدن کمربند میانی زمین داشت.

* اریک بایناما

این فصل به قدری خوب بوده و گل زده یا ساخته که تمام امتیازات از دست رفته فصل قبل بابت بازی‌اش را جبران کند. او در آبادان هم گل 3 امتیازی گل‌گهر را زد: یک کنترل توپ دیدنی و سپس بلافاصله ضربه‌ای زیبا که توپ را به جایی محال برای دروازه‌بان‌ها فرستاد.

ذخیره: بعد از جام جهانی، محمد علی‌نژاد پوست انداخته و زیرنظر مورایس تبدیل شده به هافبکی که به همه جای زمین سر می‌زند و موقعیت می‌سازد.

* محمد قنبری 

ستاره پیروزی تراکتور برابر استقلال، بازیکن گمنامی بود که از محرومیت عباس‌زاده، بهترین استفاده را کرد. گل اول را خودش شروع کرد و پایان داد و گل دوم را هم زد تا از یک چپ‌پای هنرمند دیگر در فوتبال ایران، رونمایی شود.

ذخیره: در روز بد استقلال، از بهترین مهدی مهدی‌پور فصل رونمایی شد. دو پاس کلیدی‌اش را قایدی و یامگا هدر دادند و ضربه آزاد دیدنی‌اش فقط برابر اخباری، کم آورد.

* محمد عمری

با گلش به گل‌گهر و دبل برابر نساجی، شاید دیگر کسی از لوکادیا حرفی نزند و خاطره مرد هلندی کاملا به دست فراموشی سپرده شود. ویژه‌ترین نکته بازی عمری، بازیخوانی بالایش است که دقیقا در مقصد ارسال‌ پاس بقیه بازیکنان، می‌ایستد.

ذخیره: 8 پاس گل در یک نیم‌فصل 15 هفته‌ای با عدم حضور در 2 بازی؛ ریکاردو آلوز خطرناک‌ترین ماشین گلزنی تاریخ لیگ برتر می‌شود؟

* مهدی ترابی

و همچنان توپ را به ترابی بدهید و منتظر لرزیدن تور رقبا باشید؛ این فرمول جدید پرسپولیس بعد از جام جهانی است. پاس گل او به اسماعیلی‌فر، فوق‌العاده بود و اصولا این ترابی، همانی است که در فوتبال ایران، چهره شد و نامش روی زبان‌ها افتاد.

ذخیره: به قدری مورایس را تحت فشار گذاشت تا مرد پرتغالی مجبور شود تمام ترکیبش را تغییر بدهد و جایی برای حضور ثابت فرشاد احمدزاده، پیدا کند.

* شهریار مغانلو

آنچه مغانلو این هفته برابر مس رقم زد، یک نمایش کامل بود. یک گل عالی، یک پاس گل درخشان، یک گل مردود و از دست دادن یک موقعیت طلایی. درحقیقت دیگر کاری نمانده بود که مغانلو انجامش نداده باشد.

ذخیره: امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت مرتضی تبریزی از دروازه دور شود تا به جای گل زدن، گل بسازد و شماره 11 حالا کاملا در نقش جدیدش فرو رفته و خوب، گل می‌سازد.

* لوسیانو پریرا 

وقتی در همان دقیقه اول بازی، موقعیت گل صد درصد را خراب کرد وارد فاز گلسازی شد. شیمبا هر دو گل تیمش را ساخت که بخصوص پاس گل اولش استثنایی بود: او توپ را با یک چرخش سینه روی پای لطیفی جوان فرستاد.

ذخیره: دیگر وقتش شده تا ربیعی دست از منشا، امامعلی و بقیه بکشد و فرصت را به امید لطیفی بدهد که ژوکر طلایی خوبی است و شاید مهاجم فیکس خوبی هم بشود.

* تیم هفته: پرسپولیس

چرا پرسپولیس و نه سپاهان، تراکتور و بقیه؟ اولا زدن 5 گل به نساجی؛ ثانیا ثبت امیدگل عجیب و غریب بالای 3؛ ثالثا حفظ دروازه با 10 بازیکن و از همه مهمتر، ارایه نمایشی که جای هیچ حرف و حدیثی را نمی‌گذارد و حتی نیازی به اشتباهات حقیقی هم ندارد.

ذخیره: بردن تیمی که این فصل بیرون از خانه نباخته بود یعنی تراکتور، کاری را انجام داده که نصف لیگ از انجامش عاجز بودند.

* سرمربی هفته: پاکو خمز

در غیاب عباس‌زاده، تصمیم بکری گرفت؛ استفاده از رضا اسدی به عنوان مهاجم تله و سپردن دو سمت او به قنبری و عباسی و عقب تر از آنها گوستاوو و آلوز. خمز به خوبی استقلال و ناتوانی مفرط تیم ساپینتو را شناسایی کرد و ضربه‌اش را زد.

ذخیره: دو تعویض طلایی و دو تعویضی‌ای که دو گل بازی را زدند؛ محمد ربیعی در آخرین سال نشستن روی نیمکت مس، همه فوت و فن‌هایش را رو می‌کند.

* بازیکن هفته: دانیال اسماعیلی‌فر

جلوتر از امثال قنبری و عمری و مغانلو و اخباری به عنوان بهترین بازیکن هفته انتخاب می‌شود چون در هر دو فاز دفاعی و هجومی، تاثیرگذار بود. اسماعیلی‌فر دفاعی، توپ را از روی خط بیرون کشید و اسماعیلیفر هجومی، توپ را از روی خط عبور داد.

ذخیره: استفاده از کوچکترین فرصت؛ محمد قنبری اینچنین حضور در ترکیب اصلی بازی برابر استقلال را تجزیه و تحلیل کرد و یک‌شبه، نامش را روی زبان‌ها انداخت.

2636