تیم منتخب هفته چهاردهم؛ پرواز با بال‌های بیرو

تیم منتخب هفته چهاردهم؛ پرواز با بال‌های بیرو

پایگاه خبری فوتبالی- پایان هفته چهاردهم، رنگ آن را قرمز کرد. استقلال در خانه متوقف شد و دست سپاهان و تراکتور و گل‌گهر به امتیاز نرسید. ولی پرسپولیس از یک آزمون سخت با ثبت دهمین کلین‌شیت فصل، بیرون آمد.

به گزارش فوتبالی-  گل‌محمدی و تیمش سوار بر دستان پرتوان بیرانوند، به سمت صدر پرواز کردند و با دو سوپرواکنش او، سالم به مقصد رسیدند.

* علیرضا بیرانوند
یک نمایش معرکه در سیرجان و همراهی کامل با پرسپولیس از ابتدا تا انتها برای رسیدن مجدد به صدر. بیرانوند با مهار پنالتی در دقیقه 8، تیمش را از یک شوک ناگهانی در همان ابتدای بازی نجات داد و روز درخشانش را با مهار دقیقه 1+90 کامل کرد.
ذخیره: ضمن احترام به حسین پورحمیدی، محمدرضا خالدآبادی در دومین بازی لیگ برتری‌اش برابر فولاد در اهواز، یک‌تنه هوادار را با امتیاز از زمین خارج کرد.

* محمدعلی کاظمی
تعویض طلایی هفته که حوالی دقیقه 50 وارد زمین شد. کاظمی با برگرداندن توپ از روی خط دروازه در دقیقه 53، تیمش را از خطر خوردن گل نجات داد. و سپس با جایگیری عالی و ضربه سری درخشان، تک گل بازی را زد.
ذخیره: فولاد در خانه برابر هوادار به در بسته خورد. این در البته باز می‌شد اگر کسی قدر ارسال‌های مهدی شیری را می‌دانست.

* علیرضا ابراهیمی
تنها چند دقیقه بعد از گل اول، گل دوم را زد تا تراکتور کاملا گیج شود. گلی که طبق معمول روی جلو کشیدن‌های درست و حسابی ابراهیمی رقم خورد. او در فاز دفاعی هم عملکرد خوبی داشت و بخصوص در یکی، دو صحنه مانع زدن ضربه نهایی مهاجمان حریف شد.
ذخیره: صنعت نفت در ثبت کلین‌شیت چندان موفق نیست ولی همین هم به مدد نمایش محمد طیبی رقم می‌خورد که این هفته گل هم زد.

* شاهین توکلی
بازی‌اش برابر استقلال کمتر از سلیمان‌زاده و جونیور به چشم آمد ولی توکلی در همان یک‌سوم ابتدایی با 2 واکنش دفاعی طلایی، اثرش را گذاشت: دفع توپ ارسالی سلمانی وقتی نیک‌نفس آماده زدنش بود و سپس شیرجه و دفع با دستش! روی شوت شهباززاده.
ذخیره: یکی از مهمترین توانمندی‌های جونیور باهیا، قدرت ارسال پاس‌های بلند و صحیحش است. او البته مدافع خوب و استانداردی هم هست.
* امین جهان‌کهن
در یکی از معدود حضورهای از ابتدایش در ترکیب آلومینیوم، به عنوان مدافع چپ بازی کرد. او توانست جناح راست نفت را از کار بیاندازد و روی ارسالش از نقطه کرنر، تک گل بازی را هم بسازد تا در هر دو فاز دفاعی و هجومی، نمره قبولی بگیرد.
ذخیره: یکی، دو انتخاب اشتباه باعث شد مسیر پیشرفت مهدی ترکمان تغییر کند و سرعتش، کند شود. او و پای چپ معرکه‌اش، نیاز هر تیمی در فوتبال ایران است.

* ایوب کلانتری
با همین سن و سال هم تبدیل به مرکز ثقل بازی نساجی شده است. کلانتری جزو معدود هافبک‌های کاملا استاندارد فوتبال ایران است؛ بازیکنی که خوب شوت می‌زند، خوب پاس نهایی می‌دهد و قادر است از هر ارسالی، یک خطر بسازد. هر دو گل نساجی برابر تراکتور، ساخته کلانتری بود.
ذخیره: آن سوپرگل شاید فقط بخشی از نمایش درخشان سینا اسدبیگی بود که می‌تواند وظایف یک هافبک دفاعی را در هر دو جهت بازی به خوبی انجام بدهد.

* حکیم نصاری
در ادامه اجرای فوق‌العاده بازی با استقلال، نصاری برابر ذوب‌آهن هم کلاس بالا و تاثیرگذار نشان داد. پاس گل اول تیمش را داد و البته بدشانس بود که پاس کلیدی‌اش در دقایق پایانی نیمه اول به ثمر ننشست.
ذخیره: یکی از روزهای خوب فرشید باقری برابر استقلال رقم خورد. او به خوبی از عهده اتصال عقب و جلوی زمین مس برآمد و هافبک‌های رقیب بخصوص نیک‌نفس را هم خیلی اذیت کرد.

* صادق صادقی
آدرس نهایی همه توپ‌های سرگردان در میانه زمین ذوب‌آهن، صادقی است. صادقی در تمام این سالهای اخیر کمتر به چشم آمده ولی برای تیمهای میانه جدولی، یک لیدر تمام‌عیار است. پاس گل دوم ذوب‌آهن و مساوی‌بخش آنها را صادقی داد.
ذخیره: فقط گل نزد؛ این بهترین توصیف برای نمایش گوستاوو واگنین برابر نساجی است. هافبکی که با آن پای چپ هنرمندش، هر کاری دلش خواست را انجام داد.

* مهدی ترابی
نوع بازی‌اش با قبل از جام جهانی، 180 درجه فرق کرده. ترابی حالا تبدیل به ماشین گلسازی پرسپولیس شده و سازنده هر 4 گل تیمش بعد از شروع مجدد لیگ هم هست. قدرت مانور او با توپ را کمتر بازیکنی در فوتبال ایران دارد.
ذخیره: پدیده لیگ برتر؟ پاسخ این سوال، احتمالا از نظر خیلی‌ها، محمدامین کاظمیان است که البته باید کمی دقتش را بیشتر کند تا مس، کمتر خط سقوط داشته باشد.

* کریم اسلامی
برابر تراکتور، وظیفه اسلامی گل زدن نبود. او می‌بایست مهاجم تله باشد و این وظیفه را به بهترین شکل ممکن انجام داد. خطای منجر به گل دوم را با یک توپ‌ربایی، گرفت و پاس‌های کلیدی درخشانی داد که جعفری و بقیه با نهایت دقت، از دست دادند.
ذخیره: استفاده بهینه از فرصت بادآورده؛ محمد عمری حالا جایگاه ویژه‌ای در پرسپولیس دارد و احتمالا در هر دیداری فرصت بازی پیدا خواهد کرد.

* محمدرضا آزادی
زننده تک گل بازی برابر نفت بود که قدرت بالایش در جایگیری در نقطه کور مدافعان را نشان داد. آزادی اما برای زدن سوپرگل فصل فقط برابر تیر افقی کم آورد وگرنه ضربه آزادش واقعا کریس رونالدویی و اورجینال بود.
ذخیره: تابارس بعد از بازی برابر استقلال از جوانی به نام محمدحسین باصری حرف زد. باصری این هفته، گل دوم تیمش را یک‌تنه زد: توپ گرفت، جلو رفت و کار را تمام کرد.

* تیم هفته: پیکان
نتیجه ثبت شده برابر سپاهان، ثابت کرد متوقف کردن پرسپولیس هم جرقه نبوده است. پیکان با یک نمایش معقول به برد رسید؛ آنها عجله نکردند، ابتدا دروازه‌شان را حفظ کردند و قدر ضدحملات را دانستند.
ذخیره: بردن گل‌گهر در سیرجان اصلا کار راحتی نیست بخصوص با نمایش پرسپولیس و دادن کمترین موقعیت به میزبان.

* سرمربی هفته: مجتبی حسینی
یک تعویض طلایی و داشتن استراتژی مناسب برای زدن ضربه نهایی. حسینی با جوانانش شاید کمتر در نتیجه‌گیری موفق بوده ولی تیمی دارد که خوب بازی می‌کند. او برابر سپاهان به قدری از نمایش تیمش راضی بود که بالاخره عکسش با لبخند ثبت شد.
ذخیره: عمری به جای عالیشاه و اسدبیگی به جای کامیابی‌نیا؛ هر دو تغییر یحیی گل‌محمدی درست بود و جفت شیش! از کار درآمد.

* بازیکن هفته: علیرضا بیرانوند
نه‌تنها این هفته که بیرانوند تا اینجای فصل، بهترین بازیکن لیگ 22 است. پرسپولیس بعد از تعطیلات 5 امتیاز گرفته و همه را مدیون بیرانوند است. سوپرواکنش‌های او در دربی (برابر ضربه مطهری)، پیکان (برابر ضربه تیتو) و گل‌گهر (مهار پنالتی)، قرمزها را به صدر برگرداند.
ذخیره: حالا خود واقعی‌اش شده است و باید دوباره، دستور کار را به تنظیمات کارخانه برگرداند: توپ را به مهدی ترابی بدهید و منتظر جشن بعد از گل باشید.

6963