چه کسی روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند؟/ شانس قلعه‌نویی هم مثل کی‌روش بالا نیست!

چه کسی روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند؟/ شانس قلعه‌نویی هم مثل کی‌روش بالا نیست!

پایگاه خبری فوتبالی- نیمکت تیم ملی به کدام مربی سپرده خواهد شد؟

به گزارش فوتبالی، تا چند روز قبل و علیرغم جوی که علیه کارلوس کی‌روش وجود داشت، به نظر می‌رسید که وزارت ورزش دوست داشت تا قرارداد با کی روش، تمدید شود، اما فدراسیون فوتبال به صورت شفاف و روشن در این باره چیزی را اعلام نمی کرد. در هر حال هر چند به نظر می رسید فدراسیون فوتبال هم به سمت و سویی برود که تصمیم خود را برای ادامه همکاری یا قطع همکاری با این مربی پرتغالی بگیرد، اما اخباری اخباری که درباره مذاکره فدراسیون فوتبال قطر با کارلوس کی‌روش در رسانه‌های این کشور منتشر شد، معادله نیمکت تیم ملی را عوض کرد. ا

خباری که البته کسی متوجه نشد چقدر حقیقت دارد و آیا قطر سراغ سرمربی تیم ملی  فوتبال ایران می رود که در جام جهانی 2022، عملکرد مناسبی نداشته است؟ شکست سنگین شش گله از انگلیس و شکست مقابل آمریکا در حالیکه ایران با یک تساوی هم می‌توانست از گروهش صعود کند، مطمئنا نه تنها فدراسیون فوتبال قطر، بلکه هیچ فدراسیون دیگری را برای انعقاد قرارداد با کی‌روش، مجاب نمی‌کند. احتمالا یک جریان رسانه‌ای شایعه مذاکره قطری‌ها با کی روش را راه انداخت که به نظر داخل قطر بود اما از داخل ایران هم حمایت می‌شد.

امروز خبر آمد جدی‌ترین نامی که به نیمکت تیم ملی نزدیک شده، امیر قلعه‌نویی است. حتی نام فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی هم مطرح شد. امیرقلعه نویی مربی‌ای که اگرچه در یک دهه اخیر به موفقیت خاصی نرسیده اما سبک هجومی بازی تیمهای او باعث شده که سرمربی گل گهر، حامیان خاص خود را داشته باشد و برای مثال، امروز یکی از روزنامه‌های ورزشی، امیر را بهترین گزینه ممکن برای هدایت تیم ملی در این مقطع معرفی کرده است. ماجرای فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی برای تیم ملی هم تا حدود زیادی بعید به نظر می‌رسد ضمن اینکه حتی شنیده شده نام مجیدی برای تیم ملی امید هم مطرح شده است. خود گل‌محمدی هم امروز در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی پرسپولیس مقابل نساجی، گفت که برای تیم ملی بزرگسالان هیچ صحبتی با او نشده است.

البته به نظر می رسد فدراسیون فوتبال، فعلا عجله‌ای برای انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان و تیم ملی زیر 23 سال ندارد. تا اولین رقابتهای رسمی تیم امید، حدود 9 ماه باقی مانده و البته حدود یک سال دیگر رقابتهای جام ملتهای آسیا در قطر برگزار می شود. البته تیم امید با تقریبا شش ماه قبل از مسابقات استارت بزند اما تیم ملی بزرگسالان، در کمتر از سه ماه دیگر فیفادی پیش رو دارد و باید دید آیا فدراسیون فوتبال بازی دوستانه‌ای برای تیم ملی در نظر خواهد گرفت یا نه.

احسان اصولی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و سخنگوی فدراسیون، در خصوص مطرح شدن نام امیر قلعه‌نویی،‌ فرهاد مجیدی و حتی بازماندن پرونده کارلوس کی‌روش برای همکاری با تیم ملی گفته است:" کی‌روش هم می‌تواند جزو گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی باشد. برای انتخاب سرمربی تیم ملی باید متغیرهای مختلفی را در نظر بگیریم و مطابق همان تصمیم‌گیری کنیم. اسامی مربیان مختلفی هم مطرح است، اما برای اخذ تصمیم نهایی نیاز به زمان داریم."

چیزی که فوتبالی متوجه شده این است که فدراسیون فوتبال به دنبال تغییر سبک بازی تیم ملی با یک سرمربی خارجی صاحب سبک است تا از رقابتهای جام ملتهای آسیا 2023 تا جام جهانی 2026 در سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک تیم ملی در اختیارش باشد و البته در جام ملتهای 2027 که احتمالا میزبانش عربستان است، تیم ملی بتواند با تغییر نسل و تغییر سبک از مدعیان قهرمانی باشد.

 اگر واقع‌بین باشیم، کار تیم ملی در جام ملتهای پیش رو آن هم با حضور تیمهایی مثل ژاپن، کره جنوبی، عربستان، استرالیا و حتی خود قطر میزبان چندان راحت نیست. این تیم‌ها  در جام جهانی 2022 قطر، آمادگی بسیار خوبی داشتند و به عنوان مثال عربستان، آرژانتین را شکست داد. ژاپن از سد آلمان و اسپانیا گذشت. کره جنوبی، پرتغال را شکست داد و استرالیا، تونس و دانمارک را برد و البته قطر هم بازیهای نزدیکی را مقابل حریفانش به نمایش گذاشت. حتی در مرحله یک هشتم، ژاپن در ضربات پنالتی از کرواسی شکست خورد و کره جنوبی در نیمه دوم بازی مقابل برزیل، سزاوارانه بازی کرد و البته استرالیا هم مقابل آرژانتین به سختی شکست خورد و حتی می توانست گل مساوی را در دقایق پایانی بزند و دو بر یک به قهرمان جهان باخت. با توجه به قدرت رقیبان آسیایی مطمئنا تیم ملی فوتبال ایران در قطر کار راحتی نخواهد داشت. 

باید دید فدراسیون فوتبال درباره تیم ملی فوتبال ایران، چه تصمیمی خواهد گرفت.